Hejsan, för drygt 3 månader sen så pajade min 70cc kolv, alla lager och vev, fick tag på en ny motor med cylinder m.m Knappt använd motor, dock var tändplattan trasig så tog detta från min gamla motor, även svänghjulet eftersom dem var fräschare.
Efter kanske 4mil eller något lossnade denna under körning och krysskilen pajade. Hämtade krysskilen får den andra motorn. Skruvade ihop det igen, tog i satan(var två pers). Efter detta har den lossnat 4-5 ggr. Sen 2 dagar sen flög den av 2 ggr under 5km.
Vart kan felet ligga? Vet ej om bulten är den som var på min gamla motor eller ej, kan det vara lite annorlunda gäng? Kilen som inte är exakt storlek? (nu är den i stort sätt slut)
Är 100% att vi skruvade ihop den så hårt de gick. Händer endast på höga varv. Näst sista gången var det i 95km/h och gången efter var det endast 60~
Vill ej behöva köpa ny krysskil varje vecka och ha med mig massa verktyg för att vara säker.
De sitter ingen låsbricka bakom muttern..D detta har jag varit med om att om den saknas då lossar svänghjulet.
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette
Små ojäm,nheter på vevaxeln och/eller i svänghjulet gör att som inte passar perfekt mot varann, gör dom inte det fastnar dom inte ordentligt och då blir det såhär. Slipa in dom mot varann med ventilslippasta så passformen blir perfekt (man kan behöva fila litegrann vid kilspåret för att bli färdig samma vecka, största problemen finns ofta där - särskilt efter att kilen redan gått av någon gång). När du har slipat med slippastan en stund kan du torka rent så ser du var det är renslipat och var det inte är det. Om något sticker upp extra mycket så du behöver fila syns det då.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
MotorAndMoore skrev:De sitter ingen låsbricka bakom muttern..D detta har jag varit med om att om den saknas då lossar svänghjulet.
Aldrig sett detta tidigare på någon av alla riejus vi pillat på, kollade nyss på ritning för min och står inget om en låsbricka även fast det låter ganska lågiskt. Man gamla motor hade ingen låsbricka och den flög ej av.
G-son skrev:Små ojäm,nheter på vevaxeln och/eller i svänghjulet gör att som inte passar perfekt mot varann, gör dom inte det fastnar dom inte ordentligt och då blir det såhär. Slipa in dom mot varann med ventilslippasta så passformen blir perfekt (man kan behöva fila litegrann vid kilspåret för att bli färdig samma vecka, största problemen finns ofta där - särskilt efter att kilen redan gått av någon gång). När du har slipat med slippastan en stund kan du torka rent så ser du var det är renslipat och var det inte är det. Om något sticker upp extra mycket så du behöver fila syns det då.
Dock hände detta innan någon kil gått av tidigare, motorn var såpass ny att godkänn klisterlapparna fortfarande satt på motorn.
Som sagt, själva låsningen görs av den koniska kopplingen mellan svänghjul och axel. Är den korrekt ska det suga fast och då sitter hjulet nästan fast utan hjälp av någon mutter. Kilen ska bara se till att svänghjulet sitter rätt så inte tändningen blir fucked up. Det var antagligen någon differens mellan svänghjul och axel redan när du flyttade över det först gången, det var därför det släppte första gången, och för varje gång hjulet släpper slits kontaktytorna och det blir bara sämre och sämre fäste.
Så försök slipa in konan så gott det går så ska problemet lösa sig.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
bensinskalle skrev:Som sagt, själva låsningen görs av den koniska kopplingen mellan svänghjul och axel. Är den korrekt ska det suga fast och då sitter hjulet nästan fast utan hjälp av någon mutter. Kilen ska bara se till att svänghjulet sitter rätt så inte tändningen blir fucked up. Det var antagligen någon differens mellan svänghjul och axel redan när du flyttade över det först gången, det var därför det släppte första gången, och för varje gång hjulet släpper slits kontaktytorna och det blir bara sämre och sämre fäste.
Så försök slipa in konan så gott det går så ska problemet lösa sig.
Kollade nyss såg fint ut men skall testa ändå.
Är de någon som vet de måtten det SKA vara på kilen? Olika sidor säger olika mått.