Shimsa variator på aerox hur mycket kan jag shimsa?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp

Shimsa variator på aerox hur mycket kan jag shimsa?

Inlägg av MacGyver84 »

Hej jag har väldigt dåligt axx på min Yamaha Aerox R 2011 den drar jämt först vid 20km/tim jag har ingen V-ring jag har lättare vikter och zx kopplingsfjädrar hur mycket vågar jag shimsa variatorn? jah har provat att lägga till en shimsbricka men då tog kicken emot så ska jag shimsa måste jag köra utan kick och förlita mig på elstarten. Jag vill alltså ha remmen ända bak på kopplingen så mopeden växlar från 0 och inte ligger på lika mycket som den gör nu remmen är inte längst bak på variatorn. Finns det nån annan rem som är längre än Yamahas originalrem som nån har kört med på sin aerox med framgång tacksam för hjälp.
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

Antar att du är ute efter bättre acceleration då du säger den drar iväg först vid 20 km/h? I ditt fall är det hårdare kopplingsfjädrar som gäller.
Remmen ska de nog inte vara nå fel på om du vill att den ska åka hela vägen. Jag själv körde med min Roxx original rem och toppa den 103 km/h med original rem så det går men om du så gärna vill byta rem så byt till Malossis drivrem. X-kevlar rem behöver du nog inte då din moppe är inte tillräckligt trimmad gissar jag. Vad har du för gramtal på vikterna?
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp

Inlägg av MacGyver84 »

Arkstar skrev:Antar att du är ute efter bättre acceleration då du säger den drar iväg först vid 20 km/h? I ditt fall är det hårdare kopplingsfjädrar som gäller.
Remmen ska de nog inte vara nå fel på om du vill att den ska åka hela vägen. Jag själv körde med min Roxx original rem och toppa den 103 km/h med original rem så det går men om du så gärna vill byta rem så byt till Malossis drivrem. X-kevlar rem behöver du nog inte då din moppe är inte tillräckligt trimmad gissar jag. Vad har du för gramtal på vikterna?
Okej tack för svar jag har provat malossi rem tidigare ingen skillnad variatorn har blandade vikter som motsvarar lite över 5g original är 5,5g jag har provat blandat 4g och 4,3g men den gick inte lika bra med dom varvade mer i onödan tror du inte zx kopplingsfjädrar räcker? för om jag sätter i hårdare fjädrar låter jag ju remmen klättra högre upp fram innan mopeden börjar dra då blir den väl ännu slöare jag tyckte den vart lite slöare ändå med zx fjädrarna men den slirar inte i kopplingen i alla fall och den varvar upp lite mer innan kopplingen greppar. Men om inte remmen ligger längst bak på kopplingen blir det ju som att starta på 2a växeln jag tror fortfarande att problemet är där, att shimsa är ju ett bra sätt att få bättre axx men vet inte hur mycket jag ska shimsa.
Skriv svar