Stötdämpare DT50R 96

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Solobaric
Varnad

Stötdämpare DT50R 96

Inlägg av Solobaric »

Är nog så att jag åker på att byta bakre stötdämpare har ju hittat dessa 2 en från TS Bild
fick även detta svar av dom
Hej,

Den har samma mått på bredden av bussningar och samma diameter för bultarna.
Det som skiljer är att den är ca 5 mm längre.
Så jag skulle tro att den kan passa :
Dt50MX 87-95
Och Dt50R 98-03.

Mvh
Viktor
Twostroke

Sen har jag även kikat på denna
Bild

dom ser ju lite olika ut vad tror ni om dessa ?
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Vet att andra haft problem att hitta dämpare till just den modellen. Såldes ju inte så många moppar och nu, 20 år senare, är det betydligt färre kvar - det kostar mer att ha delarna i lager än man vinner på att sälja dom de få gångerna någon behöver nått...

Jag skulle hoppa över allt som påstås passa DT50MX. Detta för att den moppen har en helt annan geometri på stötdämparens infästning, vilket enkelt förklarat gör att den behöver en mycket mjukare stötdämpare för att ge samma fjädringshårdhet vid hjulet. Har att göra med hur lång "hävstång" svingen är mellan hjulet och ramen, jämfört med avståndet från dämparfästet till svingens fäste i ramen.

Om man jämför din DT-R med andra modernare mopeder så har den ju däremot nästan likadan konstruktion av sving och stötdämparmontering som många av dom (utom diverse "finare" modeller med länkage till dämparen). Därmed är det ganska troligt att en dämpare till någon av dom mopparna skulle fungera acceptabelt så länge dämparen passar fysiskt.

Jag hade antagligen försökt hitta en lämplig dämpare begagnat, om det går hitta något passande som man kan lita på att den är frisk. Med tanke på att man inte kan vara säker på att resultatet blir bra vill man kanske inte satsa så mycket pengar, och den moppen är så gammal att den inte är värd särskilt mycket.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
YammaNörd
Elmoped

Inlägg av YammaNörd »

Har den guldfärgade på min DT50 MX - och den var stenhård! fick byta till en betydligt mjukare fjäder för att inte behöva njurbälte :P

Många klagar på samma dämpare att den är alldeles för mjuk, så den verkar vara av tveksam kvalitet. Jag skulle undvika den dämparen.

Däremot går det betydligt lättare att hitta delar till DT50R 1998-2003 om du söker efter delar till "MBK X-Limit" vilket är moppens riktiga namn..Finns hur mycket delar som helst, men väldigt lite i sverige. Lättast är det att hitta delar i Finland och Frankrike (såldes som MBK X-limit i Finland och tillverkades i frankrike)
Köpte en original dämpare till min 2001:a i somras för 800:- från Frankrike, minns tyvärr inte vilken webbshop det var..
Senast redigerad av YammaNörd den 26 januari 2016, 23:56, redigerad totalt 2 gång.
MK Thrower... Vilket jävla skitavgassystem det är..
Alla säger att det är lågvarvigt ?? Händer ju för f.. ingenting under 9000rpm..
Ska såga det i småbitar och göra fiskedrag av skiten så den gör någon nytta på jorden!
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

MBK X-limit har inget gemensamt med Yamaha DT50R som såldes i Sverige 1992-97. Möjligen med 1998 och senare (AM6-motor, bla, bla, bla...).
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
YammaNörd
Elmoped

Inlägg av YammaNörd »

Sant, skrev för fort och tänkte för sakta där... 1998-2003 ska det vara
Ändå ett bra tips för er som letar delar till äldre DT50R
MK Thrower... Vilket jävla skitavgassystem det är..
Alla säger att det är lågvarvigt ?? Händer ju för f.. ingenting under 9000rpm..
Ska såga det i småbitar och göra fiskedrag av skiten så den gör någon nytta på jorden!
Solobaric
Varnad

Inlägg av Solobaric »

Det är ju lite skillnad på fjädrarna om man ser på dom,, den överst står det ju att den även ska passa 98-03,
Visst kan tänka men att den blev stenhård då det är ju en annan sving på MX mot DTR som G-son säger.
Skriv svar