80cc med Originaltändning sliter på vevlager?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Gutå
Elmoped

80cc med Originaltändning sliter på vevlager?

Inlägg av Gutå »

Av ren nyfikenhet så undrar jag om det är sant att om man kör med originaltändningen och en kraftfull cylinder så slits vevlagrena väldigt snabbt jämfört med om man kör med en "trim tändning"?
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Raggarn1337 »

Har aldrig hört talas om något sådant. Svårt att tro att det skulle stämma då en "trim tändning" endast gör så att en motor klarar av att tända på högre varv så möjligtvis att den slits mer med en "trim tändning".

OBS: Jag är inte helt säker på detta så det kan lika väl stämma det du sa men detta är vad jag tror.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

En trimtändning hänger bara med på högre varv. Kan hända att de har en annan tändkurva så man vinner lite effekt på lägre varv. Men annars kan man köra med originaltändningen utan problem oavsett kubik. Så länge varvtalen håller sig runt 12000rpm som max.
Användarens profilbild
2Tkungen
Elmoped

Inlägg av 2Tkungen »

Beror helt på vilken 80cc, och sen som rexxy säger så funkar de bara man inte har något som varvar riktigt mycket
ssebbthewall
Elmoped

Inlägg av ssebbthewall »

Jag kör orginaltänding på hyper cylinder! Orginal svänghjulet är ganska stort och tungt, mina ramlager for väldigt fort i början. Dels för felmontering, och att svänghjulet var så stort och belastade lagren fel.
Men nu när jag monterade bättre så har de hållt hela sommarn!
Skulle dock vilja ha en annan tändning, för det finns mer att varva!! Det fungerar bra, men vill du va vassare så köp trimtändning :)
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

ssebbthewall skrev:Jag kör orginaltänding på hyper cylinder! Orginal svänghjulet är ganska stort och tungt, mina ramlager for väldigt fort i början. Dels för felmontering, och att svänghjulet var så stort och belastade lagren fel.
Men nu när jag monterade bättre så har de hållt hela sommarn!
Skulle dock vilja ha en annan tändning, för det finns mer att varva!! Det fungerar bra, men vill du va vassare så köp trimtändning :)
Ett svänghjul är balanserat till 100%. Så det skadar inte lagerna när man varvar.

Men har man misshandlat svänghjulet så det är snett och skevt, försvinner balansen...
Gutå
Elmoped

Inlägg av Gutå »

Stämmer nog att om svänghjulet inte är balanserat så sliter de på lagrena men inte annars.
Tack för svaren! :)
Skriv svar