Vinande ljud moped

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Sezzry
Elmoped

Vinande ljud moped

Inlägg av Sezzry »

Tja, jag va påväg mot macken o skulle tanka o när jag hade kört ca 5 km så drog jag på fullt för de va raksträcka o då kände jag att moppen började dö så jag släppte gasen tills 1/4 o så dog den direkt o jag trodde jag hade soppatorsk men när jag kollade hade jag minst 1 liter bensin kvar, skakade om moppen lite o så startade jag den så uppstod ett konstigt ljud det viner lite om det o ökas med varvtalet men på tomgång hörs det inte bara när man gasar. Har bytt rem sen dess o det var inte problemet. Vad kan det va som låter?

För några veckor sen bytte jag ramlager o kolv så de är nya.

Setup: stage 6 mkll sport 70cc, leovince zx-r, 20mm förgasare, doppler rem, 5g vikter tror jag o gula fjädrar.
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Raggarn1337 »

Är mopeden rätt inställd? Kör du med minst 2% olja i? :P
Sezzry
Elmoped

Inlägg av Sezzry »

Raggarn1337 skrev:Är mopeden rätt inställd? Kör du med minst 2% olja i? :P
Jag kör med 3% olja men det är biltema olja syntetiskt
moddlaren
Farsans gamla zündapp

Inlägg av moddlaren »

Inget fel på oljan den är helt ok.

Har du monterat remmen rätt o fläkten på variatorn. Att slita ned en ny rem som är fel monterad går på några mil.

Du skriver att kolv o ramlager är bytta..

Bankade ni i lagren i vevhuset kan ni ha skadat dom så dom redan är skrot. Samma med vevaxel. Bankade ni i den i ramlagrena kan ni ha gjort den skev och då dör oso ramlagrena ganska fort.

Men med vinande ljud skulle jag ta av variator kåpan och titta där.

Mvh moddlaren
moddlaren trimma lungt
Sezzry
Elmoped

Inlägg av Sezzry »

moddlaren skrev:Inget fel på oljan den är helt ok.

Har du monterat remmen rätt o fläkten på variatorn. Att slita ned en ny rem som är fel monterad går på några mil.

Du skriver att kolv o ramlager är bytta..

Bankade ni i lagren i vevhuset kan ni ha skadat dom så dom redan är skrot. Samma med vevaxel. Bankade ni i den i ramlagrena kan ni ha gjort den skev och då dör oso ramlagrena ganska fort.

Men med vinande ljud skulle jag ta av variator kåpan och titta där.

Mvh moddlaren
Jag följde rexxys guide hur man får på ramlagrena o gjorde exakt samma som han gjorde men ljudet är väldigt olikt med mina ramlager som gick förut.
Skriv svar