Derbin gör bara 47km/h. Hjälp!

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Matte.737
Elmoped

Derbin gör bara 47km/h. Hjälp!

Inlägg av Matte.737 »

Jag har haft lite problem med min nyinköpta moped. En Derbi Senda xtreme 2006. Helt original (enligt förra ägaren). Den känns lite trög och gör typ 47 på mataren. Har inte kollat med gps. När man ligger i 6an och vrider på fullt så svarar den inte alls och den typ dör av lite. När man sedan lättar på gasen lite bär det iväg igen. Jag har spekulationer om ett för stort huvudmunstycke. Jag kollade nämligen tändstiftet nyligen och det var lite svart. Men räcker ett lite för stort munstycke för att den bara ska göra 47 km/h? Om nu munstycket skulle vara för stort ska jag byta ner till ett mindre eller ska jag kolla efter andra orsaker till att den får för lite luft? I så fall vad kan göra att den får för lite luft?

Tack för all hjälp jag kan få!
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Raggarn1337 »

Låter som att den antingen får för mycket bensin eller för lite luft.
Vrid lite på luftskruven när den står på tomgång och varva upp den fullt. Ändras det inte eller blir inte bättre så kan du konstatera att det är huvudmunstycket som är för stort bara.
Matte.737
Elmoped

Inlägg av Matte.737 »

Raggarn1337 skrev:Låter som att den antingen får för mycket bensin eller för lite luft.
Vrid lite på luftskruven när den står på tomgång och varva upp den fullt. Ändras det inte eller blir inte bättre så kan du konstatera att det är huvudmunstycket som är för stort bara.
Ska testa det i de kommande dagarna. Tack!
Matte.737
Elmoped

Inlägg av Matte.737 »

Okej. Jag har nu testat runt lite. Jag har vridit in luftsktuven utan lycka blev ingen skillnad. Då sa några polare till mig att den kanske får för lite bensin nu när det bli kallt och allt så jag fick ett 72 munstycke av en kompis (det satt i ett 63). När jag nu kör den med 72an så dör den inte på 6an och varvar mycket bättre på 1, 2, 3an hela vägen till 10000 rpm innan cdin stryper men 4, 5, 6an så orkar den bara till 8000rpm. Och den gör fortfarande 47km/h. Jag känner inte att den blöddrar så för tillfället kör jag med 72an.

Jag funderar på att beställa några andra munstycken, kanske en 60, 68 och 74 bara för att se vad som händer.

Nån som har någon mer ide om vad som kan strypa den? Jag är inte direkt fet jag väger 60kg så jag tror inte det är det. :)
Senast redigerad av Matte.737 den 28 november 2016, 22:36, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket

Inlägg av TheAndersson »

Om jag va du så skulle jag inte bli så förvånad över att den "bara" går i 47km/h, är trots allt en helt original moped som ska gå i 45km/h. Vad förväntas av en original moppe egentligen? :)

Däremot att den inte vill svara på gas, så ska det ju inte vara dock
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Matte.737
Elmoped

Inlägg av Matte.737 »

TheAndersson skrev:Om jag va du så skulle jag inte bli så förvånad över att den "bara" går i 47km/h, är trots allt en helt original moped som ska gå i 45km/h. Vad förväntas av en original moppe egentligen? :)

Däremot att den inte vill svara på gas, så ska det ju inte vara dock
Sant att en mopped endast får framföras i en hastighet av 45 km/h men en moped får uppnå en hastighet av 52 km/h. Jag har många kompisar vars mopeder är helt orginal och gör 52-55 utan problem. Men jag förstår hur du tänker.

Några andra ideer om varför min moppe kan vara lite slö?
Skriv svar