Bullwinkle skrev:Mullemeck1337rieju skrev:Tack för all hjälp! Problemet är nu fixat. Det jag gjorde var att jag klämde sakta tillbaka kolvarna med en polegrip för att få ut all olja som var bakom dom:)
Det jag sa ju, det var gammal bromsolja, det slarvas som fan med det, du är medveten om att gammal bromsolja kan börja koka? och då tappar du all bromsverkan. det gäller även bilar. så inget unikt för din moppe.
Vad har det med saken att göra? Inte ett skit. Läs frågan igen och svara på den eller låt bli att skriva.
Nej vatten i bromsvätskan har inte ett skit med det här att göra. Det hoppar inte magiskt in vatten i bromssystemet från det att hjulet demonteras till det återmonteras. Bromsen funkade ju innan. Och även om det vore rent vatten i bromssystemet skulle det fortfarande funka. Allt rostar inte automatiskt ihop och slutar fungera. Helt ologiskt.
Hur länge sedan bytte du sist? skall bytas med tvåårsintervall och kollaså inte kolvarna har gåttin för långt. haft samma promsmed en mountain med det, problemet hydrauliska bromsar. plocka isär oket om du är osäker och gör rent.
Fortfarande lika irrelevant, bara vilseledande. Och nej, kolvarna kan inte åka in för långt, det är fysiskt omöjligt så det kan inte vara ett fel. Det är bara att pressa in kolvarna i botten försiktigt när man ska återmontera oket eller hjulet.
Damasken som skyddar kolven har förmodligen gått i sönder och sen har det kommit in vatten i kolven och sedan har kolven rostat, så att du måste köpa nytt broms ok... drygt
Funkade bromsen innan är inte detta felet. Det är ytterst sällsynt att kolven rostar fast så hårt att den inte går att rubba, om man nu inte låter moppen stå still under en längre period med fukt i oket.
Tack för all hjälp! Problemet är nu fixat. Det jag gjorde var att jag klämde sakta tillbaka kolvarna med en polegrip för att få ut all olja som var bakom dom:)
Exakt, ofta behöver man klämma in kolvarna lite manuellt med något verktyg (de går ganska trögt, de är svårt att trycka in med fingrarna), för att kunna få dit belägg och bromsskiva igen. Enda man får tänka på är att bromsvätskan kanske rinner över i behållaren om man klämmer in kolvarna och har efterfyllt med bromsvätska medan beläggen slits. Annars är det ingen fara. Kolvarna pumpar man bara ut sedan igen när allt är på plats tills det blir motstånd.
Det jag sa ju, det var gammal bromsolja, det slarvas som fan med det, du är medveten om att gammal bromsolja kan börja koka? och då tappar du all bromsverkan. det gäller även bilar. så inget unikt för din moppe.
Nej ditt tjat om vatten hade inte ett skit att göra med det enkla faktum att Mulle bara behövde klämma in kolvarna lite för att få sakerna på plats vid återmontering. Din synpunkt om kokning är intressant, men fortfarande helt irrelevant för tråden.
Bara ett litet tillägg!
Det är rekomenderat att byta bromsvätska varje till vartannat år
Har fortfarande inte med problemet att göra