vad har den för funktion?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
c.e.r.s
Elmoped

vad har den för funktion?

Inlägg av c.e.r.s »

vad har den här kabeln för funktion? vad gör den osv. Bild
Senast redigerad av c.e.r.s den 23 augusti 2008, 10:20, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

de ä vajjern till oljepumpen.... Ser vääääldigt likt ut en sån iaf :P ja ä nästan 95 % på att de ä så men ja ä ingen AM6 expert...

När du gasar så drar vajjern på ett hjul som ökar oljeflödet så att flödet blir lika mycke som flödet genom förgasaren. Så när du gasar på sprutas extra olja in..... Här brukar man finna den "franska strypningen ( visst heter de så? ), och den ersätter helt enkelt denhär vajjern genom att hålla reglaget/ hjulet på oljepumpen vid ett visst läge hela tiden.....
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

bensinskalle skrev:de ä vajjern till oljepumpen.... Ser vääääldigt likt ut en sån iaf :P ja ä nästan 95 % på att de ä så men ja ä ingen AM6 expert...

När du gasar så drar vajjern på ett hjul som ökar oljeflödet så att flödet blir lika mycke som flödet genom förgasaren. Så när du gasar på sprutas extra olja in..... Här brukar man finna den "franska strypningen ( visst heter de så? ), och den ersätter helt enkelt denhär vajjern genom att hålla reglaget/ hjulet på oljepumpen vid ett visst läge hela tiden.....

Precis.

Den går även ställa för hur mycket olja man vill ha.
Användarens profilbild
c.e.r.s
Elmoped

Inlägg av c.e.r.s »

bensinskalle skrev:de ä vajjern till oljepumpen.... Ser vääääldigt likt ut en sån iaf :P ja ä nästan 95 % på att de ä så men ja ä ingen AM6 expert...

men om jag ska börja blanda oljan med bensinen i bensintanken hur gör jag med denna wire då?
Användarens profilbild
fuzer
Elmoped

Inlägg av fuzer »

c.e.r.s skrev:
men om jag ska börja blanda oljan med bensinen i bensintanken hur gör jag med denna wire då?

Skiter bara i den, töm oljetanken bara.
Alfred skrev:Inga kaxiga snubbar,som klagar på min stil att skriva,en dag kan du kanske inte skriva.
Användarens profilbild
c.e.r.s
Elmoped

Inlägg av c.e.r.s »

fuzer skrev:
c.e.r.s skrev:

Skiter bara i den, töm oljetanken bara.
men enligt bensinskalle så sprutas det extra mycket olja in så behöver jag verkligen ta bort oljetanken?

(lr har jag missuppfatta bensinskalle?)
Användarens profilbild
c.e.r.s
Elmoped

Inlägg av c.e.r.s »

vart leder den då? till gasen????
Användarens profilbild
meanzick
Axel och Vickes personliga slav
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

c.e.r.s skrev:vart leder den då? till gasen????
följ den så märker du väll de..
Tillhör mille!
Användarens profilbild
c.e.r.s
Elmoped

Inlägg av c.e.r.s »

meanzick skrev:
men det jag har märkt är att den kopplas ihop med en annan kabel som sen leder till gasen
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

c.e.r.s skrev:
meanzick skrev:
men det jag har märkt är att den kopplas ihop med en annan kabel som sen leder till gasen
exakt ;) Denna wire går ihop med gaswiren som går till förgasaren. Så när du rullar på gashandtaget drar båda wirarna / vajjrana...

OM du nu ska blanda i tanken så byter du antingen gaswiren så att den bara går till förgasaren, eller så kopplar du loss den till oljepumpen och gömmer undan den någonstans... Men att plocka pumpen är ganska onödigt tycker jag... Så länge man inte har "franska strypningen" på pumpen så fungerar de utmärkt ;) och är man orolig så kan man alltid spänna vajjern till oljepumpen ( som henry nämnde :) ) så ger den ännu mer olja.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Låst