Främre variator delar tvärstopp

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
tibus
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 13 juni 2015, 22:47

Främre variator delar tvärstopp

Inlägg av tibus »

Tja!

har ett problem med att muttern på remskivan ständigt skruvas upp efter att jag åkt ett tag, samt att fläkthjulet var ordentligt slitet och kickaxeln av. Så, jag tänkte att jag kunde byta ut alla de delarna. Men när jag skulle ta av de så satt remskivan åt ORDENTLIGT, samt variatorhylsan & den delen som är längst bak på variatorn ville verkligen inte lossna(inte heller när variatorhylsan togs av). Med rätt verktyg så fick jag iallafall upp även de grejerna.

Men nu när jag skulle sätta i de nya delarna som jag köpte här http://www.dinhoj.se/mopeddelar/motorde ... 1883989289 så tar det ju även tvärstopp när jag försöker sätta dit variatorhylsan och remskivan, dock den där delen längst bak på variatorn gick på hur lätt som helst även fast hålet är lika stort som variatorhylsan?

bild när ingenting sitter på (rengjorde innan jag försökte sätta dit delarna):
http://sv.tinypic.com/r/2j5i4k4/8
vet inte vad den kallas? nån slags axel? men kanske den som är fel på helt enkelt?

bild där variatorhylsan tar stopp:
http://sv.tinypic.com/r/20frekj/8

bild där remskivan tar stopp:
http://sv.tinypic.com/r/2eklvtj/8

Moppen är en Baotian Classic 07a.
Grymt tacksam för all hjälp / svar!
Användarens profilbild
tibus
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 13 juni 2015, 22:47

Re: Främre variator delar tvärstopp

Inlägg av tibus »

Ok, efter jag smörjt in variatorhylsan och axeln(?) så gick variatorn på tillslut, sitter dock rätt hårt fortfarande (men inte lika).

Sedan när jag skulle sätta fast remskivan så tog det tvärstopp, försökte slå in den men den stannar på området där det är slätt, alltså man kan rotera på den utan att det tar stopp i gängarna (heter det så??)

alltså såhär enligt bilden
http://sv.tinypic.com/r/o6mfyc/8

1. Det släta området som jag pratade om, där remskivan stannar
2. gängarna, dit remskivan vägrar komma upp för.
3. där variatorn nu sitter, efter att jag smörjt in detta område + variatorhylsan med 5-56
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Gängorna, jag tror du menar spejns " eller hur det stavas" Om de inte greppar där på dessa är dessa slitna. Det verkar väldigt märkligt att sakerna inte går på. De ska inte behövas något våld alls för att sätta på.De ska liksom glida lätt och fint på när man monterar det. Men vad det beror på i din variator är verkligen ett mysterium.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
tibus
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 13 juni 2015, 22:47

Inlägg av tibus »

Tack för svar!
fick på allt till slut iallafall. Fick fast remskivan genom att sätta fast muttern sedan skruva fast muttern, då gick remskivan på...

Nu sitter allt ordentligt, går inte att vicka på remskivan längre när allting är på (förut gick det nämligen, men nu sitter ett nytt fläkthjul där också som gör att remskivan sitter bättre.

har kört en del idag och muttern har Inte skruvats upp!
Däremot så går moppen sjukt segt & trögt? Då pratar vi om typ 30-35 km/h - fast det är en 45 km/h moppe som är trimmad och som vanligtvis går minst 60 km/h i raksträckor?.. nerförsbackar går den däremot som vanligt. Kan det ha något med variator bytet att göra, eller vad kan det annars vara?
Den kan även stängas av ibland på tomgång nu.
Skriv svar