Okej tänkte på andra tändsystem som kostar mer men som det är nu nöjer jag mig med ett batteri men det var dumt av mig att inte tänka på att ta ett 12ah batteri istället för ett 3ah batteri jaja men tack för alla svar du har gett mig.G-son skrev:2000kr? Ett begagnat ducatitändsystem går hitta för några hundralappar, om man inte är för stressad. Nu vet jag inte hur trimmat du kör, men är det inget ovanligt vasst för en Puch kan du nog t.o.m. nöja dig med en varvtalsstrypt CDI (sån som ingen vill ha i vanliga fall = extra billigt begagnat) som spärrar vid 10 000rpm - din moppe varvar nog ändå inte så mycket. (Det finns CDIer som stryper vid ännu lägre varvtal, det kan däremot vara ett problem.)
Om jag kör med endast 15watt fram och 5watt bak hur länge kan jag köra på batteriet då?.G-son skrev:Värmen är inget problem, dessa gamla hederliga strålkastare med väl tilltagen storlek och reflektor av metall tål ganska mycket.
En lampa som ger 45W vid 12V drar 45/12= 3,75 ampere.
Ett batteri på 3 amperetimmar ska kunna ge 0,3A under 10h (0,3*10=3Ah), men vid högre belastning sjunker detta ganska kraftigt (läs på om Peukerts lag om du är intresserad av hur sånt beräknas).
Ditt batteri kommer vara helt tomt efter sisådär 25-40 minuter om det ska driva den lampan. Den kommer inte lysa särskilt starkt heller, eftersom batterispänningen blir ganska låg under så kraftig belastning (i förhållande till batteristorleken). Situationen blir ytterligare lite sämre genom att blybatterier (som jag antar att det handlar om) mår ganska dåligt av att laddas ur helt, helst vill man inte tömma dom mer än till hälften, och därefter ladda dom fulla igen så snart man har möjlighet.
Jag hade inte kört varken med 45 eller 35W lampa på det batteriet, det är helt enkelt för litet för att klara jobbet. 25W kanske kan gå acceptabel tid, men utan laddning under körning kommer batterispänningen ändå bli relativt låg så ljusstyrkan inte blir särskilt fantastisk - 6V 15W originallyset kan nog vara i princip lika bra, om det systemet fungerar bra...
Med ett batteri på uppåt 15Ah hade jag kanske börjat överväga att köra batteridrivet lyse på 35-45W.
I ditt ställe hade jag skaffat ett sånt Ducatitändsystem som sitter på massor av Derbi & AM6-moppar, det är relativt lätt att modifiera dit på Puchmotorn (och alla andra äldre moppar med den boschtändningen), tändplattan behöver slipas ner till lite mindre diameter för att passa blocket och man måste ordna skruvhål på rätt platser. Då får du en pålitlig modern elektronisk tändning komplett med en generator som utan problem kan driva 12V 45W lampa fram, 5W baklyse och lite annat smått och gott - särskilt om du använder batteri. Glöm inte att spänningsregulator behövs till sådana system.
Okej hur kopplar jag in den gör den så 6v blir 12v eller? kan jag ta ström från sladden till baklampan eller tex sladden fram och koppla till batteriet?.G-son skrev:Något mellan 1 och 1½ timme troligtvis. Kortare tid i kyla, batterier tappar kapacitet när dom är kalla.
Med en likriktardiod skulle du kunna använda din "6V" generator till att ladda batteriet litegrann. Kommer inte ge många watt vid 12V, men i din situation är alla tillskott bra att ha.
Okej då vet jag ska nog köpa en sån där på clas ohlson och prova kostar knappt nåt får se hur jag löser det med kablarna när dom ska fästas på den jag har en ide dock.G-son skrev:Det går utmärkt att tejpa hela, men överdriv inte - den måste kunna kyla bort värmen som uppstår när det går ström genom den.
Okej men jag beställde en likriktare till en Honda mt50 den var mindre också hoppas det medföljer nån bruksanvisning så jag vet var jag ska koppla sladdarna det är bara stift på denna inga kablar som på den andra likriktaren. Så jag kommer få ut 0.5 till 1a ström till batteriet om jag endast tar ström från en kabel? är det tillräckligt för att hålla vettig spänning på batteriet samtidigt som alla lysen är på? jag tog från gula kabeln det var rätt va?.G-son skrev:Ja, den fungerar, och är avsedd att skruvas fast på ramen eller motsvarande.
Troligtvis ska kabeln som mestadels är röd till plus på batteriet och den som mestadels är vit till generatorn. Vänder du fel blir det en kortslutning och batteriet skickar all ström det kan ge genom generatorn, med bränd diod, generatorspole och/eller kablar som resultat (om man inte använder säkring, för då ska den brännas först).
Okej tack då vet jag jag hör av mig när jag får hem den jag vill inte koppla den fel så nåt pajar sist jag var ute så lyste min led lampa bättre än både halv och helljus men jag hade råkat köra på helljus ett tag innan så spänningen var låg då men halvljuset lyste normalt då tyckte jag. Men sen lite senare glödde det bara fram och bak var det svagare ljus med.G-son skrev:Gula kabeln är rätt.
0,5 eller 1A är en ren gissning, någon laddning får du men hur mycket är omöjligt att säga. Det kommer inte räcka för att hålla batteriet laddat medan du kör med lyset på, men det kommer ge dig lite längre drifttid - och en möjlighet att släcka lyset och köra för att ladda batteriet litegrann för att kunna använda lyset igen senare.
Tror inte den dioden har någon markering som säger hur den ska vändas, men det är ganska lätt att testa. Kan förklara hur en annan gång.
Hej igen när jag underhållsladdar batteriet kan jag ha likriktaren monterad då till batteriet eller blir den förstörd när laddaren är igång?.G-son skrev:Gula kabeln är rätt.
0,5 eller 1A är en ren gissning, någon laddning får du men hur mycket är omöjligt att säga. Det kommer inte räcka för att hålla batteriet laddat medan du kör med lyset på, men det kommer ge dig lite längre drifttid - och en möjlighet att släcka lyset och köra för att ladda batteriet litegrann för att kunna använda lyset igen senare.
Tror inte den dioden har någon markering som säger hur den ska vändas, men det är ganska lätt att testa. Kan förklara hur en annan gång.
Okej nu vet jag inte vilken grovlek jag tog på kabeln men tog lite grövre jag tror jag väntar att sätta dit likriktaren sålänge men ska säkringen vara mellan batteriet och likriktaren? eller mellan likriktaren och ljusspolen?.G-son skrev:Den kan ligga "löst".
Går den sönder kan det mycket riktigt bli kortslutning så batteriet skickar all ström det har att ge ner till generatorn. För att undvika såna problem har man vanligtvis en säkring vid batteriet, storleken på säkringen väljs så den bränns innan kablarna kan ta skada.
Okej då vet jag det men jag vet inte vilken säkring jag ska ha tyvärr jag vet inte hur grova kablar jag har men dom är grövre än standard kablarna är på puchen men så här är det alltså säkring till plus sen efter säkringen kopplar jag på likriktaren och sen såklart sladden från ljusspolen? men vilken ampere ska jag ha på säkringen kablarna klarar 12v och lamporna som sitter på som nu blir sammanlagt 40w då jag har gått ner lite i framlampan. För ljusspolen skickar ju ut mer än 15w nu men hur mycket vet jag inte jag måste ju anpassa säkringen efter det eftersom strömmen går åt det hållet? och strömbrytarna klarar 16a.G-son skrev:Säkringen ska vara mellan batteriet och allt - då skyddar den mot kortslutningar i alla grejer batteriet är kopplat till.
Batteriets pluspol -> säkring -> förgrening till allt som ska vara kopplat till batteriet.
Säkring skyddar mot för hög ström (ampere), det har inget att göra med spänning (volt).