Mvh Fredde!

Måste jag ta loss själva höljet på vajern??PapaEmeritus99 skrev:Gör rent handtaget. Och prova att smörja vajern
Okej, så jag ska ba spraya in i vajern vid hand taget och bromsen!PapaEmeritus99 skrev:Prova att spreja 5-56annars kan du byta till en självsmörjande bromsvajer:)
Okej tack har gjort det de vart as bra känns som han tar hårdare också och det blev mycket lättare, tack igen!PapaEmeritus99 skrev:Spreja inte på bromsen. Spreja där du skrev, det borde funka
Fungerade jätte bra för det var bara själva handtaget som behövde smörjas in vid skruven som inte på vajern så 5-56 är svin bra å billigt ist. för 5 minuter gåre på 5 sekunder sparar en massa moppe körning på det vettu!G-son skrev:Bra att det blev bättre... men 5-56 har man inte till att smörja med. Man tar bort klister efter dekaler med det, man tvättar garageskitiga händer med det, man kan t.o.m. använda det för den goda luktens skull, men som smörjmedel är det kraftigt handikappat eftersom det knappt innehåller någon olja.
En bra metod att smörja vajrar är att ta loss övre änden av vajern (vid bromshandtaget alltså), improvisera en "tratt" på vajerhöljets ände, t.ex. genom att göra ett litet hål i ena bottenhörnet av en plastpåse, trä in vajern nån centimeter och täta med några varv eltejp, sedan har man i lite olja i tratten och låter den långsamt sippra ner i vajern (kan ta fem minuter, kan ta flera timmar, beror på hur tajt vajern är och hur tjock oljan är), fyll på med mer olja vid behov tills det börjar droppa ut i andra änden av vajern. Använd någon motor- eller växellådsolja, jag använder oftast ATF-olja.
Sedan är vajern fullständigt impregnerad med bra smörjande olja, istället för detdär fotogenspädda skräpet på sprayburk alla envisas på ställen där det inte hör hemma...