moddlaren skrev:Nej nu får ni sluta svammla grabbar..
om en 2T motor får för mycket bensin/oljeblandning så är det helt normalt att det kan finnas en masked eller mera olja i vevhuset det blir kvar olja från bränslet som dunstar varje gång man stänger av motorn,, helt normalt inget att bekymmra sig över.
som någon skrev så kan P-boxen på transmitions sidan ge sig och det kan då gå in motor olja i vevhuset,, fyll till rätt nivå i motorn kör ett tag och se om nivån sjunker, sjunker nivån finns 3 orsaker.
1 motorn läcker olja någonstans.
2 du varvar så otroligt att växellådan piskar oljan till skum och en del olje skum trycks ut via motorns evakuering,, vanligt på trimmade AM6 motorer.
3 pboxen har gett sig på transmitions sidan.
Ditt knack i motorn,, har du kollar att kolven inte slår i toppen,, mätt frigången mellan kolv o topp..
ta loss toppen lägg två bitar löd ten i kors över kolven så dom räcker precis mellan cylinderväggarna lås dessa med tape på kolven.
skruva dit toppen o kicka runt motorn några varv.. ta av toppen o mät med skjutmått längst ut på tennet hur tjockt det är när kolven har plattat till detta.
min 0,5mm bör det vara.
annars kan kolven svälla och ta i toppen när den blir varm.
går dåligt... hondas tändsystem är skit det finns en annan platta att köpa som tillåter att man justerar tändningen o flyttar över alla original delar..bäst är dock att skaffa ett gammalt tändsystem till en CR80 cross dessa PASSAR RAKT I MOTORN.
mvh
Hej!
Försökte kolla motorn igår men fick inte av svänghjluet så får köpa mig en sån dragare så jag kan kolla packningen och lagrena.
Angående knackningarna så händer de mest vid kallstart, då låter de mycket men då motorn e varm låter de bara vid låg gas (Kan de va att den får för lite bränlse vid låg gas tro)
Har kollat kolven, stiftet och topplocket, ser inga tecken på att kolven slår i å finns ett mellanrum mellan kolv och topplock (provade det med lödtenn)
Nu igår då jag körde lite så hände nått annat med, på 3e växlen vid gaspådrag så tappade den kraft ofta typ som man drog gasen fram å bak hela tiden, samt vid max gas så tappar den kraft å bluddrar, får beställa nya huvudmunstycken om jag lyckas hitta till min förgasare
