'Uteslutningsmetoden' is the way to go när det kommer till mopeder, motorer överhuvudtaget.TheThrasher skrev:Har kollat så att förgasarn får bensin och det gör den. Tändstiftet får gnistor så det funkar med.
Detta har jag prövat.teddylou skrev:Tog du bort luftfiltret, gasade fullt och sedan sprayade in startgas?
Om det var det du gjorde så borde den iallafall tänt till någon sekund. När jag har problem med att starta min moppe så lägger jag i tvåans växel och "går" med moppen några meter utan att röra gasen överhuvudtaget så brukar den till slut hoppa till liv.
Vet inte om detta är relaterat men vi prövade att torka av tändstiftet med papper, satt tillbaka det och prövade att kicka ett par gånger. Sen skruvade vi loss det igen och det var vått av bensin igen.Raggarn1337 skrev:'Uteslutningsmetoden' is the way to go när det kommer till mopeder, motorer överhuvudtaget.TheThrasher skrev:Har kollat så att förgasarn får bensin och det gör den. Tändstiftet får gnistor så det funkar med.
Okej så förgasaren får bensin? - Kanon!
Det kommer gnistor från stiftet - kanon!
Då kan man utesluta att det är stopp i bensinslangen samt att det är något tändningsrelaterat då den verkar få bra gnista.
Jag skulle börja med att skruva av tändstiftet, ha i en liten skvätt bensin (blandad så klart) direkt in i cylindern genom hålet på topplocket där tändstiftet satt innan, skruva sedan tillbaka tändstiftet fort som bara fan och på med tändhatten, startar den så kan du alltså konstatera att det inte kommer fram bensin FRÅN förgasaren TILL cylindern och att den därför inte vill starta.
Det skulle jag åtminstone börja med! Testa det och berätta hur det gick
Har kollat att den får luft med. Inget problem med kicken. Min farsa var inne på en verkstad och de sa också att kanske gnistan är för svag. Märkte dock nu att en kabel som sitter i eller nån stans runtomkring tändstiftet (kmr inte ihåg riktigt) som satt löst så det kan definitivt vara den. Har för mig att det är kabeln som ger själva gnistan.teddylou skrev:Om du är säker på att den får bensin och luft så återstår bara gnista och komp för att den ska starta.
Testa att ta bort luftfiltret och försök att starta utan så du kan vara säker på att den även får luft och inte bara bensin. Luftfiltret kan ha blivit igensatt när den stod ute.
Känns kicken lös eller har du motstånd när du kickar? Om kicken känns alldeles lös så kan kompet vara dåligt. Inte helt osannolikt om moppen nu var lite trött innan.
Kolla ifall den har en stark gnista, om den är svag så finns det en chans att den nästan är obefintlig när tändstiftet sitter på sin plats. Detta är inte så sannolikt dock eftersom att den startade innan men man vet aldrig.
det är troligtvis jorden till motorn.teddylou skrev: Märkte dock nu att en kabel som sitter i eller nån stans runtomkring tändstiftet (kmr inte ihåg riktigt) som satt löst så det kan definitivt vara den. Har för mig att det är kabeln som ger själva gnistan.
Det som är löst heter tydligen tändspole. Har bytt munstycke så den ska få nog med bensin.Oskare97 skrev:det är troligtvis jorden till motorn.teddylou skrev: Märkte dock nu att en kabel som sitter i eller nån stans runtomkring tändstiftet (kmr inte ihåg riktigt) som satt löst så det kan definitivt vara den. Har för mig att det är kabeln som ger själva gnistan.
om du dragit pluggen behöver den mer soppa och mer luft, det ska gå att köra och starta utan att byta någonting dock.