jag vet inte om det ska vara såhär men när man växlar tidigt. alltså man känner att den börjar varva så växlar man. då kommer jag endast upp i cirka 60 kmh. men när man ligger kvar på 2an och varvar tills ketchupeffekten kommer så sticker moppen iväg rejält mycket snabbare. jag undrar om man kan ställa in förgasarn så den går fortare på lägre varv eller måste man varva ur den?
Du har förmoderligen ett TK rör eller ? har det på min moppe och jag måste varva den jävligt högt om jag ska ha något effekt i nästa växel, men har fortfarande orginal cylindern, ska skaffa 70/73/80cc airsal och mycket annat efter vintern
Om den går riktigt kasst i accelererationen på låga varv så kan man misstänka att du har fel storlek på lågfartsmunstycket. Har du för stort så brukar ofta motorn strypa sig när du kör på till exempel på halv gas, men är det tvärtom så brukar accelerationen bli trögare än vanligt men skadar motorn på grund av för lite bensintillförsel. I första hand är det oftast cylinder och kolv som får på nöten, men lång sikt även hela motorn. För lite bensin medför för lite oljeblandning i motorn som skadar vevpartiet.
Men som de andra säger så tror jag att det har med avgassystemet att göra. Så är det med alla motordrivna fordon. Inte minst är det så i regel när det gäller värsting-motorcyklar. Effekten kommer oftast efter ett viss hastighet. Sedan brukar ketchupeffekten komma som får cykeln gå på bakhjulet, vilket inte många är beredda på och det är där många vurpar. Men som sagt allt sådant kan regleras med olika avgassystem. Högvarvigt eller lågvarvigt eller mitt emellan.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
runners skrev:Om den går riktigt kasst i accelererationen på låga varv så kan man misstänka att du har fel storlek på lågfartsmunstycket. Har du för stort så brukar ofta motorn strypa sig när du kör på till exempel på halv gas, men är det tvärtom så brukar accelerationen bli trögare än vanligt men skadar motorn på grund av för lite bensintillförsel. I första hand är det oftast cylinder och kolv som får på nöten, men lång sikt även hela motorn. För lite bensin medför för lite oljeblandning i motorn som skadar vevpartiet.
Men som de andra säger så tror jag att det har med avgassystemet att göra. Så är det med alla motordrivna fordon. Inte minst är det så i regel när det gäller värsting-motorcyklar. Effekten kommer oftast efter ett viss hastighet. Sedan brukar ketchupeffekten komma som får cykeln gå på bakhjulet, vilket inte många är beredda på och det är där många vurpar. Men som sagt allt sådant kan regleras med olika avgassystem. Högvarvigt eller lågvarvigt eller mitt emellan.
har han bara ett bra huvudmunstycke och bara kör full gas spelar det inte så stro roll med log fart. man tappar lite gas respons men inte mer.