
Stånk-Sebbe Tuning
Tjenare!
Startar nu tråden på tsr också!
Blir en unik hojj med ganska frän setup.
Mål
- Vinna Sveriges snyggaste cross/sm 2016
- Vara med och tävla i Promod 70cc klassen under SM
- Piska skiten ur alla i stan

- Komma med i avancerad styling eller racing

Setup
Här är följande som kommer/eller att jag har redan


-Stage6 r/t 70cc (orörd) PORTAD AV MODDLAREN

-Stage6 r/t vevparti 16k rpm

-Stage6/Athena Ramlager samt packboxar

-Stage6 Carbon Lameller + fjädrar

-MVT 5lamell koppling

-Äkta Vforce3 reeds (cr85)

-Stage6 R/T shortneck insug (aerox)

-OKO 30mm Pwk

MIKUNI TM 28SS förgasare

-MVT Digital Direct Tändsystem

-Polini Big Evolution Luftfilter

-Nyare Derbi motorn (d50b0)

Och nu till det lilla roliga, Ett hemmagjort avstämt rör uträknat efter cylindern. Kommer uppdatera under rörets byggnation!

TEAM CRISTOFOLINI RACING 70CC PIPA
Utseende
Detta är då bara vad jag tänkt, kan komma förändringar.
- Stage6 R/T orange färg. På fälgar och detaljer.
- Någon form av vit metallic. Detta blir då basfärgen på moppen. Tank, kåpor och diverse blir vitt.
- Höjd bak, lågt styre. Låg profil fram helt enkelt.
- Och det moddade bakpartiet. Kommer att korta den bak. Blir eventuellt egengjort bakkåpa. Vi får se

EDIT: Racestuk med hemmabyggd ram
Gör det mesta på Hojjen själv. Lackeringen utför jag även själv:D Kommer bli en grym sprint hojj och även brukshojj!
// Stånk-Sebbe Tuning

Längesedan en update.. Lite kort info mot vad som hänt under tiden!
Tja! Nu var det riktigt j*vla längesedan jag var här.. Vet inte hur jag ska samman fatta det kort, men jag tävlade iallafall hela sommaren, körde snabbare och snabbare.. Har haft sjukt kul såklart! Dock så har det inte blivit några kåpor eller så.. Det har jag inte haft tid med.
Om vi tar tävlingarna först:
Jag provade på i Åmsele i maj, det gick oväntat bra och körde väldigt fort. Då insåg jag att dehär är min sport! Hudiksvall var nästa och jag förbättrade min även där.. Totalt kom jag 3:a i 70cc promod serien, Och körde som snabbast på 9,18 sek & 117km/h om jag minns rätt.
Var även ner på frihamnen, Där jag spöade alla moppar.. Inkl Rexxy's R/T 95cc aerox..





Moppen då? Vad har hänt med den?
Jo.. Den ser lite annorlunda ut.. Det jag har ändrat på utseendet är väl ett annat styre (clip on styren på gafflarna). Samt att jag bytt till lättare fälgar under tävlng. Annars har den samma stuk som innan. Ni ser de 3 "ekrade" fälgarna på bilderna innan.

Motorn har också ändrats lite.. Jag fick ett nytt rör i början på Juni, Då PR3 pipan inte var min.. Nämligen en TCR 70cc! VIlket rör.. Moppen gick fortare.. Men än var jag inte nöjd med effekten. Jag tog i kontakt med moddlaren och han kunde porta upp den åt mig! Det blev en klar förändring! Tillochmed kopplingen ville sig inte.. Så fick bli en MVT lamellsats istället. Samt att jag blästrat kopplingscentrum och tryckplatta! Min OKO pwk 30 ville inte heller vara med på tåget av nån anledning, så fick tag på en riktig förgasare istället! MIKUNI TM28SS. En flatslide förgasare med vinklad förgasar hals. Riktigt fin!



Portarna på cylindern






Kopplingen



förgasaren


Ja som ni ser så har det hänt en del saker.. Jag skulle jätte gärna vilja hålla på med kåporna, men har ej tid till det nu då jag börjat gymnasiet.
Tackar för denna uppdateringen. Kan hända att jag slänger in lite bilder då och då

Ska uppdatera under vintern sedan, hoppas jag.. Stay Tuned!
Update 1 maj
Tja! Ja nu blev det ett glapp mellan uppdateringarna.. Då jag inte har haft tid/orkat ladda upp bilder/skriva..
Men iallafall så har det gått riktigt fort framåt! Håller tillochmed på att ställa in den


Filmer på provstart och testkörning finns på min facebook sida: https://www.facebook.com/St%C3%A5nk-Seb ... 0/?fref=ts
Hojjen i nuläget! Btw får tacka min polare som lånar ut sin prorace3 pipa till tävlingen <3




Styret upp och ner, man vill ju sitta lägre


Sista grejerna jag köpte innan starten, R/T all in



Nypolerad sving!


Här har ni lite bilder på tanken vi byggde. Och ja farsan fick hjälpa mig med den





Motorn Påhängd, fan va snyggt!


Nypolerad ram




Bilder från plastning av bakkåpan. Har ej fortsatt mer då vi körde race stuk istället.



Ramen pappa och jag konstruerat. Mycket kortare bak kåpan framflyttade cirka 12 cm, för ett "vassare stuk!



en ungefärlig plan på hur den skulle se ut


Första bilden på motorn då den va ihop. Ställd på 30 graders förtändning


Såhär ser pedalen ut. Gjord med 3 lägen för annorlunda utväxlingar.

STOR Update 14:e April!
Tja!
Har ej uppdaterat tråden då jag inte har haft typ tid till att skriva.. Har för det mesta blivit mycket mek

Jag har slipat fram aluminumet i bak fälgen, Ramen är nu uppe på farsans jobb då vi ska bygga ny ram bak och fixa bakkåpor. Och vi ska bygga en ny växelpet! Fälgen fram kommer slipas med!
Jag har även portat klart blockena, handöverfräst reedkorg blev fint du!

Såklart så är blocken grovt flow portade


När jag monterade ihop motorn blev allt ett helvete. Då ena hålet växeltrumman ligger i var skadat och låste lådan, vilket jag inte märkt! Och såklart hade jag lånat ut de rätta verktygena.. Men efter ett tag så gick det som jag ville!

Och! Jag har köpt ett nytt tändsystem, insug och packboxar till motorn. Blev ett Digital Direct system!

Nu kommer en del bilder...


Grejerna, Tändsystemet var riktigt snyggt!


Insuget till aerox, passar rakt på! måtten C-C är samma bara att hålen var lite mindre




Nytvättad cylinder! Har tvättat förbränningskammare oxå


Motorn näst intill klar. Har satt dit kopplingskorg osv. Har cylindern och kopplingskåpan kvar "bara"


Motorn påväg ihop


Lagrena bytta. Nållagret innan satt så in i helv**e! Men nu är dom i!!


Blockena tvättade och klar för lagermontering!!



Hålet lagat. Har dock inga blider på hur de blev med limningen på insidan

Här ser ni hur jag portat







Här ser ni trä mallen som vi gjorde

Update 27 mars
Kvällsupdate igen då!
Idag fick jag en riktigt härlig spark i arslet och gjorde en hel del, med motorn. Har tagit bort allt material i spol och boost kanalerna idag. Blev rätt bra faktiskt. Fick en fin och mjuk övergång mellan cylinder och block! Återstår dock mer portning innan jag putsar

Sen har jag även gjort en spacer av ett gammalt orginalmembran till Vforce membranet. Då kommer jag förmodligen använda handöverfräs till så det blir rakt och snyggt! De blir troligtvis på typ tisdag


Stay tuned!






Update 26 mars
Nu har det varit dött ett tag.. Mycket som har skett, dock inte på min gpr.. HPI 210 fick sitta på drd'n. Så jag köper ett nytt till gpr! Troligtvis MVT Digital Direct.
Röret jag fått ritningar på är jag osäker på.. Det har högre avgastemp än vanliga rör så risken att motorn nyper finns..
Men så idag fick jag en spark i arslet! Med 40 dagar kvar till första "tävlingen" insåg jag tidspressen.. Så nu jävlar kör jag igång! Idag tog jag ut den och tvättade den ordentligt. Kåpor osv kommer jag börja jobba med till veckan, och även motorn. Nu kommer ni läsare få hålla lite utkik

Här är före och efter bilder på tvätten

Blev fint iaf



Jävligt skitig och ingrott smuts..




Update 29 februari
Tjo! Ännu några veckor full av idrott och har inte haft tid.. Nu börjar jag känna stressen och hur jag ska hinna! Har en AM6 tillhörande en kompis som ska slås ihop nu under veckan, sen kommer sportlovet.. Skoterkurs och tripp till stockholm. Så den veckan går bort med. Kommer såklart hålla på litegrann, för sugen finns verkligen!
Har även fixat en ny ritning på en pipa, så det blir 2 stycken nya pipor, en till gpr och en till drd! Kommer bli intressant att se

Där har ni statusen just nu, Stay tuned!

Update 8 februari
Tjenare tsr folket! Har mekat mycket med drd motorn nu, portat en hel del. Men så till gpr'en! Jag har köpt en ny förgasare till den. Efter mycket snack med bl.a Rexxy så valde jag att köpa en 30mm förgasare istället! Jagade en begagnad, vilket jag fann. Blev en Pwk denna gång, OKO 30mm. Dock inte bästa märket.. Men en väldigt kunnande säljare sade att jag inte tappar effekten ändå. Säljaren var "Lennart"


Stay Tuned!
Litt bilder på den




Update 30 jan
Tjena! Hoppas jag inte tappat alla läsare.. Har haft fullt upp varje dag/helg p.g.a sporten.. :S Har iallafall kikat lite smått på gpr motorn, funderat på portning osv. Vill börja så snart som det går..
Men har dock stött på ett annat problem. Tog in drd motorn för jag vill matchporta den oxå inför sommaren. Och så såg jag en sak som inte var rätt, vevstaken glappade väl mycket.. Så nu måste jag köpa ett vevstakskit för att kunna köra den, Men det löser jag nog.
HOPPAS ni inte slutar läsa, för jag kommer dra igång snart

// Stånk
Sveriges snyggaste moppe 2015!
Ja ni kanske ha hört talas om det, men Sveriges Snyggaste moped 2015 står i mitt garage


Gpr'en har stått ett tag nu.. Har haft fullt upp med idrotten nu.. Men iaf så har jag ritat en spacer till membranen på datorn, som jag faktiskt ska skriva ut med en 3D PRINTER! Min lärare är intresserad av att hjälpa mig, haha. Han är uppfinnare å vill prova printern


Drar till norge nu så blir inge mer denna vecka.. Men jag ska nog dra igång snart. Anledningen till att jag inte gör klart motorn nu, är för att då står motorn klar och väntar bara.. Vill montera ihop, sätta i den i ramen å ut för provkörning ja

(Bild på Sveriges Snyggaste moppe 2015! som jag byggt med mina egna händer.!)

Liten update 5 jan. Maxiscootpaket anlänt!
Tjena! Hoppas alla haft en gó nyår! Det har jag iaf haft!

Paketet har kommit från maxiscoot!






Blir en glipa på några mm..


Lite smarrig logga


Här ar allt jag fick. Blir en del klibbor efter alla beställningar


Liten update 30 dec. Gott nytt år!
Idag tog jag isär blocket totalt

Kommer börja skissa på portningen nu efter nyår, och därefter börja med motorn! Grejerna är även skickade! Ska komms på tisdag..

Stay Tuned!


Mini Update, Beställningslista
Jajemen då var det beställt. Blev rätt så billigt ändå

Köpte dessutom 2 av vardera packningarna för ska ge drd'n litt kärlek å

Stay tuned!

Update 26:e december. Lyckad Julafton!
Hoppas alla haft en grym Jul! Själv kunde jag inte få det bättre

Tändsystemet blir nu checkat på listan! HPI 210 med extremt litet svänghjul! Plus en 60W ljusspole på det! Det är egentligen till en zündapp, men med lite rekomendationer av Rexxy så hittade jag detta. Konan i svänghjulet är densamma som Derbi, även statorn passar tack vare derbis monterings möjligheter

Och såg även nu att de hade 15% på Maxiscoot. Så ikväll kommer jag beställa reedsen, lameller och packningar. Blir Stage6 Karbon Lameller även på denna Hojj! Kört med dessa en sommar på drd'n och de har varit utmärkta! Kommer nog hä isär blocket nu och börja pilla lite där. Blit eventuellt att beställa lager till växellådan med, för pengar finns det nog allt!
Japp då har ni lägesrapporten från mig, här kommer även en bild på tändsystemet, rätt snyggt tycker jag


Update 23:e december. God Jul!
Ja nu har det inte blivit mycket mek direkt, julstöket är i full rush och har inte tid..



Nummer 36 är min!
God Jul Allesammans å ha de gött! // Stånk!



Update 18:e december. Röret börjar ta sin form!
Gokväll folket! Avslutar veckan med en väldigt efterlängtad update

Idag har jag svetsat kröken, pappa och jag satt och skissade igår kväll samt imorse på kröken


Och det bästa av allt, de passade perfekt på ramen!!

EDIT: Måste tacka "Rexxy" aka moppe gud, för all hjälp jag fått av honom ang. röret! All tacksamhet till dig Mannen!


Känslan då det passade utmärkt! Btw smarrig cylinder


Innan jag slipat ned svetsarna, rätt gött att det passade ihop!


Det duger! Kom ihåg att detta är det första jag bygger! Och första gången jag svetsar oxå.. hehe


Såg fint ut! Dock fula svetsar..

Punktade, av Stånk-Sebbe såklart


Här har jag börjat knacka bitarna. Skriver in måtten i programmet "Cone Layout". Riktigt bra program asså!!



Kröken vi skissade, blir en liten speciell design. Rätt så snyggt enligt mig

Update 17:e december. Snart är röret klart!!
Härliga kvällsuppdate! Idag har jag och farsan svetsat ihop det! Att svetsa 0.9mm plåt med MIG/MAG är ingen höjdare direkt.. Men iallafall så har jag placerat ut expansionskammarn på moppen för att kunna rita ut kröken. Jag börjar med kröken imorgon, uppdatering kommer då också! Svetsarna är bortslipade för tillfället, blir nog att lackera detta. Fungerar det bra gör jag ett nytt likadant men med TIG svets!:D Det ser bra ut iallafall


Ritningen på början av kröken. Den blir i typ samma form som t.ex BRK 45 rören


Och här är det svetsat!



Här kollar vi så att de passar ihop


Här är konerna punktade

Update 16 december 2015
Nu har jag rullat plåtarna!
Blev riktigt bra faktiskt! De grövsta konerna kunde jag valsa, Men de mindre blev jag tvungen att knacka.. Men det gick ju fint de oxå! Imorgon kommer de att svetsas, även en ritning på kröken kommer att ske!


Update 15 december 2015
Tjenare folket! Äntligen hemkommen efter att ha varit i Norge, samt sprutat snö i 35 timmar... Nog om detta! Idag började min prao-vecka, hos farsan såklart!




Update 7 december 2015
(Blir inte några mer updates denna vecka, ska utomlands


Jajemen! Paketet har anlänt från Maxiscoot!!

Kom i ett liten fin kartong



Åhh, Dedär uttrycket "breed of speed" gillas verkligen!


Grejerna får ligga kvar i dess förpackningar

Mini update 4 december 2015, LÄS!
!!Har funderat på att slänga ihop en tråd för drd'n jag byggde i vintras, vad tycker ni? Svara i kommentarerna!!

Idag har jag mest kollat lite och inspekterat den.




Känslan när skruven snurrade på sig

Update 3 december 2015
Idag har det bara varit en typ småpillar kväll haha. Kollade kolven å cylindern bara för att de kändes lite slut. Jodå de var de! Kolven har nästintill nypit och nållagret var inte i sin bästa form! :/ Btw tur jag inte ska använda denna motor



Inte de finaste direkt.. Nållagret saknade tillåmed en nål! Tur jag inte körde mer med den..


Lite finare denna än den jag tänkt använda. Som var full i rost..


Hehe, Tror inte han tvättat motorn på bra länge!


Jämförde org. cylindern å r/t'n. Liten skillnad!

Update 2 december 2015
Idag fick jag mycket småpill gjort




Tycker den är rätt fet nu!


Kabelhärvan ute


Provade crossplattan bara för att, tror det blir rätt så fett!


Jag gillar inte el

Update 1 december 2015
Har gjort lite idag. Mekar somsagt nere i källaren


Iallafall så har jag gjort lite idag. Tagit bort bakre ramen, tanken och även motorn skruvades bort idag. Gillar denna moppe för den undre ramen (baljan) är bara att skruva loss och vips så är motor och kylare lös!

Även Paketet från Maxiscoot är skickat!!


Gamla motorn, ska ut och renoveras, sedan i med nya motorn!


Rätt frän utan bakre ramen
