går dåligt på låga varv

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Filip_00
Elmoped
Inlägg: 25
Blev medlem: 26 juli 2015, 18:10
Ort: Västerås

går dåligt på låga varv

Inlägg av Filip_00 »

setup
airsal 50 sport
voca rookie
dellorto 17,5

jag vet inte om det ska vara såhär men när man växlar tidigt. alltså man känner att den börjar varva så växlar man. då kommer jag endast upp i cirka 60 kmh. men när man ligger kvar på 2an och varvar tills ketchupeffekten kommer så sticker moppen iväg rejält mycket snabbare. jag undrar om man kan ställa in förgasarn så den går fortare på lägre varv eller måste man varva ur den?
Beya
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 15 mars 2015, 16:42

Inlägg av Beya »

Klart man väntar på "ketchup-effekten" Gasa på!
Lukaas1
Svårstartad skrothög
Inlägg: 277
Blev medlem: 28 maj 2015, 22:46
Ort: Gävle

Inlägg av Lukaas1 »

Skaffa lågvarvigt rör om du vill att effektkurvan ska komma tidigare.
Men då blir inte toppfarten lika bra
nixxor123
Elmoped
Inlägg: 26
Blev medlem: 30 juni 2015, 13:54

Inlägg av nixxor123 »

Du har förmoderligen ett TK rör eller ? har det på min moppe och jag måste varva den jävligt högt om jag ska ha något effekt i nästa växel, men har fortfarande orginal cylindern, ska skaffa 70/73/80cc airsal och mycket annat efter vintern
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Om den går riktigt kasst i accelererationen på låga varv så kan man misstänka att du har fel storlek på lågfartsmunstycket. Har du för stort så brukar ofta motorn strypa sig när du kör på till exempel på halv gas, men är det tvärtom så brukar accelerationen bli trögare än vanligt men skadar motorn på grund av för lite bensintillförsel. I första hand är det oftast cylinder och kolv som får på nöten, men lång sikt även hela motorn. För lite bensin medför för lite oljeblandning i motorn som skadar vevpartiet.

Men som de andra säger så tror jag att det har med avgassystemet att göra. Så är det med alla motordrivna fordon. Inte minst är det så i regel när det gäller värsting-motorcyklar. Effekten kommer oftast efter ett viss hastighet. Sedan brukar ketchupeffekten komma som får cykeln gå på bakhjulet, vilket inte många är beredda på och det är där många vurpar. Men som sagt allt sådant kan regleras med olika avgassystem. Högvarvigt eller lågvarvigt eller mitt emellan.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Inlägg av Rotmosmannen »

runners skrev:Om den går riktigt kasst i accelererationen på låga varv så kan man misstänka att du har fel storlek på lågfartsmunstycket. Har du för stort så brukar ofta motorn strypa sig när du kör på till exempel på halv gas, men är det tvärtom så brukar accelerationen bli trögare än vanligt men skadar motorn på grund av för lite bensintillförsel. I första hand är det oftast cylinder och kolv som får på nöten, men lång sikt även hela motorn. För lite bensin medför för lite oljeblandning i motorn som skadar vevpartiet.

Men som de andra säger så tror jag att det har med avgassystemet att göra. Så är det med alla motordrivna fordon. Inte minst är det så i regel när det gäller värsting-motorcyklar. Effekten kommer oftast efter ett viss hastighet. Sedan brukar ketchupeffekten komma som får cykeln gå på bakhjulet, vilket inte många är beredda på och det är där många vurpar. Men som sagt allt sådant kan regleras med olika avgassystem. Högvarvigt eller lågvarvigt eller mitt emellan.
har han bara ett bra huvudmunstycke och bara kör full gas spelar det inte så stro roll med log fart. man tappar lite gas respons men inte mer.
Men kolla...ja la en post!
Skriv svar