Seg i växlarna.

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Matte.737
Elmoped

Seg i växlarna.

Inlägg av Matte.737 »

Har en Senda 06 x-treme som är otrimmad. Den varvar till 10000 i 1an, 2an och 3an men när jag petar i fyran kan du sitta och gnaga på 8000 utan att den vill gö över det. Samma i 5an och 6an. Upp till 8000 går den hur bra som helst i alla växlarna. Lite tråkigt eftersom att allt drag kommer efter det.

Någon som vet varför?
teddylou
Elmoped

Inlägg av teddylou »

Jag skulle tippa på antingen för tung drevning eller strypt CDI. Vad har du för drevning?
Om man säger
Matte.737
Elmoped

Inlägg av Matte.737 »

teddylou skrev:Jag skulle tippa på antingen för tung drevning eller strypt CDI. Vad har du för drevning?
Det är 65 kuggar bak och jag vet inte fram skulle tippa på 12 som jag tror är orginal? Så det är inte det för det är jätte lätt drevat, CDIn på Derbis stryper när du kommer upp till 10000 varv, det har jag både läst och jag märker det även när jag ligger i 1an 2an 3an. Har jag fel?
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Kan vara förgasarinställningen som inte är helt rätt. Går fint medan belastningen är låg, men när det börjar gå tungt på högre växlar orkar den inte.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Matte.737
Elmoped

Inlägg av Matte.737 »

G-son skrev:Kan vara förgasarinställningen som inte är helt rätt. Går fint medan belastningen är låg, men när det börjar gå tungt på högre växlar orkar den inte.
Låter troligt. Jag bytte nämligen munstycke pga att den inte svarade på gas och varvare sämst i alla växlarna. Så nu sitter det en 72a i (orginal 63). Jag har två munstycken till ett 68 och ett 75. Något förslag vad man ska börja testa med...

Btw tack för hjälpen, fungerar det inte så lär jag väll skriva vidare på tråden.
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Raggarn1337 »

Leta upp en guide om hur man ställer in en förgasare! :)
Här är en som funkar utmärkt till dig ifall du inte orkar/kan hitta en själv:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=24176
En bra sak som står med och är bra att komma ihåg är att man börjar med ett STORT munstycke och arbetar sig nedåt tills den slutar att blöddra, hellre något för stort än ett för litet.
Har man liiite kunskap så kan man försöka sig på att ställa in den 'perfekt', om inte så borde man vara nöjd med ett huvudmunstycke som är något för stort.
Matte.737
Elmoped

Inlägg av Matte.737 »

Lite tankar:

När orginal munstycket sitter i så varvar den inte ur växlarna.

Detta betyder alltså att den får för lite bensin till den del luft den tar in.

Detta tycker jag då är konstigt eftersom att mopeden inte är trimmad. När jag ger den mer bensin med ett större munstycke går den bättre. Men varför? Borde ju inte behöva bestycka om en orginal motor.

Finns det någon förklaring varför min orginal moped vill ha mer bensin än vad den egentligen ska ha. Sitter det någon strypning i insuget som jag inte vet om som eventuellt kan vara bortagen? Jag har hört att det finns dem som snackar om en skorsten uppepå luftboxen. Har också hört att det bara är en myt. Men hur som haver sitter den som den ska.

Skulle den kunna dra tjuvluft och att det påverkar?

Jag antar också att det munstycket jag tog ut först när jag fick den var orginal (63). Rätta mig järna om det är något annat orginal munstycke till en Derbi Senda xtreme 2006 med blindtarms strypning och 12/65 drevningen.
teddylou
Elmoped

Inlägg av teddylou »

När det är kallt ute så vill moppen gärna ha mer bensin och många mopeder levereras med ett för litet munstycke original. Ifall moppen gick bra innan (typ i somras när det var varmt ute) och den nu plötsligt blivit sämre så är det antagligen just för att det är kallare ute vid den här årstiden.

Om du är orolig att den drar tjuvluft så är det bara att börja spraya med startgasen runt insug m.m. Om du inte hittar någon anledning till att den skulle behöva mer bensin ex tjuvluft eller rosthål, läckage i avgasrör eller liknande så behöver du inte oroa dig. Kör alltid med det munstycke som moppen går bäst med för då håller delarna längst.
Om man säger
Skriv svar