felinställd förgasare?

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
iceman01gun
Elmoped

felinställd förgasare?

Inlägg av iceman01gun »

hej, jag har ett problem med min peugeot xps, allting på moppen funkar men... den går bara 35-40 (pluggad) och vill inte varva riktigt

allt är orginal i förgasaren dvs 82 munstycke

kan det va att den har dubbla lager luftfilter i boxen?

om inte så hittade jag att det ska vara ett stort ( typ 3x6cm) stort hål i toppen av luftboxen under sadlen men förra bonnmeck ägaren har satt för en gummiplatta typ så att där finns 2 små hål, ska jag testa att ta bort den?

kan det vara att den får dålig luft/bensin mix pga det?
Peugeot xps 04 (AM6)
Aprilia sr50 ditech 02 (MORINI)
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Raggarn1337 »

Dubbla luftfilter? Verkar som att han gjort ett hål där i hopp om att ge den tillräckligt med luft vid trimning.
Bara för att förgasaren har original munstycken så behöver den inte gå som den ska.
Får den för mycket luft, vilket det verkar som så blir det svårare att ställa in så åtgärda de där hålen och kolla om den går bättre.
Ska även finnas en luftblandningsskruv på förgasaren om jag minns rätt.
Ställ in förgasaren korrekt efter du testat det där innan! Finns massvis med bra guider! :)
Användarens profilbild
iceman01gun
Elmoped

Inlägg av iceman01gun »

Raggarn1337 skrev:Dubbla luftfilter? Verkar som att han gjort ett hål där i hopp om att ge den tillräckligt med luft vid trimning.
Bara för att förgasaren har original munstycken så behöver den inte gå som den ska.
Får den för mycket luft, vilket det verkar som så blir det svårare att ställa in så åtgärda de där hålen och kolla om den går bättre.
Ska även finnas en luftblandningsskruv på förgasaren om jag minns rätt.
Ställ in förgasaren korrekt efter du testat det där innan! Finns massvis med bra guider! :)

hålet ser inte egengjort ut men däremot har han satt fast en bit gummi över som täcker nästan hela hålet, det känns som att den får för mkt bensin
Peugeot xps 04 (AM6)
Aprilia sr50 ditech 02 (MORINI)
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Raggarn1337 »

Men börja med att ställa in förgasaren då!
Börja med ett munstycke som du redan vet är för stort, blöddrar den så kan du konstatera att det är för stort och byta ned dig cirka 2-5 storlekar tills den slutar blöddra, så får du experimentera mellan där den blöddrar lite grann och ingenting alls.
Hellre något för stort huvudmunstycke är ett för litet då den inte kyls ner eller smörjer lika bra och kan leda till att den värmenyper...
Anledningen till varför du ska börja med ett ännu större munstycke än det som är i, fastän du säger att den blöddrar är för att en del inte hör skillnaden på en förgasare som är felinställd med ett för stort eller ett för litet huvudmunstycke så för att vara på den säkra sidan börjar du med ett som är för stort.
Om du inte är kunnig redan och vet med säkerhet att det är för stort och att den verkligen blöddrar.
Sedan kan det även vara så att eftersom den får för lite luft tanke på att luftboxen verkar vara smått omgjort så får den för mycket bensin, motorn kräver en korrekt luft/bensinblandning så därav skruvar du på "luftskruven" tills den går någorlunda bättre. :)
Skriv svar