Elfel, Baotian framlyse bl.a.

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
d08
Elmoped

Elfel, Baotian framlyse bl.a.

Inlägg av d08 »

Sitter med Baotian Retro (BT49QT-11, halvvågssystem?) där jag löst de flesta elfel nu. Men har kört fast lite med lysen och bromsljus. Tänkte fokusera på framlyset först, då det är det jag är igång med nu.

Till lampan går det en blå, grön och vit kabel från vänster styrreglage (hel- och halvljusomkopplaren). Jag får inte ut några 12 V på någon av de två som går till hel- och halvljuset. Dvs. blå och vit.

I reglaget (till knappen för hel- och halvlj.) går det ju även en blåvit kabel från höger styrreglage, är det den kabeln som ska leda strömmen via vänster reglage till lysena? Eller hur kommer matningen till lysena?

Sen tänkte jag också höra om det är något fel, eller om det ska vara så att när tändningen är på (inte motorn) så jordar t.ex. den vita när jag sätter på halvljus och den blåa när jag sätter på helljus. Eller är det ett tecken på jordfel?

Om jag inte minns fel så jordar den blåvita kabeln... om det ligger jord på den blåvita och den egentligen ska mata ström (om den nu ska det), kan det vara det som är felet då? Har för mig att jag inte får jord på den blåvita om jag kopplar ur hankontakten från höger reglage, men att den blir jordad när jag kopplar in den. Är det kanske reglaget som kukat ur?

Mvh
Senast redigerad av d08 den 10 maj 2016, 20:24, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Re: Elfel, Baotian framlyse bl.a.

Inlägg av G-son »

d08 skrev:I reglaget (till knappen för hel- och halvlj.) går det ju även en blåvit kabel från höger styrreglage, är det den kabeln som ska leda strömmen via vänster reglage till lysena? Eller hur kommer matningen till lysena?
Har inte kabelfärgerna i skallen nu, men har du en moped med strömbrytaren för lyset på/av på höger handtag är det rimligt att strömmen till lyset kommer därifrån, via hel/halvljusbrytaren på vänster handtag.
d08 skrev:Sen tänkte jag också höra om det är något fel, eller om det ska vara så att när tändningen är på (inte motorn) så jordar t.ex. den vita när jag sätter på halvljus och den blåa när jag sätter på helljus. Eller är det ett tecken på jordfel?
Låter rätt. Den kabeln har ju kontakt till jord genom generatorn, när motorn är igång får du ut ström men när motorn är avstängd är det nästan kortslutning genom generatorn = även strömkablarna verkar hänga ihop med jord.
d08 skrev: Jag får inte ut några 12 V på någon av de två som går till hel- och halvljuset.
Du mäter växelspänning, va? Om mätaren är inställd för likspänning visar den sannolikt mycket nära noll även om den kopplas till 12V växelström.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
d08
Elmoped

Inlägg av d08 »

Har inte kabelfärgerna i skallen nu, men har du en moped med strömbrytaren för lyset på/av på höger handtag är det rimligt att strömmen till lyset kommer därifrån, via hel/halvljusbrytaren på vänster handtag.
Enligt elschemat så går den blåvita kabeln enbart mellan höger och vänster reglage. Så det borde iaf. vara så.
Låter rätt. Den kabeln har ju kontakt till jord genom generatorn, när motorn är igång får du ut ström men när motorn är avstängd är det nästan kortslutning genom generatorn = även strömkablarna verkar hänga ihop med jord.
Aha, så det borde vara så att om t.ex. en gul kabel är strömkabel så jordar den om moppen är avstängd, men växlar till plus när moppen startar? Då kanske den blåvita kabeln inte jordar när moppen är igång... och då skickar ström ist.
Du mäter växelspänning, va? Om mätaren är inställd för likspänning visar den sannolikt mycket nära noll även om den kopplas till 12V växelström.
Tror det =) Jag sätter mätaren på 9V nere till höger på en sån multimeter:
Bild
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

d08 skrev:Tror det =) Jag sätter mätaren på 9V nere till höger på en sån multimeter:
Bild
Det är ett läge för att testa skicket på 9V batterier, helt fel. 200V AC är det du ska ha, uppe höger.
d08
Elmoped

Inlägg av d08 »

Okej, tack!

Där får jag exakt och stabilt 27.5 på positionsljuset (både med motorn av och på), men det får ju ström från annan kontakt. På hel- och halvljus fladdrar värdena lite, kanske beroende på tomgången/laddningen?

På hel- och halv varierar det mellan 18 och 35, noll när motorn är avstängd.

Den gula kabeln som jag tror är strömförsörjningen till bl.a. (eller bara?) lysena jordar både avstängd och när motorn är igång. Det borde väl tyda på jordfel eller liknande.

Den gula går enligt schemat från magnet till de båda switcharna på styret och regulatorn samt "starter assy". Kopplar jag loss första kontakten efter magneten så jordar den både mot magneten (men det är väl kanske för att den är avstängd=) och vidare ut åt andra hållet. Att den jordar när den inte är kopplad till magneten tyder kanske ännu mer på jordfel, eller är jag helt fel ute?

Om jag ska mäta motståndet på den gula kabeln för att se om den är okej, vad ska jag ställa Multimetern jag postade här ovan på och vilka värden ska jag få?[/img]
d08
Elmoped

Inlägg av d08 »

Nu har jag letat vidare och kopplade ur automatchoken, då slutade det jorda när motor är avstängd och kontakten till magneten är urkopplad.

Det konstiga är att jag inte mäter upp någon jord på kontakten för automatchoken när kontakten inte är ansluten till de andra?

Men när motorn är igång så jordar det igen, vare sig automatchoken är inkopplad eller inte. Kan det vara något fel nere i magneten? Är det bara att lossa på kåpan och kolla och rengöra kontakterna eller laga om något skavts?

Har även mätt i kontakterna till CDI:n och mellan kontakt 4 och 6 (jord och tändplatta) fick jag ett värde på 379 ohm, men den ska ligga mellan 500 - 600. Det ska väl tyda på något med magneten...
Senast redigerad av d08 den 12 maj 2016, 10:39, redigerad totalt 2 gång.
d08
Elmoped

Inlägg av d08 »

Det är ett läge för att testa skicket på 9V batterier, helt fel. 200V AC är det du ska ha, uppe höger.
När jag använt det läget så mäter jag upp 12V på t.ex. den bruna kabeln till pos.ljus. så det fungerar ibland?
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

V AC-området används för att mäta växelspänning, alltså grejer drivna direkt från generatorn.
V DC används för att mäta likspänning, alltså allt som drivs av batteriet, jag tror att positionsljuset hör dit.

Det finns några olika generatorer på baotianmotorerna, och det är över fem år sedan jag jobbade med dom så jag minns inte alls vilken kabel som kan vara vad.
Men om du har en strömkabel ut bör en resistansmätning mellan den kabeln och jord (bortkopplad från resten av moppen) ha ett motstånd på 0-1 ohm ungefär. Startar du moppen och mäter V AC där bör du få ut långt över 12V (eftersom regulatorn är bortkopplad när generatorn är bortkopplad från moppen) varierande med varvtalet, och om du t.ex. kopplar in en vanlig 12V 55W billampa ska den lysa starkt, varvar du moppen är det tänkbart att lampan bränns också. Då vet du att generatorn ger ström i alla fall. (En lampa på lägre effekt skulle brännas vid mycket lägre varvtal, kanske redan vid tomgång.)
d08
Elmoped

Inlägg av d08 »

Kontakten ur: 1.0 Ohm
Kontakten i: cirka 40 V AC och stiger om jag gasar.

Jordar fortfarande både i och urkopplad. Där måste ju felet ligga nästan?
Skriv svar