Ställa in förgasare!

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
PåDal
Farsans gamla zündapp

Ställa in förgasare!

Inlägg av PåDal »

Lite info om vad som sitter i min förgasare innan jag börjar prata om problemet. Kan också säga att det är orginal förgasaren på Cpi sm.

-Trottelnålen i mitten

-Huvudmunstycke 82

-luftskruven helt inskruvad, ifall jag skruvar ut den så går den dåligt på lite högre varv när man kör

-lågfartsmunstycket har: Ø15

-sportluftfilter

Jo det är så att mopeden går dåligt/ bluddrar på lägre varvtal, men ifall man skruvar ut luftskruven några varv så går den bättre på låga varv men går dåligt på höga varv när man kör.

Här på videon kan ni höra hur det låter när jag har luftskruven helt inskruvad, och efter när jag skruvat ut luftskruven 2,5 varv.

https://www.youtube.com/watch?v=gDE-kZBPo5M

Kollade stiftet efter att ha kört med luftskruven inskruvad helt och försökt att få den att gå dåligt och bluddrande, den blev helt svart.

På twoskroke så har dom likadana lågfartsmunstycken som jag använder mig av men de är från nummerna 36-50, men på min står det Ø15 och hur ska jag veta vilket av 36-50 på stroke som är lika stor som den jag har? Annars vet jag ju inte vilken det är jag ska köpa ifall jag behöver större eller mindre. Eller Är Ø15 samma som ifall de haft storlek 15 men det lägsta de har är ju 36 så det låter lite litet...?
Jag har även testat med ett lågfartsmunstycke som det står Ø17,5 på men det låter ungefär likadant.

Min fråga är då vad som kan vara problemet?. Skulle bli väldigt tacksam ifall någon har något förslag! Tror att det kan vara för stort lågfartsmunstycke.
Cpi sm 06- SÅLD
YammaNörd
Elmoped

Inlägg av YammaNörd »

Placera nålen i mittläget
Varmkör motorn
Skruva ut luftskruven 1.5 varv
Justera tomgångsskruven så att motorn går på tomgång, ca 800-1000rpm

Vid rätt storlek ska du kunna hitta en "puckel" runt 1.5 varv ut där tomgångsvarvet är som högst. Dvs du ska kunna få varvet att sjunka BÅDE när du skruvar ut och när du skruvar in luftskruven. Motorn skall nu svara rappt och utan fördröjning.

För stort lågfartsmunstycke: Om varvet sjunker när du skruvar in luftskruven men inte när du skruvar ut den så är lågfartsmunstycket för stort. Byt till mindre och prova igen.

För litet lågfartsmunstycke: Om varvet sjunker när du skruvar ut luftskruven men inte när du skruvar in den är lågfartsmunstycket för litet. Byt till större och prova igen.

Av videon att döma låter det som du har för stort huvudmunstycke också, soppa kommer genom det även på låga varvtal.. så fort du lyfter trotteln kommer soppa genom huvudmunstycket..
Kan vara knepigt att få lågfart / huvudmunstycke att harmonera ibland..
Börja att med lågfartsmunstycket, sedan nålen, sist huvudmunstycke
Senast redigerad av YammaNörd den 20 april 2016, 19:17, redigerad totalt 1 gånger.
MK Thrower... Vilket jävla skitavgassystem det är..
Alla säger att det är lågvarvigt ?? Händer ju för f.. ingenting under 9000rpm..
Ska såga det i småbitar och göra fiskedrag av skiten så den gör någon nytta på jorden!
PåDal
Farsans gamla zündapp

Inlägg av PåDal »

YammaNörd skrev:Placera nålen i mittläget
Varmkör motorn
Skruva ut luftskruven 1.5 varv
Justera tomgångsskruven så att motorn går på tomgång, ca 800-1000rpm

Vid rätt storlek ska du kunna hitta en "puckel" runt 1.5 varv ut där tomgångsvarvet är som högst. Dvs du ska kunna få varvet att sjunka BÅDE när du skruvar ut och när du skruvar in luftskruven. Motorn skall nu svara rappt och utan fördröjning.

För stort lågfartsmunstycke: Om varvet sjunker när du skruvar in luftskruven men inte när du skruvar ut den så är lågfartsmunstycket för stort. Byt till mindre och prova igen.

För litet lågfartsmunstycke: Om varvet sjunker när du skruvar ut luftskruven men inte när du skruvar in den är lågfartsmunstycket för litet. Byt till större och prova igen.
Vet precis vart du hittade den informationen, antar att jag behöver mindre lågfartsmunstycke då, men jag undrar vilken storlek från 36-50 som är mindre än den jag har just nu... Men tack för att du skrev!
Cpi sm 06- SÅLD
PåDal
Farsans gamla zündapp

Inlägg av PåDal »

Vet någon vart jag kan hitta lika dana lågfartsmunstycken som dessa http://twostroke.se/product.asp?product=12577

men som har mindre storlek än Ø15....
Cpi sm 06- SÅLD
SteekarNE
Elmoped

Inlägg av SteekarNE »

Pröva först att gå ner till mindre huvudmunstycke, ev. höja clipset på nålen. Låter mer som problem där än med lågfartsmunstycket :)
Yes I come from swidistan, I know no walla walla.
PåDal
Farsans gamla zündapp

Inlägg av PåDal »

SteekarNE skrev:Pröva först att gå ner till mindre huvudmunstycke, ev. höja clipset på nålen. Låter mer som problem där än med lågfartsmunstycket :)

Huvudmunstycke har inget med de låga varvtalen att göra, har även testat att höja clipset på nålen, just nu är den högst upp...
Cpi sm 06- SÅLD
SteekarNE
Elmoped

Inlägg av SteekarNE »

PåDal skrev:
SteekarNE skrev:Pröva först att gå ner till mindre huvudmunstycke, ev. höja clipset på nålen. Låter mer som problem där än med lågfartsmunstycket :)

Huvudmunstycke har inget med de låga varvtalen att göra, har även testat att höja clipset på nålen, just nu är den högst upp...
Så den går bra på höga varv?
Skit i förgasaren? :)
PåDal
Farsans gamla zündapp

Inlägg av PåDal »

Har letat runt lite på internet och så hittade jag denna sidan på TSR, kommer inte skriva allt men det handlar om reedventiler.

http://www.twostrokerider.se/allt-om-reedventilerna/

Och det står: "Felet är då att dom inte täter riktigt, följderna är då att motorn bli orolig på låga varv samt svårstartad."

Kan det vara något? Min moped är inte skulle inte säga att min är svårstartad men det kanske finns en chans att det är problemet?
Senast redigerad av PåDal den 21 april 2016, 17:08, redigerad totalt 1 gånger.
Cpi sm 06- SÅLD
PåDal
Farsans gamla zündapp

Inlägg av PåDal »

SteekarNE skrev:
PåDal skrev:

den går fint på höga varv, ingen skit i förgasaren, helt nya munstycken plus att jag rengjort flertal ggr :)
Cpi sm 06- SÅLD
SteekarNE
Elmoped

Inlägg av SteekarNE »

PåDal skrev:
SteekarNE skrev:
PåDal skrev:
den går fint på höga varv, ingen skit i förgasaren, helt nya munstycken plus att jag rengjort flertal ggr :)
Skitigt luftfilter (antagligen inte) vad händer om du tar bort det o provar?
PåDal
Farsans gamla zündapp

Inlägg av PåDal »

Luftfiltret är ganska nytt men det blir inte någon större skillnad ifall jag tar av den, problemet har varit sen jag köpte den och har även varit samma sak när jag köpte helt nytt filter.
Cpi sm 06- SÅLD
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Raggarn1337 »

Så du menar att mopeden är helt original bortsett från sportluftfilter?
PåDal
Farsans gamla zündapp

Inlägg av PåDal »

Raggarn1337 skrev:Så du menar att mopeden är helt original bortsett från sportluftfilter?
Dragen plugg i röret
Cpi sm 06- SÅLD
SteekarNE
Elmoped

Inlägg av SteekarNE »

PåDal skrev:Luftfiltret är ganska nytt men det blir inte någon större skillnad ifall jag tar av den, problemet har varit sen jag köpte den och har även varit samma sak när jag köpte helt nytt filter.
I sådana fall låter det som att dina ditt membran spökar. Det låter som att mebranen inte tätar riktigt. Är den svårstartad?

Edit: Såg din post längre upp nu xD
Så pröva köpa nya reeds, eller ett helt nytt membran o pröva :)
PåDal
Farsans gamla zündapp

Inlägg av PåDal »

SteekarNE skrev:
PåDal skrev:Luftfiltret är ganska nytt men det blir inte någon större skillnad ifall jag tar av den, problemet har varit sen jag köpte den och har även varit samma sak när jag köpte helt nytt filter.
I sådana fall låter det som att dina ditt membran spökar. Det låter som att mebranen inte tätar riktigt. Är den svårstartad?

ahprecis har tänkt att det kan vara membranen men ja, den är ju inte svårstartad... Men kan det fortfarande vara det?
Cpi sm 06- SÅLD
PåDal
Farsans gamla zündapp

Inlägg av PåDal »

Att köpa hela kittet ska inte vara så dyrt men skulle vara bra att veta ifall det kan vara problemet :)
Cpi sm 06- SÅLD
SteekarNE
Elmoped

Inlägg av SteekarNE »

PåDal skrev:
SteekarNE skrev:

ahprecis har tänkt att det kan vara membranen men ja, den är ju inte svårstartad... Men kan det fortfarande vara det?
Absolut låter verkligen som det. Dock, har du prövat att skruva ut luftskruven typ 4-5 varv? Bara för o se om det löser nått xD
PåDal
Farsans gamla zündapp

Inlägg av PåDal »

SteekarNE skrev:
PåDal skrev:
SteekarNE skrev: I sådana fall låter det som att dina ditt membran spökar. Det låter som att mebranen inte tätar riktigt. Är den svårstartad?

Absolut låter verkligen som det. Dock, har du prövat att skruva ut luftskruven typ 4-5 varv? Bara för o se om det löser nått xD
Haha har testat att skruva ut den men då går den sämre på högre varv, typ dör, möar. Då kanske någon säger att jag ska skruva ut skruven och byta till större munstycke, men har testat det och det känns lite dumt att köra med 98 munstycke när man bara dragit pluggen
Cpi sm 06- SÅLD
SteekarNE
Elmoped

Inlägg av SteekarNE »

PåDal skrev:
SteekarNE skrev:
PåDal skrev: ahprecis har tänkt att det kan vara membranen men ja, den är ju inte svårstartad... Men kan det fortfarande vara det?
Haha har testat att skruva ut den men då går den sämre på högre varv, typ dör, möar. Då kanske någon säger att jag ska skruva ut skruven och byta till större munstycke, men har testat det och det känns lite dumt att köra med 98 munstycke när man bara dragit pluggen
Men funkade det med 98? Isådana fall är det inget problem med membranet. När den går dåligt på höga varv, skruva in den lite tills den går bra igen, eller går den dåligt på låga varv då direkt? Luftskruven brukar inte reglera speciellt mycket på fullgas, då är det huvudmunstycket som arbetar, luftskruven arbetar från tomgång tills typ 1/3 gas.
PåDal
Farsans gamla zündapp

Inlägg av PåDal »

kommer inte exakt ihåg hur den gick på låga varv med 98, får väll testa igen men vem som helst hör ju att det är för högt, trodligtvis så drar det bensin som in i helvete
Cpi sm 06- SÅLD
SteekarNE
Elmoped

Inlägg av SteekarNE »

PåDal skrev:kommer inte exakt ihåg hur den gick på låga varv med 98, får väll testa igen men vem som helst hör ju att det är för högt, trodligtvis så drar det bensin som in i helvete
Jo absolut det är för stort. Men om det funkar med det så är det ju inte membranen som det är fel på menar jag. Då är det bara någonting med förgasaren :)
PåDal
Farsans gamla zündapp

Inlägg av PåDal »

har en kompis som har en lika dan moped, tror jag gör så att jag kollar vad som sitter i hans förgasare och hur luftskruven sitter osv
Cpi sm 06- SÅLD
SteekarNE
Elmoped

Inlägg av SteekarNE »

PåDal skrev:har en kompis som har en lika dan moped, tror jag gör så att jag kollar vad som sitter i hans förgasare och hur luftskruven sitter osv
Gör så, men alla mopeder är olika så hans inställningar kanske inte alls funkar o tvärt om. Men det är ju alltid värt att pröva sålänge setupen är densamma :)
PåDal
Farsans gamla zündapp

Inlägg av PåDal »

Han har en helt orginal så det borde nog funka.
Cpi sm 06- SÅLD
SteekarNE
Elmoped

Inlägg av SteekarNE »

PåDal skrev:Han har en helt orginal så det borde nog funka.
Har han också urpluggat? Annars blir det en helt annan historia xD
PåDal
Farsans gamla zündapp

Inlägg av PåDal »

SteekarNE skrev:
PåDal skrev:Han har en helt orginal så det borde nog funka.
Har han också urpluggat? Annars blir det en helt annan historia xD
hans är urpluggad o har samma rör som jag och den har exakt samma munstycken, och han hade luftskruven 1 varv ut. jag ställde luftskruven 1 varv på min och hade samma munstycken, jag vet inte hur klipset på hans satt men jag testade med det översta, näst översta och näst längst ner men ingen större skillnad.
Cpi sm 06- SÅLD
PåDal
Farsans gamla zündapp

Inlägg av PåDal »

kan tillägga att den går sämre på högre växel när den går dåligt på högre varv och när jag ställt in förgasaren som det står ovanför

Går bättre ner för en backe än upp
Cpi sm 06- SÅLD
Skriv svar