Derbi Senda Extreme -05 krånglar

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
petegiki
Elmoped

Derbi Senda Extreme -05 krånglar

Inlägg av petegiki »

Hej! Jag har en Derbi Senda Extreme SM -05 som alltid gått bra. Men för ungefär 1 vecka sedan började den bluddra. Ibland när jag kör dör den bara. Då bestämde jag mig för att göra rent förgasaren för att se om det var felet, men felet kvarstår. Den går svinbra med choke i men utan är den väldigt konstig.

Enda trimmet är att den är drevad.

Någon som har förslag på vad det kan vara?
:)
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Om den går bra med choke så får den alltså för mycket luft/lite bränsle i vanliga fall.

Kolla och rengör/byt ut bränslefiltret då det troligtvis är detta som spökar. Sen får du pilla lite på luftskruven och finjustera.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
petegiki
Elmoped

Inlägg av petegiki »

Killen som jag rensade förgasaren sa att jag inte har ett bränslefilter :? Han sa att avgasröret kanske behövs sotas ur.

Kan det funka?

Från vad jag har hört är det inte bra att köra med choke utan den ska bara användas för att få igång motorn när det är kallt. Är det sant? För om det inte är det kan jag ju köra med choke sålänge.
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Rotmosmannen »

petegiki skrev:Killen som jag rensade förgasaren sa att jag inte har ett bränslefilter :? Han sa att avgasröret kanske behövs sotas ur.

Kan det funka?

Från vad jag har hört är det inte bra att köra med choke utan den ska bara användas för att få igång motorn när det är kallt. Är det sant? För om det inte är det kan jag ju köra med choke sålänge.
Det är inte så att choken är något komlicerat som bara får användas när den är kall. den ger mer bränsle, simpel as that. Men om den går bättre med choken betyder ju det att den får för lite bensin i vanliga fall och det är inte bra när den är kall eller varm.

Edit:v 420 inlägg weedlixom mycket roligt ha-ha en sånhär chans får man bara en gång i livet
Men kolla...ja la en post!
petegiki
Elmoped

Inlägg av petegiki »

Ursäkta jag formulerade frågan fel bara. Jag menar, gör det något om man kör långa sträckor med choken uppdragen? Mina polare har sagt att det inte är bra eftersom motorn blir van med det då.
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

petegiki skrev:Ursäkta jag formulerade frågan fel bara. Jag menar, gör det något om man kör långa sträckor med choken uppdragen? Mina polare har sagt att det inte är bra eftersom motorn blir van med det då.
Självklart kan du göra det. Vad choken gör är att ändra luft/bränsleblandningen, detta kan behövas vid kallstarter. Inget fancy eller farligt.

Skulle jag göra det? Nej, det är en ickelösning. Eftersom din moppe måste köras med choke så är något fortfarande fel. Får jag punka på bilen så tvekar jag inte på att använda reservhjulet, men sen åtgärdar jag ju felet också. Jag kan ju nöja mig med reservhjulet och se probleemet som löst, det är helt enkelt en fråga om hur väl man vill ta hand om leksakerna.
petegiki
Elmoped

Inlägg av petegiki »

Okej tack :). Jag ska leta vidare på vad problemet kan vara. Sålänge kör jag med choke.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp

Inlägg av MacGyver84 »

petegiki skrev:Okej tack :). Jag ska leta vidare på vad problemet kan vara. Sålänge kör jag med choke.
Vad jag vet finns det 2 olika chokar en som tillför mer bränsle endast och en sort som stryper luften endast har du den som stryper luften så är det inte bra att köra med då det blir fel luftbandning och problemen behöver inte komma på en gång dom kan komma sen alltså att mopeden blir skuren.
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Rotmosmannen »

MacGyver84 skrev:
petegiki skrev:Okej tack :). Jag ska leta vidare på vad problemet kan vara. Sålänge kör jag med choke.
Vad jag vet finns det 2 olika chokar en som tillför mer bränsle endast och en sort som stryper luften endast har du den som stryper luften så är det inte bra att köra med då det blir fel luftbandning och problemen behöver inte komma på en gång dom kan komma sen alltså att mopeden blir skuren.
andra varianten har jag för mig bara är på gamla motorer
Men kolla...ja la en post!
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Rotmosmannen skrev:
MacGyver84 skrev:
andra varianten har jag för mig bara är på gamla motorer
Precis, den andra varianten finns knappt idag. Primer heter den för övrigt.
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Jetforce_Dahlin skrev:Precis, den andra varianten finns knappt idag. Primer heter den för övrigt.
Nej, den heter choke, då det den gör är orsaken till namnet choke. Det är engelska för "strypa", och den stryper luftflödet in i förgasaren så mer bränsle sugs in.

"Primer" brukar vara någon simpel anordning för att ge motorn extrasoppa innan man ens försöker starta, diverse gräsklippare/snöslungor och annat med samma typ av motor kan ha en liten gummiblåsa som fungerar som pump - trycker man på den några gånger pumpar man lite soppa rakt in i insuget.

Det finns ytterligare en variant som bl.a. var vanlig på mopedförgasare förr, flödaren. Trycker man på den trycks flottören i förgasaren ner så flottörnålen öppnar och släpper in mer soppa trots att förgasaren redan är full.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

"en som tillför mer bränsle endast", "'Primer' brukar vara någon simpel anordning för att ge motorn extrasoppa". Jag vill påstå att det är samma sak som beskrivs, och vi är ense om att den heter primer.

Att en choke stryper lufttillförseln är jag väl medveten om, och just den engelska meningen av ordet var vad som fick mig att skilja på choke och primer som yngling. Då handlade det om äldre skotrar, och som du säger, gräsklippare.
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Notera att jag skrev "ge motorn extrasoppa innan man ens försöker starta". Där har du skillnaden, choken ger extrasoppa när motorn går (eller åtminstone suger luft genom förgasaren = startförsök), medan primern normalt sett används FÖRE startförsöket - man pumpar in en skvätt extrasoppa, sedan drar man i startsnöret.
(Eventuellt chokar man också, eftersom kallstartsanordning av "primertyp" kan fungera utmärkt som extrahjälp på motorer som även har choke, förmodligen främst grejer avsedda för användning vintertid - läs snöslunga och liknande.)
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Nu är vi ju fast i den vanliga diskussionen om vad en choke är, eftersom resultatet är det samma med fler anordningar.

Choke > Mindre luft
Primer > Mer bränsle (direkt i insug)
Flödare > Mer bränsle

Alla dessa gör ju att man får en fetare bränsle/luftblandning, men en choke ger inte mer bränsle. Andelen bränsle blir större, men inte mängden.

Vad som tidigare beskrevs som två olika sorters choke, var i mina ögon en choke och en primer alt. flödare. Precis det vi pratar om nu var alltså vad jag ville påpeka, att det är olika saker.

Jag har aldrig (bortsett från felbenämnda primers eller flödare) hört talas om en choke som ger en större mängd bränsle. Eftersom detta går emot något så grundläggande som själva namnet på anordningen, som vi är ändå ense om hintar om en strypning.
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Jetforce_Dahlin skrev:Alla dessa gör ju att man får en fetare bränsle/luftblandning, men en choke ger inte mer bränsle. Andelen bränsle blir större, men inte mängden.

Jag har aldrig (bortsett från felbenämnda primers eller flödare) hört talas om en choke som ger en större mängd bränsle. Eftersom detta går emot något så grundläggande som själva namnet på anordningen, som vi är ändå ense om hintar om en strypning.
Grejen är att choken stryper "före" förgasaren, vilket gör att lufttrycket inne i förgasarhalsen sjunker. Eftersom trycket nere i flottörhuset fortfarande är detsamma får vi en större tryckskillnad mellan förgasarhalsen och bränslet, och suger därmed upp betydligt mer bränsle genom munstycken etc. Så en sådan choke ger en ganska kraftig ökning av mängden bränsle, ihop med en måttlig minskning av luftmängden (så länge man inte gasar - och det brukar knappt gå gasa mycket med en sån choke på).
petegiki
Elmoped

Inlägg av petegiki »

Jghjkkkjjhhhgggf
Senast redigerad av petegiki den 21 december 2015, 17:12, redigerad totalt 1 gånger.
petegiki
Elmoped

Inlägg av petegiki »

Jetforce_Dahlin skrev:Om den går bra med choke så får den alltså för mycket luft/lite bränsle i vanliga fall.

Kolla och rengör/byt ut bränslefiltret då det troligtvis är detta som spökar. Sen får du pilla lite på luftskruven och finjustera.

Rengjorde luftfiltret och bytte motor/växelolja idag. Igår gick bensinslangen av och jag satte på den idag med slangklämma. Nu blir det bara värre och värre. Ibland går den som ett skott när jag kör men ibland "hackar" den och dör(spelar ingen roll om jag har choke eller ej längre) och det går inte ens att rullstarta medans jag fortf rullar. Då behöver jag vänta en liten stund och sen startar den igen.

Har ni några som helst förslag på vad det kan vara???? En kille sa att tändspolen kanske är dålig eller cdi-boxens kablar eftersom den "hackar" framåt.
Skriv svar