Vivacity koppling och vikter

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
pegman
Svårstartad skrothög

Vivacity koppling och vikter

Inlägg av pegman »

Tja! Har lite frågor om delarna jag ska köpa,
1. Vilka kopplingsfjädrar ska jag köpa för att moppen ska dra iväg på ett lite lägre varvtal än orginal? Setup: Både orginal, och med dragen vbricka
2. Vilka variatorvikter är lämpligast? Setup: Både orginal och med dragen vbrcika.
3. Har jag 5mm elr 6mm munstyckestorlek?
Användarens profilbild
Rlias
Elmoped

Inlägg av Rlias »

1. Lättare fjädrar

2. Kanske lite tyngre men jag tror att dom du har nu borde funka.

3. 6mm borde du ha, kolla vad du har för förgasare (storlek och märke) för säkerhets skull.
pegman
Svårstartad skrothög

Inlägg av pegman »

Dragit vbrickan nu o tycker att skiten har fått sämsta axxet så tror jag ska ha lättare vikter, men jag har gurtner 12mm tror jag och skulle du kunna länka fjädrar som borde passa? Helst ett kit.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp

Inlägg av MacGyver84 »

Du får ju inte bättre axx utav mjukare kopplingsfjädrar menar du att du vill ha hårdare kopplingsfjädrar?.
Användarens profilbild
HasselTrassel
Elmoped

Inlägg av HasselTrassel »

1. Kör med org fjädrar, ger inget axx utan ger bara en extra "knuff" från stillastående med hårdare.

2. Har hört att 6,5g variatorvikter ska vara bra på vivacity!

3. plocka ur munstycket och kolla!
Grundare av "Uppsalas Moppepojkar"
https://www.youtube.com/channel/UCljZvc ... 4tBSgeVOAg

Om du aldrig ramlar, kör du inte hårt nog ;)
pegman
Svårstartad skrothög

Inlägg av pegman »

HasselTrassel skrev:1. Kör med org fjädrar, ger inget axx utan ger bara en extra "knuff" från stillastående med hårdare.

2. Har hört att 6,5g variatorvikter ska vara bra på vivacity!

3. plocka ur munstycket och kolla!
Vet att fjädrar ger extra knuff och det är det jag vill ha men undrar om nån kan länka passande.
AndenIflaskan
Svårstartad skrothög

Inlägg av AndenIflaskan »

sök på ts, jätte lätt å hitta... viva har ju minarelli motor, dem flesta delar passar, viva har tre backs kopling alltså sitter det 3 fjädrar i kopplingen.
http://twostroke.se/group.asp?group=524

vsg, välj nu vilka du vill ha.
PGO T.REX
stage6 pro replica, 19mm förgasare, avstrypt luftburk, malossi multivar, 6,5g dr pulley vikter, malossi fly(gula fjädrar), gul tryckfjäder. ostrypt cdi, doppler membran. stage6 racing 70cc.
OBS: moppe tiden slut nu, moppen såld och bil införskaffats ist :D
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp

Inlägg av MacGyver84 »

Det går ju att shimsa variatorn så mopeden får bättre axx men då tappar man toppfart med, konstigt att ingen här inne tipsar om det nån gång men dom flesta vill ju ha hög toppfart verkar det ju som.
Användarens profilbild
BobCat
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av BobCat »

MacGyver84 skrev:Det går ju att shimsa variatorn så mopeden får bättre axx men då tappar man toppfart med, konstigt att ingen här inne tipsar om det nån gång men dom flesta vill ju ha hög toppfart verkar det ju som.
MacGyver84
Jag vill INTE ha högre toppfart !
...men bättre acc från botten önskas.

Peugeot SpeedFight-2 ( 2006 )
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp

Inlägg av MacGyver84 »

BobCat skrev:
MacGyver84 skrev:Det går ju att shimsa variatorn så mopeden får bättre axx men då tappar man toppfart med, konstigt att ingen här inne tipsar om det nån gång men dom flesta vill ju ha hög toppfart verkar det ju som.
MacGyver84
...men bättre acc från botten önskas.

Peugeot SpeedFight-2 ( 2006 )
JAG VET att du inte vill ha högre toppfart men om din moped tex gör 60 nu kommer farten att minska om du shimsar för att få bättre ork i början sen måste man shimsa in så remmen går rakt med. Och det finns en kopplingsklocka som ska ge bättre axx i början som man kan köpa vet inte om den finns till din moped dock.
Användarens profilbild
BobCat
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av BobCat »

MacGyver84 skrev:
BobCat skrev:
...men bättre acc/ork från botten önskas.
OK, du vill inte ha högre toppfart men om din moped tex gör 60 nu kommer farten att minska om du shimsar för att få bättre ork i början sen måste man shimsa in så remmen går rakt med.
Och det finns en kopplingsklocka som ska ge bättre axx i början som man kan köpa vet inte om den finns till din moped dock.
MacGyver84

Gå gärna in i den här tråden:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 443#657443
och ge din syn på saken samt förklara mera i detalj !
TACK
Skriv svar