Fråga angående trasigt halv och helljus på baotian classic

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
antepojken88
Elmoped

Fråga angående trasigt halv och helljus på baotian classic

Inlägg av antepojken88 »

Hej. Idag slutade mitt halv och helljus fungera. Har bytt glödlampa men det hjälpte inte. När jag plockade loss glödlampan såg jag på lamphållaren att på ena kabeln är isoleringen avskalad. Så kopparkärnan är framme. Misstänker att det är orsaken.

Så nu undrar jag om någon vet vad vilken kabel har för funktion. Där finns ju vit, grön och blå kabel. Är vit jord? Med tanke på att både hel och halvljus är dött?
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Grön är jord.

Inte så enkelt att du råkat stänga av lyset? Kom in ett antal Baotian till verkstan där det "trasiga" lyset berodde på att det var avstängt. :lol:
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
antepojken88
Elmoped

Inlägg av antepojken88 »

Nej lyset är på.

Okej grön är jord. Vad är vit kabel? Kan en skalad vit kabel ner till kopparkärnan orsaka att både halv och helljus inte fungerar trots ny glödlampa? Helljus borde väl åtminstone fungera?

All el och allt annat ljus fungerar på moppen! Funkar det med en ny lamphållare med kablar?
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Minns inte vilken av kablarna som är helljus och vilken som är halv. Spelar ingen större roll, eftersom du har ett fel som påverkar både hel och halv är det inte bara en av kablarna det är problem med - det är ett fel där strömmen är gemensam för både hel och halv.

Börja med att jorda till något annat än originalkabeln, för att se så det inte bara är jordningen som saknas. En kabel direkt till batteriets minuspol eller motorblocket fungerar som test.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
antepojken88
Elmoped

Inlägg av antepojken88 »

Har kollat runt lite på nätet. Och det fel som oftast dyker upp är vänster styrkontroll. Kan det vara samma för mig? Borde inte vara med tanke på att jag inte har varken hel/halvljus. Så mest troligt är väl höger styrkontroll, den ger ingen ström till glödlampan. Hm? Tänker jag fel?

Tänkte jag skulle mäta lite med multimeter. Nån som kan tipsa om vilka kablar som är bra att mäta?
Användarens profilbild
TheRavenBlue
Svårstartad skrothög

Inlägg av TheRavenBlue »

Bild

Detta kanske kan hjälpa lite granna!
Prova mäta med ett mätinstrument och se om du får ström i kablarna, det kanske bara är kabelbrott någonstans.
Den blå är till heljus och den gröna är jord, och då borde den vita vara halvljus.
antepojken88
Elmoped

Inlägg av antepojken88 »

När jag lossade stora kåpan fram hittade jag ett löst kontaktstycke (se bild) I detta kontakt stycke är det samma färg på kablarna som går ut till strålkastaren (se bild) Men det finns ingenstans det kan kopplas in? Vet nån av er?

http://forumbilder.se/F96G2/20160302-122958 (lösa kontaktstycket)

http://forumbilder.se/F96G2/20160302-123025 (strålkastaren)
Användarens profilbild
TheRavenBlue
Svårstartad skrothög

Inlägg av TheRavenBlue »

Vart går kablarn till, om du följer kabeln det vill säga?
antepojken88
Elmoped

Inlägg av antepojken88 »

Kablarna från den lösa kontakten kommer från instrumenthuset tycker jag det ser ut som?

Vid närmare koll så kommer alla kablar från instrumenthuset. Ser väldigt konstigt ut. Den lösa kontakten borde vara ihopkopplad nån stans? :?:
(Se bild)

http://forumbilder.se/F96G9/00-1001619-01-4
antepojken88
Elmoped

Inlägg av antepojken88 »

Ingen som vet nåt om det lösa kontaktstycket under frontkåpan?
Skriv svar