Tja! Har under helgen satt på ett mk thrower på min Derbi Senda xtreme. Hade läst ganska mycket om röret innan och började därför med storlek 92 i munstycke. Detta gick inte alls då moppen även om den startade, bluddrade och vägrade varva utan att sura igen. Bytte då ner till 85 och även om den gick lite bättre så gick den fortfarande väldigt fett. Efter detta så gick jag ner till 80 och då gick den gämfört med förut väldigt bra, men fortfarande lite för fett. Bytte då ned till 78 och har kört med detta under dagen. Problemet är att moppen är riktigt seg på låga varv. Alltså när man ligger under 6k rpm så går den nästan sämre än orginal. Däremot, när man kommer över ca 6-7k rpm, så bryter helvetet löst och den axxar som ett skollat ollon, den är även löjligt råstark under dessa varven. Har inte kollat tändstiftet än utan ska göra detta imorgon. Nu till frågan: Alltså anledningen till att jag köpte mk thrower röret var ju att det skulle vara lågvarvigt och "ha ett bra drag från botten". Så varför beter det sig som ett högvarvigt? Alltså från att inte ha något drag, till att släppa löst allt på samma gång. Kan det vara för att den går för fett? Funderar nämnligen på att sätta på ett 75 munstycke, men känns som om det skulle vara väldigt litet.
Tacksam för snabba svar!
/Max
Tips på vad för rör man ska ha till en orginal Derbi Senda xtreme 09? Det viktigaste är det inte låter mycket och är diskret. Jag funderar på att försöka få tag i ett avstrypt orginalrör. Hur mycket mer låter det med ett effektrör (något som låter väldigt lite, tipsa gärna något) än avstrypt orginal och låter avstrypt orginal mer än strypt? Tack på förhand!
Har en drac utan avgasrör då polisen har beslagtagit den. Någon som har ett tips på ett rör som ungefär är som original men ändå ger lite effekt och är billigt? Eller om nån i Stockholm säljer originalröret.
Max99 skrev:Tja! Har under helgen satt på ett mk thrower på min Derbi Senda xtreme. Hade läst ganska mycket om röret innan och började därför med storlek 92 i munstycke. Detta gick inte alls då moppen även om den startade, bluddrade och vägrade varva utan att sura igen. Bytte då ner till 85 och även om den gick lite bättre så gick den fortfarande väldigt fett. Efter detta så gick jag ner till 80 och då gick den gämfört med förut väldigt bra, men fortfarande lite för fett. Bytte då ned till 78 och har kört med detta under dagen. Problemet är att moppen är riktigt seg på låga varv. Alltså när man ligger under 6k rpm så går den nästan sämre än orginal. Däremot, när man kommer över ca 6-7k rpm, så bryter helvetet löst och den axxar som ett skollat ollon, den är även löjligt råstark under dessa varven. Har inte kollat tändstiftet än utan ska göra detta imorgon. Nu till frågan: Alltså anledningen till att jag köpte mk thrower röret var ju att det skulle vara lågvarvigt och "ha ett bra drag från botten". Så varför beter det sig som ett högvarvigt? Alltså från att inte ha något drag, till att släppa löst allt på samma gång. Kan det vara för att den går för fett? Funderar nämnligen på att sätta på ett 75 munstycke, men känns som om det skulle vara väldigt litet.
Tacksam för snabba svar!
/Max
Det är så 2-taktare beter sig. Den så kallade ketchup effekten du upplever innan du når effektkurvan e helt normal, speciellt för 50cc.
nån som har erfarenhet av 70cc med urpluggat org rör? ska på med airsal sport 70cc samt 19mm förgasare på derbin men har inte fått tag i nåt effektrör än, men nog fan lär det gå skapligt ändå med urpluggat org?
jag har ett voca 80 och det är riktigt nice, men det är hyffsat högvarvigt och ställer lite krav på resten av grejjerna, plus att det rostar lätt om man inte lackar de nått
Tjena! Har en Derbi med orginalcylle o ostrypt rör och sportcdi. Är sugen på att skaffa effektrör men är inte så facinerad av TK rör och liknande som går från 0 till 100 hk vid 10k rpm. Finns det några alternativ för orginalcyllen som ger ett ok bottendrag och lite jämnare effektkurva? Gärna ett rör som inte skriker, har lite hörselproblem.
Vänliga hälsningar
"Har två hål borrat i mitt avgasrör, så det är som ett effektrör."
Derbi Senda X-race sm 05
<------------>
Metrakit handmade 70cc
Top performance CDI
Tecnigas Enox
Dellorto 19 mm Black Racing PHBG
Malossi e13
14/53
Handendärduvet skrev:Tjena! Har en Derbi med orginalcylle o ostrypt rör och sportcdi. Är sugen på att skaffa effektrör men är inte så facinerad av TK rör och liknande som går från 0 till 100 hk vid 10k rpm. Finns det några alternativ för orginalcyllen som ger ett ok bottendrag och lite jämnare effektkurva? Gärna ett rör som inte skriker, har lite hörselproblem.
Vänliga hälsningar
Enox är bra, har rätt brett register
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..
Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado