Jag har en Rieju rr -05 som jag nyligen bytt bakdäck på. Det förra var helt blankt och då gick mopeden i 55 men nu med nytt bakdäck går den i 45 på fjärde växlen(orkar inte på 5an).
Den är drevad 13-54.
Så jag undrar ska den vara slö på 5-6 växlen? Pappa har hört detta någonstans och vägrar att ändra sig. Tänkte dreva om den till 11-54.
(Kör med 12mm plugg med standard förgasare, har tidigare varit trimmad)
Kedjan är ungefär lika spänd som innan och bromsen tror jag inte ligger på. Den har gjort det innan vi bytte bromsklossar fast då lät den och det gör den inte nu. :/
om du har satt på ett mönstrat däck kommer hastigheten att sjunka för att det blir mer friktion mellan gummit och asfalten och det kommer sakta ner hastigheten. fast jag tycket 10 km/h är lite mycket.
Tycker med det är konstigt. Nu när den ser en uppförsbacke kräks den nästan och är allmänt seg. Fast är inte 13-54 lite för hög drevning? Den orkade knappt på 6an innan vi bytte däck, fick varva som sjutton.
Lukaas1 skrev:Dra en plugg eller bytt drev.
Vart sådär när kompisen satt dit sin strypning att den inte orkade 6ans vxl
MAn tappat inte så mycket fart vid ett däckbyte utan att något ganska allvarligt blivit fel. Att föreslå att trimma mer för att öka belastningen så det kommer gå sönder snabbare och antagligen allvarligare är så dumt så klockorna stannar. Man trimmar inte för att dölja symptomen av ett fel, man fixar felet!
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Vad kan ha hänt förutom bromsarna och kedjan?
Vad jag minns så är kedjan okej och bromsarna är fria. (ska såklart kolla)
Hjulaxlen var lite krökt när vi bytte däcket, fast den böjde vi rak igen.
Kan det vara den?
Det är mycket svårt att rikta en sån axel så den verkligen är helt rak igen, och har den en gång blivit böjd brukar den kunna böjas igen mycket lättare. En ny axel är att föredra.
Har inga andra förslag på rak arm, förutom just att kolla så hjulen verkligen snurrar lätt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Jag var ute och testkörde nyss och kände på bromskivan efter och den blev varm efter bara någon kilometer.
Så jag antar att bromsen ligger på
Hur kan man rätta till detta på ett enkelt sätt?
Ett inte helt ovanligt fel för ovana däck bytare är att blanda ihop distanserna som sitter mellan svingen o hjullagrena.. Byter man sida på dessa distanser ligger bromsskivan imot bromsoket ofelbart..
Lyft upp moppen så hjulet är fritt från marken o försök rulla på det när det är i luften.. Går det trögt?? Lossa hjulaxelns mutter ordentligt.. Går det lättare nu??
Byt då sida på distanserna först.. Rullar det fritt efteråt dra då åt axelns mutter.. Går det trögt nu med.. Ta då ur bromsbelläggen. Går det fortfarande trögt. Kolla då noga så skivan inte ändå tar imot oket..
Tar skivan imot oket ändå.. Blir min fråga sitter distansen kvar som sitter imellan hjullagrena inuti navet.. Det finns fler exempel på folkbsom även glömmer denna distans som är ca 8-10cm lång..
Ett inte helt ovanligt fel för ovana däck bytare är att blanda ihop distanserna som sitter mellan svingen o hjullagrena.. Byter man sida på dessa distanser ligger bromsskivan imot bromsoket ofelbart..
Lyft upp moppen så hjulet är fritt från marken o försök rulla på det när det är i luften.. Går det trögt?? Lossa hjulaxelns mutter ordentligt.. Går det lättare nu??
Byt då sida på disranserna först.. Rullar set fritt efteråt dra då åt axelns mutter.. Går det trögt nu med.. Ta då ur bromsbelläggen. Går det fortfarande trögt. Kolla då noga så skivan inte ändå tar imot oket..
Tar skivan imot oket ändå.. Blir min fråga sitter distansen kvar som sitter imellan hjullagrena inuti navet.. Det finns fler exempel på folkbsom även glömmer denna distans som är ca 8-10cm lång..