Rieju Drac Bluddrar när det regnar

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
RiejuDraccO
Elmoped

Rieju Drac Bluddrar när det regnar

Inlägg av RiejuDraccO »

Tjena, har sökt runt en del för att få reda på vad som är fel på riejun min utan framgång. Hittar liknande saker, men aldrig något som är precis rätt.

Problemet är det att min cross bluddrar och ryker som fan när den stått ute i regnet på parkeringen. Den kommer upp i max 10km/h, men när jag stänger av bensinkranen, bluddrar den mindre och mindre, tills den går extremt bra i några sekunder innan den dör på grund av att den inte får något bränsle.

Riktigt skumt om du frågar mig. Har sportluftfilter från Biltema som förra ägaren satte på. Har hört att man kanske ska byta munstycke? Snälla ge mig tips, är riktigt jobbigt och pinsamt när den håller på så!
Rieju Draccc e kung
Användarens profilbild
krazytoneride
Elmoped

Inlägg av krazytoneride »

Om du byter till sportluftfilter så måste du ha större huvudmunstycke. Och är du säker på att det inte kommer in vatten i luftfiltret?
RiejuDraccO
Elmoped

Inlägg av RiejuDraccO »

Tja, det är det jag misstänker men vad ska man göra då? Köpa bättre luftfilter/gå tillbaks till luftburk? ?
Rieju Draccc e kung
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Raggarn1337 »

Kommer det in vatten i luftfiltret så kommer det inte in lika mycket luft som den behöver, kan till och med komma in vatten i förgasaren och det vill vi inte? Du kör ju med ett öppet luftfilter av en anledning. Eftersom en Rieju Drac är en crossmoped så ska man ju köra med en luftburk, se till så att det kommer in tillräckligt mycket med luft bara!
RiejuDraccO
Elmoped

Inlägg av RiejuDraccO »

Så du rekommenderar att jag ska köpa luftburk? Är det bättre till cross säger du?
Rieju Draccc e kung
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Raggarn1337 »

Alltså en Rieju Drac har ju luftburk original. Man har dessutom luftburkar till crossar för en anledning...
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög

Inlägg av NizzePisse »

Vet inte exakt hur det är med ditt filter, kompisen har ett ifrån biltema som inte håller för regn. Smörj in det med vattenavstötande olja som ändå släpper in luft (finns speciellt till luftfilter), alternativt köpa ett nytt filter som är vattenavstötande.
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
RiejuDraccO
Elmoped

Inlägg av RiejuDraccO »

Ok! Tack så mycket för alla svar. Ni har hjälpt otroligt mycket. Jävla biltema skit :x
Rieju Draccc e kung
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Raggarn1337 »

Glömde iofs bort det som personen innan sa. Det finns någonting som kallas för "luftfilterolja" som man doppar ner luftfilter i. Det bör fungera på sådana luftfilter som finns på Biltema (feltema) eftersom det stöter bort vatten så att man klarar av att köra i regn. Fast jag rekommenderar fortfarande att du skaffar en luftburk då det ser bättre ut på crossmopeder (tycker jag åtminstone) och är mer praktiskt då den inte lossnar lika lätt ifall du nu skulle ramla eller något med den.
RiejuDraccO
Elmoped

Inlägg av RiejuDraccO »

Ok! Tack för er tid, blir nog att jag byter tillbaks till luftburk!
Rieju Draccc e kung
Skriv svar