Vad för olja?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
namethis
Elmoped

Vad för olja?

Inlägg av namethis »

Hej, vad för olja ska jag ha för min Rieju rrx 07? Det finns redan olja i tanken men går det bra om man blandar?
Användarens profilbild
pizza-bagarn
Svårstartad skrothög

Inlägg av pizza-bagarn »

all olja är blandbar, köp 2 takts olja syntetisk, de lirar bra.

Det är dock inte bra att gå från mineralolja till syntetisk, men att gå från syntetisk till mineral gör inget men bäst är att inte byta tillbaka enligt dom gamla motorcykelgubbarna har jag hört

Edit: kan tydligen inte stava vid denhär tiden...
Senast redigerad av pizza-bagarn den 29 augusti 2015, 00:01, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Detdär med att inte gå från mineral till syntet var något som kanske stämde för 40-50 år sedan när oljorna i största allmänhet var sämre, syntetoljorna var nya och framförallt, det handlade om fyrtaktsmotorer.
Det som hände berodde på att den tidens mineraloljor var dåliga på att hålla oljesystemet i fyrtaktsmotorerna rent, det satte sig svart kletig sörja av sot och andra föroreningar i motorerna. Så länge det satt där gjorde det inte någon större skada, men om man efter många års körning med mineraloljan hällde i en syntetolja med mer rengörande additiv i kunde en del av det lossna, följa med oljan en bit och sedan fastna och täppa igen oljekanalen så det inte kunde pumpas fram mer olja där. Resultatet blir naturligtvis någon form av haveri.

Dagens oljor håller motorer mycket renare oavsett om det är mineral eller syntet, så det är inget man behöver tänka på idag. Och som sagt, detta gällde fyrtaktsmotorer, tvåtaktsmotorer har inget sådant cirkulerande smörjoljesystem så problemet kan inte ens uppstå i dom.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
pizza-bagarn
Svårstartad skrothög

Inlägg av pizza-bagarn »

där ser man, ännu ett skäl att inte lyssna på gamla avlägsna gubb släktningar haha :lol:
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Jodå, lyssna på dom, ofta finns det ju någon sanning i vad dom säger. Det svåra är att bena ut när dom har helt rätt och när dom bara återger gamla myter. :wink:
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
namethis
Elmoped

Inlägg av namethis »

Så det är bara att sticka till preem och köpa syntetisk tvåtakts olja från vilka märke som helst?
namethis
Elmoped

Inlägg av namethis »

Jah köpte den här oljan http://www.boatstuff.se/media/catalog/p ... x_2t-x.jpg Funkar den bra? Den var blå och den oljan jag hade innan var genomskynlig brun.
Skriv svar