Vet precis vart du hittade den informationen, antar att jag behöver mindre lågfartsmunstycke då, men jag undrar vilken storlek från 36-50 som är mindre än den jag har just nu... Men tack för att du skrev!YammaNörd skrev:Placera nålen i mittläget
Varmkör motorn
Skruva ut luftskruven 1.5 varv
Justera tomgångsskruven så att motorn går på tomgång, ca 800-1000rpm
Vid rätt storlek ska du kunna hitta en "puckel" runt 1.5 varv ut där tomgångsvarvet är som högst. Dvs du ska kunna få varvet att sjunka BÅDE när du skruvar ut och när du skruvar in luftskruven. Motorn skall nu svara rappt och utan fördröjning.
För stort lågfartsmunstycke: Om varvet sjunker när du skruvar in luftskruven men inte när du skruvar ut den så är lågfartsmunstycket för stort. Byt till mindre och prova igen.
För litet lågfartsmunstycke: Om varvet sjunker när du skruvar ut luftskruven men inte när du skruvar in den är lågfartsmunstycket för litet. Byt till större och prova igen.
Så den går bra på höga varv?PåDal skrev:SteekarNE skrev:Pröva först att gå ner till mindre huvudmunstycke, ev. höja clipset på nålen. Låter mer som problem där än med lågfartsmunstycket
Huvudmunstycke har inget med de låga varvtalen att göra, har även testat att höja clipset på nålen, just nu är den högst upp...
den går fint på höga varv, ingen skit i förgasaren, helt nya munstycken plus att jag rengjort flertal ggrSteekarNE skrev:Så den går bra på höga varv?PåDal skrev:SteekarNE skrev:Pröva först att gå ner till mindre huvudmunstycke, ev. höja clipset på nålen. Låter mer som problem där än med lågfartsmunstycket
Huvudmunstycke har inget med de låga varvtalen att göra, har även testat att höja clipset på nålen, just nu är den högst upp...
Skit i förgasaren?
Skitigt luftfilter (antagligen inte) vad händer om du tar bort det o provar?PåDal skrev:den går fint på höga varv, ingen skit i förgasaren, helt nya munstycken plus att jag rengjort flertal ggrSteekarNE skrev:Så den går bra på höga varv?PåDal skrev:
Skit i förgasaren?
I sådana fall låter det som att dina ditt membran spökar. Det låter som att mebranen inte tätar riktigt. Är den svårstartad?PåDal skrev:Luftfiltret är ganska nytt men det blir inte någon större skillnad ifall jag tar av den, problemet har varit sen jag köpte den och har även varit samma sak när jag köpte helt nytt filter.
ahprecis har tänkt att det kan vara membranen men ja, den är ju inte svårstartad... Men kan det fortfarande vara det?SteekarNE skrev:I sådana fall låter det som att dina ditt membran spökar. Det låter som att mebranen inte tätar riktigt. Är den svårstartad?PåDal skrev:Luftfiltret är ganska nytt men det blir inte någon större skillnad ifall jag tar av den, problemet har varit sen jag köpte den och har även varit samma sak när jag köpte helt nytt filter.
Edit: Såg din post längre upp nu xD
Absolut låter verkligen som det. Dock, har du prövat att skruva ut luftskruven typ 4-5 varv? Bara för o se om det löser nått xDPåDal skrev:ahprecis har tänkt att det kan vara membranen men ja, den är ju inte svårstartad... Men kan det fortfarande vara det?SteekarNE skrev:I sådana fall låter det som att dina ditt membran spökar. Det låter som att mebranen inte tätar riktigt. Är den svårstartad?PåDal skrev:Luftfiltret är ganska nytt men det blir inte någon större skillnad ifall jag tar av den, problemet har varit sen jag köpte den och har även varit samma sak när jag köpte helt nytt filter.
Haha har testat att skruva ut den men då går den sämre på högre varv, typ dör, möar. Då kanske någon säger att jag ska skruva ut skruven och byta till större munstycke, men har testat det och det känns lite dumt att köra med 98 munstycke när man bara dragit pluggenSteekarNE skrev:Absolut låter verkligen som det. Dock, har du prövat att skruva ut luftskruven typ 4-5 varv? Bara för o se om det löser nått xDPåDal skrev:ahprecis har tänkt att det kan vara membranen men ja, den är ju inte svårstartad... Men kan det fortfarande vara det?SteekarNE skrev: I sådana fall låter det som att dina ditt membran spökar. Det låter som att mebranen inte tätar riktigt. Är den svårstartad?
Men funkade det med 98? Isådana fall är det inget problem med membranet. När den går dåligt på höga varv, skruva in den lite tills den går bra igen, eller går den dåligt på låga varv då direkt? Luftskruven brukar inte reglera speciellt mycket på fullgas, då är det huvudmunstycket som arbetar, luftskruven arbetar från tomgång tills typ 1/3 gas.PåDal skrev:Haha har testat att skruva ut den men då går den sämre på högre varv, typ dör, möar. Då kanske någon säger att jag ska skruva ut skruven och byta till större munstycke, men har testat det och det känns lite dumt att köra med 98 munstycke när man bara dragit pluggenSteekarNE skrev:Absolut låter verkligen som det. Dock, har du prövat att skruva ut luftskruven typ 4-5 varv? Bara för o se om det löser nått xDPåDal skrev: ahprecis har tänkt att det kan vara membranen men ja, den är ju inte svårstartad... Men kan det fortfarande vara det?
Jo absolut det är för stort. Men om det funkar med det så är det ju inte membranen som det är fel på menar jag. Då är det bara någonting med förgasarenPåDal skrev:kommer inte exakt ihåg hur den gick på låga varv med 98, får väll testa igen men vem som helst hör ju att det är för högt, trodligtvis så drar det bensin som in i helvete
Gör så, men alla mopeder är olika så hans inställningar kanske inte alls funkar o tvärt om. Men det är ju alltid värt att pröva sålänge setupen är densammaPåDal skrev:har en kompis som har en lika dan moped, tror jag gör så att jag kollar vad som sitter i hans förgasare och hur luftskruven sitter osv
hans är urpluggad o har samma rör som jag och den har exakt samma munstycken, och han hade luftskruven 1 varv ut. jag ställde luftskruven 1 varv på min och hade samma munstycken, jag vet inte hur klipset på hans satt men jag testade med det översta, näst översta och näst längst ner men ingen större skillnad.SteekarNE skrev:Har han också urpluggat? Annars blir det en helt annan historia xDPåDal skrev:Han har en helt orginal så det borde nog funka.