Trimning med A1-kort

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
phixip
Elmoped

Trimning med A1-kort

Inlägg av phixip »

Tjena, har lite frågor angående trimning av 30moppe/eumoppe
Klassas båda som framförande av oregistrerat fordon om de är trimmade och att man har A1-kort?
Kan A1-kortet bli fråntaget även om jag kör laglig hastighet på vägen? T.ex att jag kör 70km/h på en 70väg med min trimmade eumoped/30moped. Jag kör ju då laglig hastighet med ett körkort som jag får köra så fort med.

Om jag kör en Eu-moped som blir klassad som framförande av oregistrerat fordon. Då får jag inte mer böter om jag kör utan regskylt va?

Skiljer det något med att köra trimmad 30moppe eller eumoppe med A1kort? Även om reg plåten är borttagen eller måste jag böta den ändå?

Tack på förhand :P
Rieju drac rr sport edition -01
Rieju Mrx 03
pegman
Svårstartad skrothög

Inlägg av pegman »

Har man a1 så köper man en lätt mc och kör med den, vill du köra cykelbana är det bara och ryka skylten och köra runt, kommer polisen stannar du inte och det ska inte vara så svårt om man klarar det med en moppe. Kör du lagligt eller avstrypt lättmc så stannar du bara. Ingen ide att ha a1 och köra moppe. :D
Vivacity -05
Setup:
Gianelli rör
6.0 gram vikter
phixip
Elmoped

Inlägg av phixip »

pegman skrev:Har man a1 så köper man en lätt mc och kör med den, vill du köra cykelbana är det bara och ryka skylten och köra runt, kommer polisen stannar du inte och det ska inte vara så svårt om man klarar det med en moppe. Kör du lagligt eller avstrypt lättmc så stannar du bara. Ingen ide att ha a1 och köra moppe. :D
Vet :) Men sen är det ju så jäkla kul att hålla på med moppar ;) Men det blir ju en 125a så småningom :)
Rieju Mrx 03
phixip
Elmoped

Inlägg av phixip »

pegman skrev:Har man a1 så köper man en lätt mc och kör med den, vill du köra cykelbana är det bara och ryka skylten och köra runt, kommer polisen stannar du inte och det ska inte vara så svårt om man klarar det med en moppe. Kör du lagligt eller avstrypt lättmc så stannar du bara. Ingen ide att ha a1 och köra moppe. :D
Det är dessutom enligt min uppfattning lättare att skruva med mopeder! :D
Tycker att det är mer mekutrymme mm.
Rieju Mrx 03
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Kör du trimmat, vilket per automatik då också blir oregistrerat, så är det olåvlig körning, oavsett vilket kort du har.

Kör du 70km/h med något som inte får gå så fort så är det fortkörning, också oavsett vilket kort du har.

Om lappen ryker beror ju på hur pass fort det går, tidigare register och vilken polis det är. Men olagligt är det.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
phixip
Elmoped

Inlägg av phixip »

Jetforce_Dahlin skrev:Kör du trimmat, vilket per automatik då också blir oregistrerat, så är det olåvlig körning, oavsett vilket kort du har.

Kör du 70km/h med något som inte får gå så fort så är det fortkörning, också oavsett vilket kort du har.

Om lappen ryker beror ju på hur pass fort det går, tidigare register och vilken polis det är. Men olagligt är det.
Hur är det med att en trimmad moppe klassas som en lätt mc då? Det blir ju en olovlig men om man har lätt mc kort så ska det bli oregistrerat fordon? :P
Rieju Mrx 03
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Jo, det blir ju en oregistrerad lätt-mc, och eftersom den är oregistrerad så rubriceras det som olåvlig körning.

För att göra det hela lite värre så finns risken att du inte får ut något från din trafikförsäkring vid en olycka. Skulle du därmed skada egendom eller personer så får du öppna plånboken ordentligt.
phixip
Elmoped

Inlägg av phixip »

Jetforce_Dahlin skrev:Jo, det blir ju en oregistrerad lätt-mc, och eftersom den är oregistrerad så rubriceras det som olåvlig körning.

För att göra det hela lite värre så finns risken att du inte får ut något från din trafikförsäkring vid en olycka. Skulle du därmed skada egendom eller personer så får du öppna plånboken ordentligt.
Men framförande av oreggat fordon är ju ochså ett trafikbrott.
Och det är det man åker på om man kör trimmad moped med a1kort?
Rieju Mrx 03
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Exakt, och det kallas då för "olåvlig körning".

Kör du dessutom fortare än 45 (for EU), så blir det fortkörning också. Oavsett vilket körkort du har.
phixip
Elmoped

Inlägg av phixip »

Jetforce_Dahlin skrev:Exakt, och det kallas då för "olåvlig körning".

Kör du dessutom fortare än 45 (for EU), så blir det fortkörning också. Oavsett vilket körkort du har.
Direktciterat från "trafikpolisen" här på tsr
"Får man köra trimmad eu moped med lätt mc kort? Om inte, vad är böterna? När jag vart stoppad sa dom att ja behövde att lätt mc kort för att inte få någon böter, dock hade jag 30 moped då.

Polisens svar
Om du hade läst "Viktigt meddelande: Polisen får ta trimdelar från EU-moped" i min tråd, hade du fått svar på din fråga.
http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=9587
Det är inte olovlig körning, man polisen kan ta trimdelarna i beslag och förverka dem.
Kör man trimmad 30-moppe är brottet framfört oregistrerat fordon."

Då borde det bli framförande av oregistrerat fordon och inte olovlig körning. Vet inte hur det är med eu moppar eller vanliga klass 2 mopeder.
Rieju Mrx 03
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket

Inlägg av TheFlyingFin »

I Sverige kan man väl inte ens regga en moppe som Lätt mc fast den uppfyller alla krav? Har hört många säga det. Var nån diskussion om att här i Finland kan man göra det.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
phixip
Elmoped

Inlägg av phixip »

TheFlyingFin skrev:I Sverige kan man väl inte ens regga en moppe som Lätt mc fast den uppfyller alla krav? Har hört många säga det. Var nån diskussion om att här i Finland kan man göra det.
Nej det går inte. Förut gjorde det det :)
Men det är inte det jag pratar om. Pratar om att göra olagligt med a1kort så slipper man olovlig körning :)
Rieju Mrx 03
Skriv svar