Dör när jag växlar till ettan (AM6)

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Golgon123
Elmoped

Dör när jag växlar till ettan (AM6)

Inlägg av Golgon123 »

Tjena! Nu är det så att jag låtit moppen stå ute i några dagar utan att starta den och nu när jag tänkte köra en liten bit så startade jag den och sen så skulle jag växla ner till ettan. Då dog den som om jag ej hade kopplat. Så jag testade igen och så dog den igen när jag skulle växla till ettan... Någon som kan hjälpa mig med detta problemet? Tack i förhand! :)
SteekarNE
Elmoped

Inlägg av SteekarNE »

Vad händer om du växlar till tvåan istället?
Din koppling kanske inte tar, pröva spänn den vid kopplingshandtaget :D
Yes I come from swidistan, I know no walla walla.
PåDal
Farsans gamla zündapp

Inlägg av PåDal »

det kan vara så att lamellerna har klistrat ihop sig så att inget händer när du kopplar (kortfattat) testa att springa igång mopeden istället så ska du se att det snart funkar igen :)
Cpi sm 06- SÅLD
Golgon123
Elmoped

Inlägg av Golgon123 »

SteekarNE skrev:Vad händer om du växlar till tvåan istället?
Är det bara att ta en mejsel och skruva åt kopplingen vid handtaget?
Användarens profilbild
MotorAndMoore
Svårstartad skrothög

Inlägg av MotorAndMoore »

Spring med moppen istället det är troligt att det är lamellerna som klibbat ihop sig. Som Pådal sa
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=63341
PåDal
Farsans gamla zündapp

Inlägg av PåDal »

Golgon123 skrev:
Ifall nu moppen bara stått I några dagar så borde det ju inte helt plötsligt behövas spännas.
Cpi sm 06- SÅLD
Golgon123
Elmoped

Inlägg av Golgon123 »

PåDal skrev:
Golgon123 skrev:
Ifall nu moppen bara stått I några dagar så borde det ju inte helt plötsligt behövas spännas.
Jag tog och startade den igen och nu funkade det helt plötsligt att växla ner till ettan. Så vad kan det ha varit?
PåDal
Farsans gamla zündapp

Inlägg av PåDal »

Golgon123 skrev:
PåDal skrev:
Golgon123 skrev: Är det bara att ta en mejsel och skruva åt kopplingen vid handtaget?
Jag tog och startade den igen och nu funkade det helt plötsligt att växla ner till ettan. Så vad kan det ha varit?
Helt klart det som jag skrev ;)
Cpi sm 06- SÅLD
YammaNörd
Elmoped

Inlägg av YammaNörd »

Väldigt vanligt problem på AM6-motorer (antar att du har det)
Inte ovanligt att kopplingen känns "trasig" när man tar ut moppen efter vintern.
Det är bara lamellerna som klibbar ihop när de stått ett tag.. inget att bry sig om, det släpper när oljan blivit lite varm..

Går dock att bota med bättre olja i lådan.. kanske är dags för oljebyte? (det bör man ju göra minst en gång per år)
Senast redigerad av YammaNörd den 19 april 2016, 23:39, redigerad totalt 4 gång.
MK Thrower... Vilket jävla skitavgassystem det är..
Alla säger att det är lågvarvigt ?? Händer ju för f.. ingenting under 9000rpm..
Ska såga det i småbitar och göra fiskedrag av skiten så den gör någon nytta på jorden!
Golgon123
Elmoped

Inlägg av Golgon123 »

YammaNörd skrev:Väldigt vanligt problem på AM6-motorer (antar att du har det)
Inte ovanligt att kopplingen känns "trasig" när man tar ut moppen efter vintern.
Det är bara lamellerna som klibbar ihop när de stått ett tag.. inget att bry sig om, det släpper när oljan blivit lite varm..

Går dock att bota med bättre olja i låtan.. kanske är dags för oljebyte? (det bör man ju göra minst en gång per år)
Kan jag fylla på med en annan sorts olja eller måste jag använda samma olja som redan ligger i oljetanken? Alltså går det att blanda olika oljor? För förra ägaren hade köpt och använt någon billig olja som det rykte mycket från. Så jag tänkte om jag kunde fylla på tanken med lite kvalitetsolja?
YammaNörd
Elmoped

Inlägg av YammaNörd »

Fylla på?

Nej.. I oljetanken ska det vara 2-taktsolja! absolut inget annat..
Att billig skitolja kan ryka är helt sant. Och med tanke på hur lite olja det går är det inte värt att snåla på kvaliteten. Bra olja förlänger livet på din motor.. (och ryker betydligt mindre)

Växellådan skall tömmas och fyllas med ny olja i alla fall en gång per år.
Att kontrollera att det finns olja i både växellåda och i tanken bör du göra till en vana en gång i veckan. det tar bara någon minut - att renovera motorn för att den gått utan olja tar ett par timmar och tömmer plånboken..

Vilken olja som passar bäst till din låda törs jag inte svara på då jag inte vet vad du har för moppe, men kolla instruktionsboken. Har du den inte så hitta den på Google ;)

Jag kör med Castrol Syntrax i min växellåda och med den slutade min koppling att tjorva iaf.. men om det är rätt olja för din kan jag inte garantera ;)

Så, för att göra allt solklart;

Tvåtakts olja i oljetanken - den oljan går till insuget/förgasaren och smörjer vevhus och kolv. Tvåtaktsolja kan du blanda med andra sorter.

Växelådsolja (vilken sort som nu är rätt till din motor) ska vara i växellådan för att smörja den (och kopplingen). Bör inte blandas mellan olika typer.. Köp en bra olja, fungerar den så håll dig till den..

2 olika sorters oljor - på två olika ställen

Vet du inte när oljan i växellådan är bytt så är det nog dags :P
MK Thrower... Vilket jävla skitavgassystem det är..
Alla säger att det är lågvarvigt ?? Händer ju för f.. ingenting under 9000rpm..
Ska såga det i småbitar och göra fiskedrag av skiten så den gör någon nytta på jorden!
Golgon123
Elmoped

Inlägg av Golgon123 »

YammaNörd skrev:Fylla på?

Nej.. I oljetanken ska det vara 2-taktsolja! absolut inget annat..
Att billig skitolja kan ryka är helt sant. Och med tanke på hur lite olja det går är det inte värt att snåla på kvaliteten. Bra olja förlänger livet på din motor.. (och ryker betydligt mindre)

Växellådan skall tömmas och fyllas med ny olja i alla fall en gång per år.
Att kontrollera att det finns olja i både växellåda och i tanken bör du göra till en vana en gång i veckan. det tar bara någon minut - att renovera motorn för att den gått utan olja tar ett par timmar och tömmer plånboken..

Vilken olja som passar bäst till din låda törs jag inte svara på då jag inte vet vad du har för moppe, men kolla instruktionsboken. Har du den inte så hitta den på Google ;)

Jag kör med Castrol Syntrax i min växellåda och med den slutade min koppling att tjorva iaf.. men om det är rätt olja för din kan jag inte garantera ;)

Så, för att göra allt solklart;

Tvåtakts olja i oljetanken - den oljan går till insuget/förgasaren och smörjer vevhus och kolv. Tvåtaktsolja kan du blanda med andra sorter.

Växelådsolja (vilken sort som nu är rätt till din motor) ska vara i växellådan för att smörja den (och kopplingen). Bör inte blandas mellan olika typer.. Köp en bra olja, fungerar den så håll dig till den..

2 olika sorters oljor - på två olika ställen

Vet du inte när oljan i växellådan är bytt så är det nog dags :P

Tack så mycket för all hjälp! Jag har en Rieju MRT om du undrade :P
Skriv svar