
Ifall nu moppen bara stått I några dagar så borde det ju inte helt plötsligt behövas spännas.Golgon123 skrev:Är det bara att ta en mejsel och skruva åt kopplingen vid handtaget?SteekarNE skrev:Vad händer om du växlar till tvåan istället?
Din koppling kanske inte tar, pröva spänn den vid kopplingshandtaget
Jag tog och startade den igen och nu funkade det helt plötsligt att växla ner till ettan. Så vad kan det ha varit?PåDal skrev:Ifall nu moppen bara stått I några dagar så borde det ju inte helt plötsligt behövas spännas.Golgon123 skrev:Är det bara att ta en mejsel och skruva åt kopplingen vid handtaget?SteekarNE skrev:Vad händer om du växlar till tvåan istället?
Din koppling kanske inte tar, pröva spänn den vid kopplingshandtaget
Helt klart det som jag skrevGolgon123 skrev:Jag tog och startade den igen och nu funkade det helt plötsligt att växla ner till ettan. Så vad kan det ha varit?PåDal skrev:Ifall nu moppen bara stått I några dagar så borde det ju inte helt plötsligt behövas spännas.Golgon123 skrev: Är det bara att ta en mejsel och skruva åt kopplingen vid handtaget?
Kan jag fylla på med en annan sorts olja eller måste jag använda samma olja som redan ligger i oljetanken? Alltså går det att blanda olika oljor? För förra ägaren hade köpt och använt någon billig olja som det rykte mycket från. Så jag tänkte om jag kunde fylla på tanken med lite kvalitetsolja?YammaNörd skrev:Väldigt vanligt problem på AM6-motorer (antar att du har det)
Inte ovanligt att kopplingen känns "trasig" när man tar ut moppen efter vintern.
Det är bara lamellerna som klibbar ihop när de stått ett tag.. inget att bry sig om, det släpper när oljan blivit lite varm..
Går dock att bota med bättre olja i låtan.. kanske är dags för oljebyte? (det bör man ju göra minst en gång per år)
YammaNörd skrev:Fylla på?
Nej.. I oljetanken ska det vara 2-taktsolja! absolut inget annat..
Att billig skitolja kan ryka är helt sant. Och med tanke på hur lite olja det går är det inte värt att snåla på kvaliteten. Bra olja förlänger livet på din motor.. (och ryker betydligt mindre)
Växellådan skall tömmas och fyllas med ny olja i alla fall en gång per år.
Att kontrollera att det finns olja i både växellåda och i tanken bör du göra till en vana en gång i veckan. det tar bara någon minut - att renovera motorn för att den gått utan olja tar ett par timmar och tömmer plånboken..
Vilken olja som passar bäst till din låda törs jag inte svara på då jag inte vet vad du har för moppe, men kolla instruktionsboken. Har du den inte så hitta den på Google
Jag kör med Castrol Syntrax i min växellåda och med den slutade min koppling att tjorva iaf.. men om det är rätt olja för din kan jag inte garantera
Så, för att göra allt solklart;
Tvåtakts olja i oljetanken - den oljan går till insuget/förgasaren och smörjer vevhus och kolv. Tvåtaktsolja kan du blanda med andra sorter.
Växelådsolja (vilken sort som nu är rätt till din motor) ska vara i växellådan för att smörja den (och kopplingen). Bör inte blandas mellan olika typer.. Köp en bra olja, fungerar den så håll dig till den..
2 olika sorters oljor - på två olika ställen
Vet du inte när oljan i växellådan är bytt så är det nog dags