Vilken tvåtaktsolja till AM6?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Golgon123
Elmoped

Vilken tvåtaktsolja till AM6?

Inlägg av Golgon123 »

Jag undrar om biltemas syntetiska tvåtaktsolja är bra till min Rieju MRT. (Den röda med en KTM på bilden).
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Den fungerar. Men jag har svårt att tycka att det är en bra idé att det enda som skyddar alla motordelar från att skava mot varann och skära är en av de billigaste oljorna på marknaden. Lite som att be alkoholisten i grannlägenheten vakta ungarna, han är absolut inte den bästa barnvakten men han gör jobbet för så lite som ett sexpack... :roll:
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Nix, köp något bättre. Typ Castrol eller Texaco m.m.
Golgon123
Elmoped

Inlägg av Golgon123 »

Rexxy skrev:Nix, köp något bättre. Typ Castrol eller Texaco m.m.
Vart köper man tex Castrol då? Tack för snabbt svar! :)
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Raggarn1337 »

Kör du helt original och lugnt så finns det nog ingen vits med att köra med t.ex castrol eller så, Biltemas / mackens lär nog fungera finfint men kör du en cross eller om du kör trimmat så ska du absolut köra på Castrol, eller om du bara vill se till så att du kör med bra kvalité. Brukar finnas på en del mackar, mc affärer. Här i Uppsala finns det på Lelles, där köper jag iallafall...
Golgon123
Elmoped

Inlägg av Golgon123 »

Raggarn1337 skrev:Kör du helt original och lugnt så finns det nog ingen vits med att köra med t.ex castrol eller så, Biltemas / mackens lär nog fungera finfint men kör du en cross eller om du kör trimmat så ska du absolut köra på Castrol, eller om du bara vill se till så att du kör med bra kvalité. Brukar finnas på en del mackar, mc affärer. Här i Uppsala finns det på Lelles, där köper jag iallafall...
Just nu kör jag helt original men planerar att dra pluggen om ett tag. Så det bör funka för nu. Tack för hjälpen! :)
moddlaren
Farsans gamla zündapp

Inlägg av moddlaren »

Grabbens Rieju går med metrakit sp70cc o gör 120+ den har gått i 2 år med oljepumpen inkopplad o biltema syntet 2T utan några problem alls..

Castrol är inte vad det har varit.. Castrol är uppköppt och bara ett namn idag Castrol tillverkar inga oljor utan det tappas precis som biltema av den som kan leverera till lägst pris för stunden.
moddlaren trimma lungt
Papphammar
Elmoped

Inlägg av Papphammar »

Är det någon som har prövat tvåtaktsoljan från Q8?
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

moddlaren skrev:Grabbens Rieju går med metrakit sp70cc o gör 120+ den har gått i 2 år med oljepumpen inkopplad o biltema syntet 2T utan några problem alls..

Castrol är inte vad det har varit.. Castrol är uppköppt och bara ett namn idag Castrol tillverkar inga oljor utan det tappas precis som biltema av den som kan leverera till lägst pris för stunden.
Dumt och köra rysk roulette. :P
moddlaren
Farsans gamla zündapp

Inlägg av moddlaren »

Rexxy skrev:
moddlaren skrev:Grabbens Rieju går med metrakit sp70cc o gör 120+ den har gått i 2 år med oljepumpen inkopplad o biltema syntet 2T utan några problem alls..

Tyvärr gäller detta även när du kör på castrol sedan något år.. Mc har jätte problem med att kopplingarna ger upp med castrol oljorna medan nästan alla som kör bana kör på biltema syntet mc olja bara kör år efter år utan problem o håller oljan i en R1,Ducati,Bmw1000rr osv osv så duger det till mej..

Så frågan är om biltema inte är bättre än castrol iallafall just nu..
Skälv åker jag redline1000:- för 3liter eller motul 300:-litern playback är oso väldigt bra men 270:- litern sedan finns omega som kostar 270:- litern

Men jag tar inte i castrol längre tros jag kört på tts i ca20 år biltema är minst men troligen betydligt bättre än castrol i dag som sagt..
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

moddlaren skrev:
Rexxy skrev:

Tyvärr gäller detta även när du kör på castrol sedan något år.. Mc har jätte problem med att kopplingarna ger upp med castrol oljorna medan nästan alla som kör bana kör på biltema syntet mc olja bara kör år efter år utan problem o håller oljan i en R1,Ducati,Bmw1000rr osv osv så duger det till mej..

Så frågan är om biltema inte är bättre än castrol iallafall just nu..
Skälv åker jag redline1000:- för 3liter eller motul 300:-litern playback är oso väldigt bra men 270:- litern sedan finns omega som kostar 270:- litern

Men jag tar inte i castrol längre tros jag kört på tts i ca20 år biltema är minst men troligen betydligt bättre än castrol i dag som sagt..
I växellådan kör jag också på Biltemas olja, inte lika stora krav där som i cylindern.

Men kollar man databladen har t.ex Castrol högre flampunkt är biltemas.
Funderar dock att byta till Motul 800. :)
moddlaren
Farsans gamla zündapp

Inlägg av moddlaren »

På våra motorer gör garanterat oljan skillnad med dom som åker o puttrar på vägen med 7-12hp har inte den.värmen vi har
moddlaren trimma lungt
Skriv svar