Tja, min 6:a klyddar på min peugeot xps jo det e såhär när jag då e ute okör så kan den gå iutan några problem men sen så kan den va svårt o få i så isället lägger den sig i fri läge =? vad e fel ?
Om jag inte har helt fel.. så sitter det AM6 motorer i xps:en. växellådorna i dom brukar va lite äckliga, har själv en Rieju drac, sitter ju am6or i dom me, den vill också gärna ha i friläge mellan 5an å 6an ibland, men bara man drar i växeln ordentligt så brukar det funka, man får helt enkelt vara lite hårdhänt bara;) testa det:D
De ä väl somsagt bara att ta i lite mer... De händer ju på alla hojjar i princip... t.o.m. på mina gamla derbimoppar kunde de vara lite knepigt ibland när man t.ex. skule växla snabbt så kom de i friläge . Växeln kunde även hoppa ur om man inte petat i den ordentligt...
Men är den skitjobbig och omöjlig att trycka i även fast du tar i så får du nog lämna in motorn för pilla växellåda de ä inget man gör själv direkt... Speciellt inte om de är ett avancerat fel som inte syns
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
ställ ned växelpeten ett hack, då behöver du inte äns lyfta foten för att få tillräkligt med kraft för att den ska hoppa över utan problem. det blir så mycket skönare utan att behöva lyfta hela foten när du växlar:P
Hell_qwist skrev:ställ ned växelpeten ett hack, då behöver du inte äns lyfta foten för att få tillräkligt med kraft för att den ska hoppa över utan problem. det blir så mycket skönare utan att behöva lyfta hela foten när du växlar:P
felet är att du antingen växlar för dåligt eller att lamellerna ör slitna eller att oljan behöver bytas eller kopplingsvajerns spännas
eller en kombination av dem
men det är som hellqvist säger, jag hade samma problem då mina hälsenor var för korta så jag kunda inte lyfta foten normalt dvs inte växla uppåt, så jag fick i friläge rätt så ofta på 6:an pga dålig växling
så flyttade ned växelpeten ett par snäpp så gick det bra ett tag ända till lamellerna tog slut , men de är en annan historia