Köpte för någon månad sedan en Yamaha DT50R 92-97 som stått länge och håller på fixa upp lite småfel. Det mesta kan jag lösa men el för mig är som magi och inget jag riktigt vågar mig på.
Har 3 st fel på moppen kopplat till elen.
* Neutrallampa lyser ej (har kollat lampan och även bytt neutralkontakt)
* Dödaren på gashandtag dödar inte utan går att starta moppen i båda lägena.
* Oljenivålampan lyser inte om det blir lite olja (har kollat så lampan är hel)
Kan alla dessa 3 felen vara kopplat till samma kabelbrott eller är det 3 helt separata fel?
xoldero skrev:Posta bilder och eller film på mätaren när du försöker få den att lysa på din moppe. Knäpp kort på cdin också
Neutrallampan är helt släckt, har bytt mellan blinkersindikator för att kolla så lampan var hel. Belysning på hastighetsmätare och blinkersindikator är det enda som lyser upp på instrumentpanelen.
Problemet löst trots allt. Hittade en tejpad del av kabelstammen vid framskärmen, en brun kabel som var lagad tidigare var av igen, lödde ihop den och nu fungerar neutral och även oljelampan blinkade till när jag startade moppen.
Dödaren på gashandtaget är det enda som är ur funktion nu.
Rakpipa skrev:Problemet löst trots allt. Hittade en tejpad del av kabelstammen vid framskärmen, en brun kabel som var lagad tidigare var av igen, lödde ihop den och nu fungerar neutral och även oljelampan blinkade till när jag startade moppen.
Dödaren på gashandtaget är det enda som är ur funktion nu.
Har mekat och byggt en hel del el på min DT50 så lite erfarenheter har man .
På gas handtaget sitter det en kabel med en svart och en svart/vit sladd till dödarknappen, börja med att med en multimeter eller nåt mäta kontakten där i mellan. Slår knappen till/från är det bara att felsöka kabeln bak till CDI boxen, CDI boxen hittar du under sätet.
Bifogar ett kopplingsschema till DT50MX men bör ju inte skilja så mycket med DT50R
Rakpipa skrev:Problemet löst trots allt. Hittade en tejpad del av kabelstammen vid framskärmen, en brun kabel som var lagad tidigare var av igen, lödde ihop den och nu fungerar neutral och även oljelampan blinkade till när jag startade moppen.
Dödaren på gashandtaget är det enda som är ur funktion nu.
Har mekat och byggt en hel del el på min DT50 så lite erfarenheter har man .
På gas handtaget sitter det en kabel med en svart och en svart/vit sladd till dödarknappen, börja med att med en multimeter eller nåt mäta kontakten där i mellan. Slår knappen till/från är det bara att felsöka kabeln bak till CDI boxen, CDI boxen hittar du under sätet.
Bifogar ett kopplingsschema till DT50MX men bör ju inte skilja så mycket med DT50R
Tusen tack för svar. El är som magi för mig dock. När ska kretsen vara bruten? Av eller på? Ska jag demontera handtaget och mäta kontakten under menade du?
Precis som xoldero säger, när knappen är i mittenläget ska kretsen vara bruten liksom tvärt imot när den är sluten och moppen stannar i de andra lägena.
Att plocka väck handtaget är inte nödvändigt så vida knappen inte slår till alls, då du i så fall kommer behöva felsöka brytarna inuti alternativt 250+ för ett nytt handtag.
xoldero skrev:När man sluter den vit svarta kabeln till jord, smiter gnistan ut i jord istället för till tändstiftet.
Hehe har alltid undrat hur det där funkar
DT50MX
Microcar Mc1
Varför göra det svåra valet mellan 2-takt och 4-takt när det finns diesel
Återställde den svartvita och drog en ny extra kabel från svartvita kontakten som sitter vid framlampan till svartvita vid cdi, nu funkar tändning och dödaren... okey att göra så?
Var ju två svartvita så antar den jag kopplade ur där nere vid CDI var tändningskabel, har ju nu i alla fall satt en ny kabel på den svartvita från handtaget och kopplade in den nere på den svartvita vid CDI (y-koppling). Så nu funkar det. Bara jag inte gjort något farligt. :p