Koppla Diodslinga?

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Champus00
Elmoped

Koppla Diodslinga?

Inlägg av Champus00 »

Tjena, jag köpte en diodslinga som jag tänkte sätta på min Derbi Senda (2006) så den lyser på motorutrymmet. Då undrar jag hur jag ska koppla. Det sitter två kablar på diodslingan och har även en strömbrytarknapp som jag skulle vilja koppla in så att jag kan stänga av och sätta på dioderna.

Tack på förhand!
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög

Inlägg av NizzePisse »

Enklast är det att koppla direkt ifrån batteriet och inte igenom tändningen, då kan de alltså lysa även om tändningen inte är på. Dra en sladd ifrån plus på batteriet till strömbrytaren. Sedan ifrån strömbrytaren till diodslingan. Minuskabeln kan du dra direkt ifrån slingan till minus på batteriet.

Om du vill att den bara ska funka när tändningen är på måste du först hitta något elektriskt som funkar när tändningen är på. T.ex bakljuset funkar ofta. Istället för att dra ifrån plus på batteriet, så gör du en förgrening ifrån kabeln (som när tändningen är på leder ström till bakljuset). Då tar du alltså din plusström ifrån en källa som bara funkar när tändningen är på.
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Skriv svar