Låter konstigt vid 5000 varv

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
qwe
Elmoped

Låter konstigt vid 5000 varv

Inlägg av qwe »

tjena, har DT50-06 Orginal, som jag tycker låter konstigt vid ca. 5000 varv och uppåt ( låter ialafall inte samma som 4000 o neråt). och hela motorn/mopeden börjar även vibrera. ska det vara så?
motorn har även svårt att komma upp i 6500 och högre! Är det en väldigt låg maxvarvtal? tackasm för svar :)
Lucasosterberg
Svårstartad skrothög

Re: Låter konstigt vid 5000 varv

Inlägg av Lucasosterberg »

qwe skrev:tjena, har DT50-06 Orginal, som jag tycker låter konstigt vid ca. 5000 varv och uppåt ( låter ialafall inte samma som 4000 o neråt). och hela motorn/mopeden börjar även vibrera. ska det vara så?
motorn har även svårt att komma upp i 6500 och högre! Är det en väldigt låg maxvarvtal? tackasm för svar :)
Låter väldigt lågt med 6500, min brukar ligga runt 9000 på högsta växel. Dock är det olika motorer men den borde väl ändå ligga på minst 7500.
moddlaren
Farsans gamla zündapp

Inlägg av moddlaren »

I ditt fall skulle jag misstänka att vevlagrena kan ha börjat ge sig.

Ta loss kåpan utanför tändningen framför växelpedalen.. Försök lyfta svänghjulet upp o ned dra även in och skjuv in. Glappar svänghjulet åt något håll är dina ramlager på väg att ge sig..

Byt dessa innan motorn ger upp i så fall.

Mvh
moddlaren trimma lungt
qwe
Elmoped

Inlägg av qwe »

hm. är de inte väldigt svårt att byta? kan de vara kolven som bör bytas efter nästan 1000 mil?
moddlaren
Farsans gamla zündapp

Inlägg av moddlaren »

Skriv moddlaren i sökrutan så får du upp några guider om att renovera AM6 motorer.. Yamaha dt50 luftkyld är iprincip samma sak.Det tar en ovan person ca 4-5 timmar att ta isär o renovera en motor..

Jo vist kan det vara så att kolv o ringar samt cylinder är dags att byta efter 1000 mil.. Men det är ju lika enkelt som att släcka ljuset o taket.

Titta i guiderna där finns lösningar på nästan allting du kan råka ut för på en moppe..

Mvh
moddlaren trimma lungt
moddlaren
Farsans gamla zündapp

Inlägg av moddlaren »

Skriv moddlaren i sökrutan så får du upp några guider om att renovera AM6 motorer.. Yamaha dt50 luftkyld är iprincip samma sak.Det tar en ovan person ca 4-5 timmar att ta isär o renovera en motor..

Jo vist kan det vara så att kolv o ringar samt cylinder är dags att byta efter 1000 mil.. Men det är ju lika enkelt som att släcka ljuset o taket.

Titta i guiderna där finns lösningar på nästan allting du kan råka ut för på en moppe..

Mvh
moddlaren trimma lungt
Skriv svar