Yamaha.XT00 skrev:Men om man plockar bort lappen och bara har skylten samt alla lampor i bak kvar!?
Alla mopeder efter år 2000 är helfordonsgodkända, alltså får du inte ändra någonting egentligen. Men så länge skylten sitter längst bak och lysen funkar minsta lika bra som innan är risken att någon bryr sig minimal.
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.
2.1. Monteringsplatsen för den bakre registreringsskylten på en motorcykel Den ska sitta bakom hjulnavet,
motorcykelkombination eller trehjuling skall vara belägen på fordonets bakre del på ett sådant sätt att:
2.1.1. skylten kan sättas inom de längsgående plan som går genom fordonets yttre konturer.
3. LUTNING
3.1. Den bakre registreringsskylten
3.1.1. skall sitta vinkelrätt mot fordonets längsgående mittplan,
3.1.2. får sitta lodrätt i högst 30° lutning när fordonet är olastat och stödplåten för registreringsnumret är vänd uppåt,
3.1.3. får sitta lodrätt i högst 15° lutning när fordonet är olastat och stödplåten för registreringsnumret är vänd nedåt.
4. HÖGSTA HÖJD
4.1. Ingen punkt på monteringsplatsen för registreringsplåten skall vara mer än 1,5 meter över marken när fordonet är olastat.
5. MINSTA HÖJD
5.1. Ingen punkt på monteringsplatsen för registreringsplåten skall vara mindre än 0,2 meter över marken eller mindre än hjulradien över marken, om denna är mindre än 0,2 meter, när fordonet är olastat.
Sitter skylten fel kan du åka på 1.500 sek i böter.
Polis: Hur fort går den här mopeden då? Jetforce: Hur länge tänker du gasa?