Enda trimmet är att den är drevad.
Någon som har förslag på vad det kan vara?

Det är inte så att choken är något komlicerat som bara får användas när den är kall. den ger mer bränsle, simpel as that. Men om den går bättre med choken betyder ju det att den får för lite bensin i vanliga fall och det är inte bra när den är kall eller varm.petegiki skrev:Killen som jag rensade förgasaren sa att jag inte har ett bränslefilterHan sa att avgasröret kanske behövs sotas ur.
Kan det funka?
Från vad jag har hört är det inte bra att köra med choke utan den ska bara användas för att få igång motorn när det är kallt. Är det sant? För om det inte är det kan jag ju köra med choke sålänge.
Självklart kan du göra det. Vad choken gör är att ändra luft/bränsleblandningen, detta kan behövas vid kallstarter. Inget fancy eller farligt.petegiki skrev:Ursäkta jag formulerade frågan fel bara. Jag menar, gör det något om man kör långa sträckor med choken uppdragen? Mina polare har sagt att det inte är bra eftersom motorn blir van med det då.
Vad jag vet finns det 2 olika chokar en som tillför mer bränsle endast och en sort som stryper luften endast har du den som stryper luften så är det inte bra att köra med då det blir fel luftbandning och problemen behöver inte komma på en gång dom kan komma sen alltså att mopeden blir skuren.petegiki skrev:Okej tack. Jag ska leta vidare på vad problemet kan vara. Sålänge kör jag med choke.
andra varianten har jag för mig bara är på gamla motorerMacGyver84 skrev:Vad jag vet finns det 2 olika chokar en som tillför mer bränsle endast och en sort som stryper luften endast har du den som stryper luften så är det inte bra att köra med då det blir fel luftbandning och problemen behöver inte komma på en gång dom kan komma sen alltså att mopeden blir skuren.petegiki skrev:Okej tack. Jag ska leta vidare på vad problemet kan vara. Sålänge kör jag med choke.
Precis, den andra varianten finns knappt idag. Primer heter den för övrigt.Rotmosmannen skrev:andra varianten har jag för mig bara är på gamla motorerMacGyver84 skrev:Vad jag vet finns det 2 olika chokar en som tillför mer bränsle endast och en sort som stryper luften endast har du den som stryper luften så är det inte bra att köra med då det blir fel luftbandning och problemen behöver inte komma på en gång dom kan komma sen alltså att mopeden blir skuren.petegiki skrev:Okej tack. Jag ska leta vidare på vad problemet kan vara. Sålänge kör jag med choke.
Nej, den heter choke, då det den gör är orsaken till namnet choke. Det är engelska för "strypa", och den stryper luftflödet in i förgasaren så mer bränsle sugs in.Jetforce_Dahlin skrev:Precis, den andra varianten finns knappt idag. Primer heter den för övrigt.
Grejen är att choken stryper "före" förgasaren, vilket gör att lufttrycket inne i förgasarhalsen sjunker. Eftersom trycket nere i flottörhuset fortfarande är detsamma får vi en större tryckskillnad mellan förgasarhalsen och bränslet, och suger därmed upp betydligt mer bränsle genom munstycken etc. Så en sådan choke ger en ganska kraftig ökning av mängden bränsle, ihop med en måttlig minskning av luftmängden (så länge man inte gasar - och det brukar knappt gå gasa mycket med en sån choke på).Jetforce_Dahlin skrev:Alla dessa gör ju att man får en fetare bränsle/luftblandning, men en choke ger inte mer bränsle. Andelen bränsle blir större, men inte mängden.
Jag har aldrig (bortsett från felbenämnda primers eller flödare) hört talas om en choke som ger en större mängd bränsle. Eftersom detta går emot något så grundläggande som själva namnet på anordningen, som vi är ändå ense om hintar om en strypning.
Jetforce_Dahlin skrev:Om den går bra med choke så får den alltså för mycket luft/lite bränsle i vanliga fall.
Kolla och rengör/byt ut bränslefiltret då det troligtvis är detta som spökar. Sen får du pilla lite på luftskruven och finjustera.