Lätta på växellådan!(AM6)

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
noeyes3
Elmoped

Lätta på växellådan!(AM6)

Inlägg av noeyes3 »

Tjena!
Har en Rieju mrt 2014 års modell med AM6 motorn och har målet lätta på vikten, och tänkte börja med att göra den till en 4 växlad moppe! 8)
Har just nu drevning en 13/70 och tänker byta till 13/48 elr 50 vilket ger mig en utväxling på ca 3.7.
Det jag hoppas att uppnå med detta är att lätta på vikten och att inte varva ut från växlarna lika fort.
Tror det skulle bli en bra stuntmoppe parad med ett metrakit thrower så klart! :D
Undrar då vilka växlar jag ska rycka ut och samt hur man ska gå till väga?
240_snus_it
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Raggarn1337 »

Må vara en av de sämsta idéerna jag någonsin hört...
Användarens profilbild
noeyes3
Elmoped

Inlägg av noeyes3 »

Varför då? :?:
Kan ju inte gå mer än åt helvete
240_snus_it
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket

Inlägg av TheAndersson »

Känns väl lite väl onödigt att plocka bort två växlar för att lätta lite på vikten, finns andra sätt att lätta vikten om de nu är det du är ute efter.

Du vill inte varva ur växlarna lika fort? Dreva bara tyngre då?
Hoppa över växlarna istället för ta bort dom?

Låter som du bara vill förstöra accelerationen i mina öron ;)
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
PåDal
Farsans gamla zündapp

Inlägg av PåDal »

Raggarn1337 skrev:Må vara en av de sämsta idéerna jag någonsin hört...
Haha håller nog med lite, låter ganska onödigt.
det finns ju som sagt annan som man kan lätta på, tex din egen vikt :wink:

haha nä men skulle inte försöka ifall du nu inte har en massa AM6 liggandes vilket jag inte tror.

Sen så är det ju en rätt så ny moppe och det kommer att sänka priset

Vet inte om detta var en troll men haha
Cpi sm 06- SÅLD
Användarens profilbild
noeyes3
Elmoped

Inlägg av noeyes3 »

Ha ha, jo det är ju sant :)
Pillar just nu med moppen och ser vad som händer.
Hade nämligen en mt5a som såldes, den kunde man stuntar med relativt enkelt och göra små trial moves pga dess vikt.
Så försöker efterlikna den lite i det aspektet :roll:
240_snus_it
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Raggarn1337 »

Man kan stunta med vilken moped som helst ju...
Bättre med 6 växlad låda både när de kommer till att stunta och att köra fort då du kan ändra utväxlingen mycket bättre än med en 4 växlad låda..
Men är det så att du vill få bort en del vikt så kan du kapa i ramen där det inte behövs, stöd, lättare sving och allt möjligt du kan tänka dig!
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Förstår verkligen inte vilken nytta färre växlar skulle göra. Visst, några gram lättare motor, men då finns det MÅNGA andra ställen det är lättare att skala bort vikt som inte handikappar hojen på det sätt försvunna växlar gör.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Plocka 5:an och 6:an i så fall. Det kommer inte gå att köra med den annars.

Men som tidigare påpekat är det helt totalt meningslöst på alla vis.

På extrem nivå, då kan man ha nytta av det. I formula student bygger man formelbilar med motorcykelmotorer, och eftersom dom körs på ganska snäva banor behövs bara 1,2 och 3:an. Då plockar dom bort 4-6. Det ger inte mycket viktminskning, MEN det minskar roterande massa med nästan ett kilo, vilket ger mindre förluster helt enkelt.

Men för dig är det som sagt helt onödigt. Om du bygger en hyper som ska gå 201 meter kanske det kan vara värt att fundera på det, annars låt bli.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
noeyes3
Elmoped

Inlägg av noeyes3 »

Ah ok, trodde att växlarna vägde mkt mer än vad dem faktiskt gjorde...
Tänkte eftersom att moppar nästan bara har varit 6 växlade år 2000 och framåt, att 6 växlar bara var onödigt för en sådan låg topphastighet som 50cc ger.
Känns så ialf eftersom jag växlar upp till 6:an på ca 10 sekunder. (På en bra dag)
Tänkte att utväxlingen inte borde vara så långt ifrån varandra så de spelade nån roll.
Tanken var då att om man plockade t. ex 2:an och 4:an, så växlingen skulle bli 1-3-5-6. Då skulle kanske utväxlingen bli liknande till 1-2-3-4 på en sådan 4 växlad moppe.
Om det inte är fallet, och utväxlingen blir helt off så kan jag fatta hur det inte funkar.
240_snus_it
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Raggarn1337 »

Är mopeden original för övrigt så skulle den nog inte orka växla upp om du tog bort växlar mellan 2:an och 6:an. Däremot om du skulle ta bort 5:an och 6:an men som sagt, du vinner ingenting på det utan du förlorar bara på det.
Tycker du att du växlar fort så att du är uppe på sexan på 10 sekunder så låter det som att den har tillräckligt med effekt för att kunna dreva lite ;)
Användarens profilbild
noeyes3
Elmoped

Inlägg av noeyes3 »

Den är urpluggad, har höjd trottel nålen med två snäpp och har bytt från st.76 till st.105 i huvudmunstycke.
Drevningen nu är 13/70 och går som ett skott men tänker nog byta till 13/48 så jag får lite mer ryck när man ska stegra! 8)
240_snus_it
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

exakt dålig ide. fler växlar gör att man kan dreva tyngre. så det kan gå fortare.
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Raggarn1337 »

noeyes3 skrev:Den är urpluggad, har höjd trottel nålen med två snäpp och har bytt från st.76 till st.105 i huvudmunstycke.
Drevningen nu är 13/70 och går som ett skott men tänker nog byta till 13/48 så jag får lite mer ryck när man ska stegra! 8)
Hur tänker du nu? Mindre bakdrev - högre toppfart men svagare så det blir mindre "ryck" då...
Skriv svar