Tjena!
Som sagt så har moppen börjat gnissla när man kör iväg med motorn/vevhuset kallt.
Det är ett ljud som skär i öronen och det kommer ifrån vevhuset.
Tror inte att det är variatorn för den är 1,5 vecka gammal.. men kan det vara att kopplingen är sliten och typ slirar?
Den är nämligen inte bytt på över 1100 mil..
Lukaas1 skrev:Kan vara Vevlagrena.
Men titta först så allt i variatorn sitter rätt.
Kolla över kopplingen också.
Kan ju vara kopplingsbackarna som är slut
Jag ska gå igenom variatorn och kopplingen imon, hoppas det är kopplingsbackarna som är slut
Gnisslandet är dock bara de första 2-5 sekunderna från stillastående till rullande, om de säger dig något
xoldero skrev:Jag tror att det är membranet som gnisslar, det gjorde mitt när det inte var tätt.
Vart sitter membranet och hur byter man det?
Dummaste jag hört på länge att ett membran skulle gnissla. Möjligtvis tjuta/smälla (baktänder) vid gaspådrag om så var fallet. Känn på vevaxeln vid tändningssidan om det glappar in och ut isåfall kan du få ett hum om huruvida ramlager eller slitet eller ej. Men som du sa kolla variator och se om det kan vara så enkelt!
Dummaste jag hört på länge att ett membran skulle gnissla. Möjligtvis tjuta/smälla (baktänder) vid gaspådrag om så var fallet. Känn på vevaxeln vid tändningssidan om det glappar in och ut isåfall kan du få ett hum om huruvida ramlager eller slitet eller ej. Men som du sa kolla variator och se om det kan vara så enkelt!
Tror att det är kopplingbackarna eftersomndet verkar tjuta när kopplingen ska greppa.
Så titta på den först
Ska kolla på variatorn och kopplingen idag, återkommer senare med bilder
Ska kolla på variatorn och kopplingen idag, återkommer senare med bilder
Här är två bilder på kopplingen.. vad tycker ni? Borde jag köpa en ny och isf vilken tycker ni att jag ska köpa?
Jag har en piaggio nrg power purejet 07
Den såg väldigt rostig och sunkig ut tycker jag om man jämför med min på min 02 neos som ser bra mycket bättre ut.
Köp smärgelduk och slipa på beläggen och ta förtunning så allt fett försvinner.
Då borde kopplingen inte gnissla för då ska den ta direkt.
Men köpa en ny är ju bättre men köp en original eller liknande.
Köp ny kopplingsklocka också.
Mitt membranblock lät som en trumpet på tomgång och när jag kickade. varje gång kolven vände för att suga in en ny sats luft och bränsle genom insuget så vibrerade membranläpparna mot membrankorgen/membranblocket. Det var ett top performance membran. När jag bytte membran så slutade ljudet.