Bakre stötdämpare dt50r 96a

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Solobaric
Varnad

Bakre stötdämpare dt50r 96a

Inlägg av Solobaric »

Är lite nyfiken på hur det funkar med dessa stötdämpare som går att skruva på.
Min kompis har ju en vanlig dt mx där finns inte dessa mutterringar, har ju kollat på min och den är inskruvad till max vad händer om jag lossar om och gängar ner dom längst ner mot swingen, hört något ord om att man ändrar fjäderspänningen men på vilket sätt och vad händer om man antingen skruvar upp dom eller ner,,

Kan någon förklara lite om detta, sökt lite på nätet men har inte hittat något givande,,,
Användarens profilbild
wilhelm riberg
Svårstartad skrothög

Inlägg av wilhelm riberg »

Upp=hårdare
Ner=mjukare
kör en Rieju mrt 2014
Setup. org
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

wilhelm riberg skrev:Upp=hårdare
Ner=mjukare
Vanlig missuppfattning.

Justermuttern ändrar bara förspänningen på fjädern, och det ska bara användas till att justera "hänget", d.v.s. hur mycket fjädringen trycks ihop från ändläget när föraren sitter på. Målet är att få en höjd där stötdämparen har gott om möjlig rörelse både uppåt och neråt (för knölar och hålor i vägen) så man inte når dämparens ändläge varken uppåt eller neråt för lätt.

Att folk inte begriper det och drar åt justermuttern maximalt för att få hojen högre, och försämrar fjädringsfunktionen är en annan femma. Och vill man ha hårdare fjäder för att palla vikten av en fet förare är det just fjädern som behöver bytas, inte justera annat som bara delvis ger en ändring åt rätt håll.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar