Har inte kabelfärgerna i skallen nu, men har du en moped med strömbrytaren för lyset på/av på höger handtag är det rimligt att strömmen till lyset kommer därifrån, via hel/halvljusbrytaren på vänster handtag.d08 skrev:I reglaget (till knappen för hel- och halvlj.) går det ju även en blåvit kabel från höger styrreglage, är det den kabeln som ska leda strömmen via vänster reglage till lysena? Eller hur kommer matningen till lysena?
Låter rätt. Den kabeln har ju kontakt till jord genom generatorn, när motorn är igång får du ut ström men när motorn är avstängd är det nästan kortslutning genom generatorn = även strömkablarna verkar hänga ihop med jord.d08 skrev:Sen tänkte jag också höra om det är något fel, eller om det ska vara så att när tändningen är på (inte motorn) så jordar t.ex. den vita när jag sätter på halvljus och den blåa när jag sätter på helljus. Eller är det ett tecken på jordfel?
Du mäter växelspänning, va? Om mätaren är inställd för likspänning visar den sannolikt mycket nära noll även om den kopplas till 12V växelström.d08 skrev: Jag får inte ut några 12 V på någon av de två som går till hel- och halvljuset.
Enligt elschemat så går den blåvita kabeln enbart mellan höger och vänster reglage. Så det borde iaf. vara så.Har inte kabelfärgerna i skallen nu, men har du en moped med strömbrytaren för lyset på/av på höger handtag är det rimligt att strömmen till lyset kommer därifrån, via hel/halvljusbrytaren på vänster handtag.
Aha, så det borde vara så att om t.ex. en gul kabel är strömkabel så jordar den om moppen är avstängd, men växlar till plus när moppen startar? Då kanske den blåvita kabeln inte jordar när moppen är igång... och då skickar ström ist.Låter rätt. Den kabeln har ju kontakt till jord genom generatorn, när motorn är igång får du ut ström men när motorn är avstängd är det nästan kortslutning genom generatorn = även strömkablarna verkar hänga ihop med jord.
Tror det =) Jag sätter mätaren på 9V nere till höger på en sån multimeter:Du mäter växelspänning, va? Om mätaren är inställd för likspänning visar den sannolikt mycket nära noll även om den kopplas till 12V växelström.
Det är ett läge för att testa skicket på 9V batterier, helt fel. 200V AC är det du ska ha, uppe höger.d08 skrev:Tror det =) Jag sätter mätaren på 9V nere till höger på en sån multimeter:
När jag använt det läget så mäter jag upp 12V på t.ex. den bruna kabeln till pos.ljus. så det fungerar ibland?Det är ett läge för att testa skicket på 9V batterier, helt fel. 200V AC är det du ska ha, uppe höger.