C3-Lager. Kunniga hjälp!

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
Handendärduvet
Elmoped

C3-Lager. Kunniga hjälp!

Inlägg av Handendärduvet »

Tja, som jag förstår det är det lagren som ryker pga höga varvtal när man får vevras. Hur höga varvtal pallar C3 lagren innan dom börjar slitas ordentligt? Vissa påstår att det går utför redan efter 10k rpm o ger upp vid 15k. Somliga påstår att de är optimala för 17k medan andra säger att de klarar 32k. Skulle gärna höra lite diskussion om detta mellan några kunniga då jag själv inte har så bra koll.

Har tänkt para min 70cc handmade med ett enox rör o 17.5mm förgasare. Det blir ju en relativt lågvarvig setup o undrar om jag kan köra den med orginal vevparti/lager. Hojen har dock gått 1700 mil och med det i åtanke antar jag att de flesta kommer råda mot orginalvev. Jag kommer inte varva som en idiot eller pressa henne särskilt mycket.

Är inte ALLS sugen att klyva motorn. Håller mig då hällre borta från effektrör. :?
"Har två hål borrat i mitt avgasrör, så det är som ett effektrör."

Derbi Senda X-race sm 05
<------------>
Metrakit handmade 70cc
Top performance CDI
Tecnigas Enox
Dellorto 19 mm Black Racing PHBG
Malossi e13
14/53

Rieju RR Drac 04
Användarens profilbild
2Tkungen
Elmoped

Inlägg av 2Tkungen »

Inget att oroa sig för, c3 är väl till för att arbeta på höga varvtal som 25k Rpm vid hög temperatur.
Kört c3 i alla mina motorer och kommer att göra det i min motor jag håller på med nu också.
Hoj
Gutå
Elmoped

Inlägg av Gutå »

Vad jag vet så finns de två typer av ramlager, C3 och C4. Dem flesta vanligt folk väljer C3 då de är de "vanliga lagren". C4 glappar lite så att de kan varva ännu högre, vet inte riktigt hur de funkar men tror de är så.
Originalveven klarar av den setupen utan problem. Kolla bara så att veven inte glappar.

C4 lagren slits fortare än C3!
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

du kan köra c3 på alla motorer. org som hyper. c4 är totalt onödigt för såna varvtal sysslar vi inte med.
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
moddlaren
Farsans gamla zündapp

Inlägg av moddlaren »

Nu är det så att C märkningen talar om lager spelet i lagret..

Varför är ett c4 mer glappt?? Jo för lagret skall gå varmare än ett C3. Ett C3 skall gå upp till ca 110 grader o ett c4 ca 150 grader.

Sätter man i ett c4 snurrar det lättare i ett vevhuset på 50 grader men eftersom det då har för stort spel så slits lagret mycket snabbare än wtt C3.

Personligen köper jag alla lager på biltema då alla standard lager är spelade till 20,000 rpm.

Mina rejs motorer har gått några år utan lagerbyten trots biltema lager..

Mvh
moddlaren trimma lungt
Skriv svar