Trim Kymco MXU 50

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
EnginK
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 26 augusti 2015, 16:10

Trim Kymco MXU 50

Inlägg av EnginK »

Hej

Jag har en Kymco MXU 50 -15 som går lite väl långsamt. Plant går den i 40, och saktar ner rejält i minsta lilla backe.

Det är en fyrhjulig moped, så den väger lite mer än en vanlig moped. Jag har letat och letat men jag har inte hittat något annat sätt att trimma den än att gå upp till 60cc, byta CDI till ostrypt och gå från 80 till 88mm munstycke. Detta sättet verkar vara väldigt krångligt och dyrt, så jag letar efter enkla trimåtgärder för att få upp den i ca 50-52 km/h plant.

Kanske man kan dreva upp?

Kanske man kan byta variatorvikter?

Bara byta CDI till ostrypt (blir det ens någon skillnad)?

Var sitter strypningarna (förutom CDI)? Kymco verkar ha strypningar i varenda litet hörn.

Turbo Kit Exhaust? Enligt Racing planet ökar hastigheten med 10-20, vilket låter väldigt konstigt. Länk:
http://www.racing-planet.se/reservdelar ... vBH8fnhCUk

Jag är ingen erfaren mekare eller trimmare så ni får gärna förklara för mig som om jag vore en 7:åring.

Mycket tacksam för svar.

Mvh Engink
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Givetvis finns det "trim" till fyrtaktare med, finns någon guide eller två om hur du tar bort alla strypningar osv men får jag säga det själv så är det inte ens värt att hålla på att trimma en fyrtakts 50cc, speciellt inte om det är något märke som Kymco, tyvärr. Det kostar bara massa pengar och så himla mycket mer effekt får du inte. Köp en riktig moped av kvalité istället ;)
EnginK
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 26 augusti 2015, 16:10

Inlägg av EnginK »

Raggarn1337 skrev:Givetvis finns det "trim" till fyrtaktare med, finns någon guide eller två om hur du tar bort alla strypningar osv men får jag säga det själv så är det inte ens värt att hålla på att trimma en fyrtakts 50cc, speciellt inte om det är något märke som Kymco, tyvärr. Det kostar bara massa pengar och så himla mycket mer effekt får du inte. Köp en riktig moped av kvalité istället ;)
Det är en 2-taktare.
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Jaha! Antog att det var en fyrtaktare då den hette Kymco...
Detta skulle kunna vara något:

http://www.racing-planet.se/reservdelar ... vBsYvnhDIU

http://www.racing-planet.se/reservdelar ... vBs5fnhDIU

Alltså ett effektrör eller 70cc är det du får mest kraft för... Är det bara så att du vill få upp den i hastigheter som 50+ på plan mark så kanske du borde börja med att ta reda på vad den har för strypningar, om det finns några. Sedan så kan du plana toppen, jacka kolven osv. Finns mer om bonntrim här: http://cylinderloppet.zoomin.se/index/101710.html
Skriv svar