Varför bara 2 kW på en 2016 års moppe? Varför inte 4 kW?

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
jonte101001
Elmoped

Varför bara 2 kW på en 2016 års moppe? Varför inte 4 kW?

Inlägg av jonte101001 »

Tjenare! Jag satt och läste i en fakta bok om mopeder, och läste att en klass 2 moped får ha max 1 kW, nedan en klass 1 får ha max 4 kW...

Jag äger en Rieju Mrt 2016 SM 50, som "endast" har 2 kW... Varför så lågt egentligen? Varför kunde dom inte klämmt ihop 4 kW? Eller är det den halv taskiga strypningen som gör att den går på max 2 kW? Man hade ju velat haft 4 kW helst, moppen skulle nog blivit piggare i uppförbackar där den idag är rätt trött.

Min fråga är alltså: Varför bara 2 kW? Vad har Derbi?

//jonte[/b]
SteekarNE
Elmoped

Inlägg av SteekarNE »

Antagligen för att annars så går de för fort, det vill säga fortare än 45 km/h. Det är nog därför de strypt. Man kan inte heller dreva ner för då riskerar man att överskrida maxeffekten :) Jag tror att de flesta mopeder har ungefär samma effekt pluggade!
Rätta mig gärna om ja har fel!

Edit: Det angående maxeffekten. Ignorera. Ska gå o lägga mig nu är för trött för o existera...
Yes I come from swidistan, I know no walla walla.
jonte101001
Elmoped

Inlägg av jonte101001 »

Men te.x så har väl typ Derbi 3 kw? Känns som 2 kw är rätt lågt...
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Det är just så som SteekarNE skriver, med mer effekt skulle mopeden få för hög toppfart helt enkelt. Det krävs inte mycket för att komma upp i 50.

Sen är det också strategiskt att registrera in ett fordon på låg effekt. Ju lägre effekt desto billigare försäkring t.ex. Husaberg reggar sina hojar med jävligt låg effekt, typ 8kW eller något i den stilen, när de i själva verket har typ 60hk ostrypta.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Skriv svar