Startar på kickstart men inte med elstarten!????

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Cole
Elmoped

Startar på kickstart men inte med elstarten!????

Inlägg av Cole »

Jag har en Kymco Super 9 -05.

Den går jättelätt att kicka igång. Startar på första kicken.
Men den är helt omöjlig att starta med elstarten.
Elsstarten får motorn att gå runt och allt funkar, men den tänder inte till.

Vad är fel???
Hur är detta ens möjligt!?

...min direkta tanke är att elstarten kortsluter något, eller att den drar för mycket ström så gnistan blir för vek??

Tips?
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Har råkat på det problemet på ett antal baotianmoppar, när det blir lite dålig jordning från startmotorn till batteriet via den grova kabeln som startmotorströmmen ska gå genom går istället en stor del av det genom den tunna jordkabeln från tändplattan. Utan att gå in på någon lång förklaring så kan så mycket ström genom den kabeln störa signalerna från tändplattan till CDIn så tändningen inte fungerar som den ska medan startmotorn går.
Man kan testa om det är detta felet genom att sätta t.ex. en startkabel (eller annan grov elkabel) mellan batteriets minuspol och någon lämplig del av motorblocket.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Cole
Elmoped

Inlägg av Cole »

Hm...intressant. Kan möjligen stämma, för en av sladdarna från batteriet var ganska sliten vid fästet. (koppartrådigt osv)
Får prova ditt tips
Cole
Elmoped

Inlägg av Cole »

Hittade felet. Porslinet på stiftet hade spruckit rakt över. Så kontakten i stiftet igenom var nog dåligt. Så när jag använde elstart blev gnistan för svag i det slitna stiftet. Bytte bara stift så funka det.
Skriv svar