Läcker bensin ur förgasaren

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
Logic
Elmoped

Läcker bensin ur förgasaren

Inlägg av Logic »

Hej TSR,

Idag så bytte jag munstycke i min Yamaha Aerox -05 (Günther Förgasare). Vet inte vilken storlet p.g.a det ståg inte men det är 50-72 tror jag. Länk till produkten på TwoStroke.sehttp://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=6084

Behövde byta 4 gånger och efter det sista bytet så såg jag en guldig "nål". Jag tryckte upp den i hålet där munstycket är och skruvade på munstycket ofc.

Gick ut och cruisa lite, mopeden fungerade bra och sedan när jag parkerade min moppe så såg mina kompisar att det läckte under förgasaren. Dom sa bara att det är p.g.a att jag har full tank, men det läckte inte innan när jag inte körde den på ett tag för att den inte startade. Jag hade full tank då också och jag har inte fyllt på med bensin idag. Jag tänkte att det var det som var felet så jag plockade "isär" förgasaren där munstycket är och såg att det var ingen bensin i det lilla svarta "locket" som det brukar vara. Den var ungefär fylld upp till hälften när jag bytte munstycke innan men nu så var den nästan helt tom.

Bild
("Läcker" ur den gråa")

Vet någon varför det läcker? Det läcker ungefär en droppe varannan sekund...

Tack.
wolfgangkillthemall
Elmoped

Inlägg av wolfgangkillthemall »

Om inte flottörnålen sitter rätt så flödar det över. Kolla den. Antar att det är den du menar när du säger guldig nål men förstod inte riktigt vad du menade?
För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
Användarens profilbild
Logic
Elmoped

Inlägg av Logic »

wolfgangkillthemall skrev:Om inte flottörnålen sitter rätt så flödar det över. Kolla den. Antar att det är den du menar när du säger guldig nål men förstod inte riktigt vad du menade?
Kan inte förklara så bra men det är en liten guldig "nål", ksk 2cm lång. Såg den aldrig men den sista gången jag bytte munstycke så såg jag den. Tog en bild på den igår men den var inte kvar, kan ta en ny bild.
Användarens profilbild
Logic
Elmoped

Inlägg av Logic »

Uppdatering,

Gick och försökte fixa det här men hade ingen lycka, det blev t.o.m värre och började läcka bensin som in i helvete. Det droppade inte bara utan det forsade ur den lilla gråa skiten.

Bild

Den nålen jag pratade om är ovanför munstycket.

Bild

Behöver all hjälp, tack.
wolfgangkillthemall
Elmoped

Nålen ska inte va inuti.

http://imgur.com/a/AFtDi

Där ser du hur den sitter på min 19mm PHBG, haka fast nålen i flottören och sen ner i hålet. Ser nog lite annorlunda ut på din förgasare men borda va iprincip samma.
Användarens profilbild
Logic
Elmoped

Inlägg av Logic »

wolfgangkillthemall skrev:Nålen ska inte va inuti.

http://imgur.com/a/AFtDi

Där ser du hur den sitter på min 19mm PHBG, haka fast nålen i flottören och sen ner i hålet. Ser nog lite annorlunda ut på din förgasare men borda va iprincip samma.
Fick ur nålen, är det den som ska sitta vid flottören?

Bild
Användarens profilbild
Logic
Elmoped

Inlägg av Logic »

Gick ut och körde utan nålen i förgasaren. Funkade fint men den dog när jag inte gasade och accelerationen blev lite sämre. Alltså den blev ungefär så som den va innan jag bytte till ett större munstycke.

Ända positiva är att det sluta läcka ur förgasaren.

Kollade också toppfarten som låg på 28mph - 45kmh. En försämring.
wolfgangkillthemall
Elmoped

Logic skrev:Gick ut och körde utan nålen i förgasaren. Funkade fint men den dog när jag inte gasade och accelerationen blev lite sämre. Alltså den blev ungefär så som den va innan jag bytte till ett större munstycke.

Kolla om det sitter nån nål som håller fast flottören. Flottören skall ha ett spel på ca 5 mm och ska inte ligga i "bött".
Användarens profilbild
Logic
Elmoped

Inlägg av Logic »

wolfgangkillthemall skrev:
Logic skrev:Gick ut och körde utan nålen i förgasaren. Funkade fint men den dog när jag inte gasade och accelerationen blev lite sämre. Alltså den blev ungefär så som den va innan jag bytte till ett större munstycke.

Kolla om det sitter nån nål som håller fast flottören. Flottören skall ha ett spel på ca 5 mm och ska inte ligga i "bött".
Japp det finns en liten nål som sitter håller själva flottören. Det var där du sa till mig att lägga den som jag prata om innan och vad menar du med att den ska ligga i bött?
wolfgangkillthemall
Elmoped

Logic skrev:

Japp det finns en liten nål som sitter håller själva flottören. Det var där du sa till mig att lägga den som jag prata om innan och vad menar du med att den ska ligga i bött?
Menar att den inte ska ligga längst ner och ha fritt spel. Svårt att förklara över internet och det du håller i handen på bilden vet jag inte vad det är om du redan har en flottörnål.
Användarens profilbild
Logic
Elmoped

Inlägg av Logic »

Logic skrev:
wolfgangkillthemall skrev: Kolla om det sitter nån nål som håller fast flottören. Flottören skall ha ett spel på ca 5 mm och ska inte ligga i "bött".
Menar att den inte ska ligga längst ner och ha fritt spel. Svårt att förklara över internet och det du håller i handen på bilden vet jag inte vad det är om du redan har en flottörnål.
Den är i. Vettefan vad det här är då men vet att det kommer ifrån förgasaren.

Bild
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Prylen du hittat kan vara förångningsröret. Den ska sitta över munstycket isf, och har inget att göra med att din förgasare flödar över.

Du måste ha kommit åt något eller så har något i flottören lossnar. Om flottören inte fungerar stiger nivån i flottörskålen och när den blir för hög rinner bensinen ut genom dräneringen (det grå röret i koppen), istället för att fylla motorn med bensin.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Logic
Elmoped

Inlägg av Logic »

bensinskalle skrev:Prylen du hittat kan vara förångningsröret. Den ska sitta över munstycket isf, och har inget att göra med att din förgasare flödar över.

Du måste ha kommit åt något eller så har något i flottören lossnar. Om flottören inte fungerar stiger nivån i flottörskålen och när den blir för hög rinner bensinen ut genom dräneringen (det grå röret i koppen), istället för att fylla motorn med bensin.
Tänkte väl samma sak. Måste ha monterat förångningsröret fel så att något i förgasaren inte gick som det ska.
Användarens profilbild
Logic
Elmoped

Inlägg av Logic »

Det var problemet, la tillbaks förångingsröret så att toppen av munstycket matchade med botten av förångingsröret. Funkar perfekt och det läcker inte något.
Skriv svar