Jag har försökt länge nu att åtgärda detta problemet men börjar få slut på idéer.
Såhär ligger det till, min moppe är en Yamaha DT50x -08 som har amatörtrim verkar dra tjuvluft. Jag har därför ersatt: Förgasare, insug, packningar kring insug, membranbur och membranen, cylinderfotspackning samt alla o-ringar i topplocket.
Ändå går den piss ungefär när man när man kommer till effektkurvans topp (E-NOX), när man provkör går den bra i låg och mellanregister, tills man kommer upp i hastighet och RPM då mopeden helt plötsligt verkar gå magert, sedan när man kommer upp i ytterligare varv böar mopeden i ca 1 sek för att sedan tända 1 sek och om om om igen.
Jag har prövat spreya startgas runtomkring men ger inget resultat, mina egna spekulationer nu säger att det kan vara vevaxeltätningen bakom svänghjulet, men detta är orimligt då den inte bör vara så sliten (årsmodell 08 som sagt).
En annan spekulation är att den drar tjuvluft genom avgasröret, jag läste på bra-i-gasen att den ska kunna dra tjuvluft därigenom men är osäker.
http://www.braigasen.com/Gsons_Forgasartips.htm
Som sagt detta gäller bara när man kommer upp lite i effektkurvan, jag har inte kletat på något packningsklet på avgasröret för att hålla det tätt, men det verkar inte läcka ljudmässigt men är osäker.
Ska undersöka detta ytterligare i veckan men om någon har någon idé om vad som försigår så får ni gärna svara.