AM6 går piss

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
Theodorthegreat
Elmoped

AM6 går piss

Inlägg av Theodorthegreat »

Jag har försökt länge nu att åtgärda detta problemet men börjar få slut på idéer.

Såhär ligger det till, min moppe är en Yamaha DT50x -08 som har amatörtrim verkar dra tjuvluft. Jag har därför ersatt: Förgasare, insug, packningar kring insug, membranbur och membranen, cylinderfotspackning samt alla o-ringar i topplocket.

Ändå går den piss ungefär när man när man kommer till effektkurvans topp (E-NOX), när man provkör går den bra i låg och mellanregister, tills man kommer upp i hastighet och RPM då mopeden helt plötsligt verkar gå magert, sedan när man kommer upp i ytterligare varv böar mopeden i ca 1 sek för att sedan tända 1 sek och om om om igen.

Jag har prövat spreya startgas runtomkring men ger inget resultat, mina egna spekulationer nu säger att det kan vara vevaxeltätningen bakom svänghjulet, men detta är orimligt då den inte bör vara så sliten (årsmodell 08 som sagt).

En annan spekulation är att den drar tjuvluft genom avgasröret, jag läste på bra-i-gasen att den ska kunna dra tjuvluft därigenom men är osäker.
http://www.braigasen.com/Gsons_Forgasartips.htm

Som sagt detta gäller bara när man kommer upp lite i effektkurvan, jag har inte kletat på något packningsklet på avgasröret för att hålla det tätt, men det verkar inte läcka ljudmässigt men är osäker.

Ska undersöka detta ytterligare i veckan men om någon har någon idé om vad som försigår så får ni gärna svara.
moddlaren
Farsans gamla zündapp

Inlägg av moddlaren »

Låter som att den får för lite bränsle när pipan börjar jobba .sätt i ett större huvudmunstycke.
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
Theodorthegreat
Elmoped

Skulle det kunna vara en för liten förgasare som ställer till det? Har prövat med alla möjliga olika munstycken upp till 135 i min 16mm förgasare.
moddlaren
Farsans gamla zündapp

Inlägg av moddlaren »

Kommer det ned bränsle till.förgasaren så inte flotörhuset går tomt från soppa.

Det finns ett filter i tanken som sitter på bränsle kranen.

Ta ur kranen o kolla om filtret är tätt.

Kolla om du har flöde ur kranen det bör rinna över 1,5 liter minuten ur bränsle slangen .
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
Theodorthegreat
Elmoped

1.5 liter bensin i minuten? Det verkar lite överflödigt, jag får kanske en tiondel av det i minuten, har prövat med manuell och vakumstyrs kran o gör ingen större skillnad. Även prövat o öppna upp bränsletanken.
Kanske kan vara slangarna som är igensatta. Sitter biltema filter på.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp

Inlägg av MacGyver84 »

Har du bränslefilter och är det litet eller stort bränslefilter? för en del sätter ditt stora bilbränslefilter som kan strypa bensinflödet sätt ditt ett litet bensinfilter som är till just moped.
Användarens profilbild
Theodorthegreat
Elmoped

Har ett litet frå biltema har funkat innan, det ser rent o fint ut, men ska pröva köra utan och med en annan slang.
Skriv svar