Förgasare, skillnad? Mer råstark??

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
juniorjesper
Svårstartad skrothög

Förgasare, skillnad? Mer råstark??

Inlägg av juniorjesper »

Hej. Jag undrar om det kommer bli stor skillnad om jag skulle köpa en 17.5mm förgasare istället för original?

MH Furia
50cc
Original förgasare (tror kanske 12 eller 14?)
Helt urpluggad
Kommer att köpa ett högvarvigt tk rör sen...

Jag tycker min Furia har sån ketchup effekt, om jag fattat det rätt om ketchup :p
den är väldigt klen innan effektkurvan och väldigt dåligt axx.
Men min kompis har en urpluggad beta rr med AM6 motor, urpluggad bara med 17.5mm förgasare och den verkar mycket råstarkare än min och en annan kompia har en urpluggad drac med original färgasare och dom har väl 16?? Då den också verkar mer råstark..[/u]
Furia 02
Cylinder: B̶a̶r̶i̶k̶i̶t̶ ̶7̶4̶c̶c̶ Original
Förgasare: Dellorto 12 mm, 1̶1̶5 80 munstycke, TunR ostrypt insug
Drev: 15-52
Avgas: Original krök med Thrower dämpare/Fasmen underliggande
http://www.youtube.com/juniorjesper
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Det stämmer att du får lite bättre bottendrag med större förgasare, frågan är om det är värt pengarna... Tror alla drac har 12mm original.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
rexzo
The king of the forest

Inlägg av rexzo »

Lånar denna tråd lite även fast jag har en scooter då. men är det stor skillnad mellan en 17.5mm och en 19mm förgasare i axx?
Full gas inge knas
Rieju mrx 2006
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

Beror ju på vad du har för setup, fall du har de för stor förgasare så blir de dåligt och fall du har en liten så blir de dåligt, anpassa den istället till din setup:)
macbang
Svårstartad skrothög

Inlägg av macbang »

effekt skilland mellan 17.5mm och 19mm förgasare står här

http://www.pedparts.co.uk/blog/yamaha-a ... comparison
Cylinder: Malossi 70cc sport
Förgasare: Dellorto 17.5mm
Membran: Stage 6 VForce3
Rör : stage6 pro replica
Vev: Original
Variator: Polini speedcontrol 6.0g
Koppling: Malossi fly clutch röda race fjädrar

toppfart 80km/h och stark som ett as
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Förgasare väljs efter flödesbehovet i motorn.

Motorvolym, effektiviteten(fyllnadsgraden) och varvtalet avgör vilket flöde man behöver. Bäst är att ha "lagom" stor förgasare.

Monterar man för stor förgasare ger det svårigheter på lägre varv helt enkelt eftersom luften flödar för dåligt genom den så man får helt enkelt inte den bensininblandning man vill åt.

Har man för liten förgasare får man ett bra flöde på lägre varv, däremot stryper det motorn på högre varv.

Man kan i princip säga att enda anledningen till att man byter upp i förgasarstorlek är om man vill ha mer effekt på toppen av registret.

I ditt fall skulle ett förgasarbyte inte göra någon skillnad alls, om inte en försämring. Det beror snarare på ditt rör, bestyckning eller liknande. Och när man trimmar små tvåtaktare så BLIR DET ketchupeffekt, man kan inte förvänta sig fyrtaktsvrid vid 3000 varv... Men en del rör ger skapligt "bottendrag" eller vad man vill kalla det för som gör dessa skapligt körbara i alla fall.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
oggggeee
Elmoped

Inlägg av oggggeee »

om man köper Tecnigas - Avgassystem (E-NOX) med 70cc cylinder ska man skaffa ny förgasare ? har orginal just nu
har en Rieju rrx sport
Skriv svar