Luftfilters fråga

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
Rallsson
Elmoped

Luftfilters fråga

Inlägg av Rallsson »

Måste skaffa ett luftfilter till min Neos 2002a då luftburken är helt borta så har inget luftfilter alls :P Men, tänkte annars skaffa någon som denna http://www.cykelkraft.se/luftfilter-42- ... mgummi-rak
http://www.twostroke.se/product.asp?product=7455
osv något sånt hade jag tänkt mig men är det någon skillnad om jag annars bara skaffar orginal boxen, sen så på cykelkraft stog det att moppen kunde skära med med ett sånt luftfilter som bara fick mig och undra för har aldrig hört om någons moppe som skurit pga ett luftfilter men är nån skillnad effektvis på org luftbox vs ett sånt luftfilter?
teddylou
Elmoped

Inlägg av teddylou »

Om du hade luftburk innan så måste du ställa in förgasaren ifall du köper ett sportluftfilter (ett sådant som du länkade) eftersom att ett sportluftfilter förbättrar luftflödet lite och då kräver motorn mer bensin. Jag rekommenderar att köpa original luftburk eftersom att det är bättre på alla sätt och vis, iallafall när man inte trimmar och det låter mycket mer med sportluftfilter.

Det är väl lite större chans att den skär men så länge du sköter allt och håller det rent sen håller filtret inoljat med olja gjord för just luftfilter så ska det inte skära. Jag kör själv med sportluftfilter eftersom att det satt ett på när jag köpte min moped och en original luftburk till min moped är relativt dyr.

Skillnaden mellan luftburken och ett sportluftfilter är att när man trimmar ordentligt så kan luftburken strypa lite eftersom att luften kanske inte räcker till då. Men kort sagt nej det ger ingen effektökning.
Om man säger
Användarens profilbild
Rallsson
Elmoped

Inlägg av Rallsson »

Jag körde ju en bit med ett luftfilter vi hade hemma som bara låg, tror det var biltemas och det verkade gå hur bra som helst så isf verkar ju den ha haft ett annat luftfilter på innan jag köpte den för när jag väl skaffade den satt det inget på och han sa bara att jag skulle skaffa ett nytt. :)
teddylou
Elmoped

Inlägg av teddylou »

Om den gick bra med det filtret så kan du väl köra med sportluftfilter, så slipper du krångla med förgasarinställningar och sånt. :)

Glömde även säga att polisen tolkar sportluftfilter som trim även om det inte ger någon effekt!
Om man säger
Användarens profilbild
Rallsson
Elmoped

Inlägg av Rallsson »

Oj! Det visste jag faktiskt inte.. :shock:
Aja det är väll bara att jag säger att jag inte visste om något om att det var ett så kallat sportluftfilter på ifall dom frågar och säga att det satt på ifrån början. :wink: Tror det ej är så stor fara endå då moppen endå bara toppar runt 50, har dock lyckats maxa den på 55 vilken förvånar mig då det är en neos 2002a som är helt org men antar att avgasröret kan vara urpluggat men vad vet jag :D
Skriv svar