Hjälp en amatör att byta förgasare... :)

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
SueCia
Elmoped

Hjälp en amatör att byta förgasare... :)

Inlägg av SueCia »

Jag fick det ärofyllda uppdraget att åka o titta på en moped åt sambons son. Det är en Yamaha DT50R år 2001. Testkörde och den gick bra, titta efter läckage o lite sånt o hitta inget jag kunde anmärka på. Köpte moppen o tog hem den, efter resan startade den inte lika lätt längre, o den går absolut inte o köra. Tog isär förgasaren och hittade skador som tyder på en misslyckad trimmning och förgasaren måste bytas.

Har letat som fan efter en likadan förgasare men jag går bet, den heter Dellorto SHA 14/12, verkar finnas massor av olika såna också. Har hittat en som heter Dellorto SHA 14/14 som en kompis trodde skulle fungera fint, men anslutningen för insug stämmer inte. Röret man ska trä förgasaren över (insugsrör?) har en ytterdiameter på 18 mm, den nya förgasaren har en anslutningsdiameter på 19mm, går den där sista millimetern att fixa på ett bra sätt eller?

http://www.twostroke.se/product.asp?product=36967

Det är den där jag funderar på att köpa.

MVH // Andreas
YammaNörd
Elmoped

Inlägg av YammaNörd »

Dellorto SHA förgasare finns med 16,17,18 och 19 mm anslutning till insuget.
Det lättaste är väl att köpa en med rätt dimension ;)

Finns på www.cykelkraft.se

(Tänk om twostroke kunde bemöda sig med att fixa en sökfunktion på sin hemsida :roll: )
MK Thrower... Vilket jävla skitavgassystem det är..
Alla säger att det är lågvarvigt ?? Händer ju för f.. ingenting under 9000rpm..
Ska såga det i småbitar och göra fiskedrag av skiten så den gör någon nytta på jorden!
SueCia
Elmoped

Inlägg av SueCia »

YammaNörd skrev:Dellorto SHA förgasare finns med 16,17,18 och 19 mm anslutning till insuget.
Det lättaste är väl att köpa en med rätt dimension ;)

Finns på www.cykelkraft.se

(Tänk om twostroke kunde bemöda sig med att fixa en sökfunktion på sin hemsida :roll: )
Det vore ju såklart det bästa ;)

http://www.cykelkraft.se/forgasare-tomo ... -sha-12-12

Kollar på den nu, i länken står det 12-12 men på hemsidan står det 14-12. Men skulle denna kunna fungera? Jag tycker det är märkligt att Dellortos SHA förgasare inte dyker upp när man söker på reservdelar till Yamaha DT50R 2001, är det inte original tro?

Har nån bild på förgasaren jag har idag, ska slänga upp en imorgon så får vi se vad ni tror.
YammaNörd
Elmoped

Inlägg av YammaNörd »

Dellorto SHA 1412n (14-12) är original på den mopeden så den fungerar utmärkt.
Däremot ser jag att munstucket som följer med är för litet till DT'n men du har ju ett i förgasaren som du skall byta ut, det är troligen storlek 63.
Ska såga det i småbitar och göra fiskedrag av skiten så den gör någon nytta på jorden!
SueCia
Elmoped

Inlägg av SueCia »

YammaNörd skrev:Dellorto SHA 1412n (14-12) är original på den mopeden så den fungerar utmärkt.
Däremot ser jag att munstucket som följer med är för litet till DT'n men du har ju ett i förgasaren som du skall byta ut, det är troligen storlek 63.

Tack, då beställer jag den. Det är ju rak anslutning för gasvajern på den jag har nu, o vinklad på den där, men det är väl bara att byta locket o använda det jag har?

Bifogar lite bilder på min förgasare som den är, längst ner kan ni se varför förgasaren behöver bytas ut, jag fattar dock inte vad dom har pysslat med för att åstadkomma det där, teorier?

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Det man ser är alltså att det är hål ifrån flottörhuset rakt in till utrymmet där luften sugs in från luftfiltret.
YammaNörd
Elmoped

Inlägg av YammaNörd »

Ja locket är bara att byta.

Nu var det inte direkt igår jag hade isär min sist men,
Hålet mellan insuget och trottelhuset - det är väl där för mekanismen till choken?

Vanligt problem med dessa förgasare är att packningen på trottellocket läker och att trotteln blir väldigt sliten.. inte världens bästa kvalitet på de där men relativt underhållsfria när man väl lyckats ställa in dom..
Där kommer också nästa problem då de inte går att ställa in :P är bara ett munstycke som går att byta - för litet går den skit på högvarv, för stort går den skit på låga..
Användarens profilbild
MotorAndMoore
Svårstartad skrothög

Inlägg av MotorAndMoore »

Skulle jag varit du skulle jag köpt en större förgasare typ en 16 eller liknande
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=63341
SueCia
Elmoped

Inlägg av SueCia »

Kölby skrev:Skulle jag varit du skulle jag köpt en större förgasare typ en 16 eller liknande
Jag är inte mycket för att meka, och killen som ska ha moppen har aldrig ens provsuttit en moppe, så vi börjar såhär så får vi se hur det blir. Just nu är han lagom besviken på att den inte fungerar när man kommer hem med den :P
SueCia
Elmoped

Inlägg av SueCia »

YammaNörd skrev:Ja locket är bara att byta.

Hålet mellan insuget och trottelhuset - det är väl där för mekanismen till choken?

Vanligt problem med dessa förgasare är att packningen på trottellocket läker och att trotteln blir väldigt sliten.. inte världens bästa kvalitet på de där men relativt underhållsfria när man väl lyckats ställa in dom..
Där kommer också nästa problem då de inte går att ställa in :P är bara ett munstycke som går att byta - för litet går den skit på högvarv, för stort går den skit på låga..
Om du kollar lite noga vid hålet som ska leda luften genom hela förgasaren så ser det ut som någon försökt göra hålet större, men totalförstört förgasaren genom att hålet helt enkelt blev så stort att det även blev hål in till flottörhuset, med andra ord så suger den med bränsle där det egentligen bara ska komma luft.
YammaNörd
Elmoped

Inlägg av YammaNörd »

SueCia skrev:
YammaNörd skrev:Ja locket är bara att byta.

Om du kollar lite noga vid hålet som ska leda luften genom hela förgasaren så ser det ut som någon försökt göra hålet större, men totalförstört förgasaren genom att hålet helt enkelt blev så stort att det även blev hål in till flottörhuset, med andra ord så suger den med bränsle där det egentligen bara ska komma luft.
Ah.. såg lite bättre när jag satt vid en större skärm än telefonen, sorry.
Det där var ju inte direkt bra nej!
Köp en likadan du om du ändå inte tänker låta grabben köra toktrimmat. (Den räcker gott även med trimpipa och ostrypt cdi om det skulle komma på tal senare)
SueCia
Elmoped

Inlägg av SueCia »

FÅtt hem nya förgasaren nu.

Det verkar passa rakt av förutom denna..

Bild

Vad är det för något och hur gör jag för att få dit den? :)

Slangen till höger är en tillfällig pluggning av oljetanken, blandade bensinen själv som en del av felsökningen till varför den gick dåligt.
Skriv svar