elproblem Derbi Senda

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Champus00
Elmoped

elproblem Derbi Senda

Inlägg av Champus00 »

Tjena! Jag är inte så kunnig när det gäller el...

Jag har en Derbi Senda xtreme 06 och häromdagen började elen krångla. Framlyset lyser knappt (väldigt svagt), baklyset har slutat fungera och varvmätaren har slutat fungera. Men bromsljus, blinkers och tutan fungerar fortfarande. Jag har kollat säkringen som sitter på pluskabeln cirka 15 cm från batteriet (svart fyrkantig plast) och den hade inte gått Finns det fler säkringar att kolla? Isåfall vart sitter dom? Finns det andra saker som kan orsaka felet?

Tack på förhand!
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög

Inlägg av NizzePisse »

De du beskriver inte funkar är det som går direkt på generatorn. Blinkers bromsljus och tuta går på batteriet. Antagligen är generatorn kass, och laddar batteriet men har inte kraft nog med att driva det som går direkt på den.

Är ganska kass på el så du borde kolla upp det med någon annan också.
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Denna typ av generator går mycket sällan sönder (om vi bortser från när klantarslen sabbar lindningarna när dom försöker plocka av svänghjulet med olämpliga metoder), så det är ganska osannolikt att den är trasig. Däremot kan det vara dålig kontakt på vägen från generatorn till grejerna i elsystemet som behöver ström.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Champus00
Elmoped

Inlägg av Champus00 »

Ok. Vart sitter generatorn då?
Användarens profilbild
TheRavenBlue
Svårstartad skrothög

Inlägg av TheRavenBlue »

Champus00 skrev:Ok. Vart sitter generatorn då?
Generatorn tror jag sitter på vänstra motorblocket (Andra sidan kicken) men pilla inte där ännu.
Det du kan kolla är så att det är jordat ordentligt och att det inte hänger några kablar som stöter emot varandra.
Och så inte några andra kablar/kontakter nuddar varandra.
Ta ett mätinstrument och mät strömmen vid voltregulatorn och se om den är hel.
Skriv svar