Dottern har nu bestämt sig för en beggad Peugeot Speedfight-II
( 2-Takts motor )...tänkte höra här på forumet vad som är den moppens svaga sidor och man därmed ska kolla lite extra på ??
Vi har hittat 6 stycken av olika årsmodeller som alla har det gemensamt att de gått mellan 450-600 Mil.
....har nu köpt en ( 2006 ) Peugeot Speedfight-2 till dottern.
( EU-moppe , 45 Km/h )
Den har enligt mätaren gått 420 Mil och är i mycket bra skick.
Alla kåpor är sprickfria och lacken är utan repor osv.
Betalade 7000:- inklusive dubbade vinterdäck som följde med löst.
....plockade lös hela avgassystemet som har en massa ytrost för att blästra av det och snygga till det.
Hittade ingen strypning där systemet möter cylindern,
men däremot en rejäl strypning i själva ljuddämparslutburken !!!
om du vill att moppen ska gå fortare så JA. kom ihåg att öka lite i huvudmunstycke på förgasaren bara, så att motorn inte får för lite bränsle som i sin tur kan leda till haveri.
strypningar på spf 2 röret brukar vara plugg i mynningen och blindtarm, (ett rör som sticker ut på avgasröret och som inte leder någonstans alls)
skorsten i luftburken, v-bricka i variatorn och för tunga vikter är några andra strypningar på just spf.
goodluck!
PGO T.REX
stage6 pro replica, 19mm förgasare, avstrypt luftburk, malossi multivar, 6,5g dr pulley vikter, malossi fly(gula fjädrar), gul tryckfjäder. ostrypt cdi, doppler membran. stage6 racing 70cc.
OBS: moppe tiden slut nu, moppen såld och bil införskaffats ist
AndenIflaskan skrev:1. Om du vill att moppen ska gå fortare så JA.
Kom ihåg att öka lite i huvudmunstycke på förgasaren bara,
så att motorn inte får för lite bränsle som i sin tur kan leda till haveri.
2. Strypningar på Speed Fighter-2 röret brukar vara plugg i mynningen
och blindtarm,
(ett rör som sticker ut på avgasröret och som inte leder någonstans alls)
3. skorsten i luftburken, v-bricka i variatorn och för tunga vikter är några andra strypningar på just Speed Fighter-2
1. Farten är INTE prio !
Hellre att den accar bättre och blir starkare i botten.
2. Jag har hittat en rejäl strypning i änden av systemet.
Dock ingen strypning i början på systemet...
...Vad är rätt och hur ska det se ut ?
3. Som sagt hellre att den blir blir lite mera pang på i botten än att den går fort.
( å här snackar vi inte bakhjulsåka !
Det är bara så att den är grymmmt trött i botten. )
då tycker jag att du pluggar ut hela röret så mopeden blir pigg och stark, sen ändrar du vikterna i variator till 7,0g-6,5g. sen tar du bort v.brickan i variatorn och köper ist en stor variator ring och sätter dit.
detta resulterar i att moppen får ett grymt axx och blir betydligt starkare, MEN bibehåller en lite lägre toppfart, skulle tippa på runt 60-45, nånstans där borde du hamna i fart, (beror på hur stor v-ring du köper)
goodluck!
PGO T.REX
stage6 pro replica, 19mm förgasare, avstrypt luftburk, malossi multivar, 6,5g dr pulley vikter, malossi fly(gula fjädrar), gul tryckfjäder. ostrypt cdi, doppler membran. stage6 racing 70cc.
Det jag har lyckats hitta med mina mycket begränsade kunskaper om Peugeot Speedfighter-2's strypningar är att systemet från fabrik är strypt där det möter cylindern med en slags hylsa.
...på den masakin jag nu köpt till min dotter så finns det ingen hylsa där, men väl en slags hylsa där systemet möter själva slutburken
Enligt mig rätt stora skillnader i diametern vilket inte kan vara bra för motorn då mottrycket borde bli för högt och värmen vänder tillbaka mot cylindern med haveri som följd.
Jag har pratat med de tidigare 4 ägarna och ingen säger att de har pillat på moppen, så den torde vara 100% standard.
tredje bilden, där har du en plugg som sitter på g in i ljuddämparn, ta bort den, du bör också ha ett blindrör på avgas systemet, skicka bild på hela röret så kan jag nog hjälpa med att lokalisera.
PGO T.REX
AndenIflaskan skrev:Då tycker jag att du pluggar ut hela röret så mopeden blir pigg och stark,
sen ändrar du vikterna i variator till 7,0g-6,5g.
Sen tar du bort v.brickan i variatorn och köper ist en stor variator ring och sätter dit.
Detta resulterar i att moppen får ett grymt axx och blir betydligt starkare, MEN bibehåller en lite lägre toppfart,
skulle tippa på runt 60-45, nånstans där borde du hamna i fart,
(beror på hur stor v-ring du köper)
Farten får gärna stanna vid typ ca 45-50 Km/h.
Problemet är idag att tex när man ska över en korsning med mycket trafik så får man börja gasa låååångt före moppen rör på sig.
Känns farligt !
Skulle vilja ha den som så att så fort man vrider på gasen så svarar moppen.
Förklara gärna närmare det här med Variator ring ??
Senast redigerad av BobCat den 27 juni 2015, 13:40, redigerad totalt 1 gånger.
AndenIflaskan skrev:tredje bilden, där har du en plugg som sitter på g in i ljuddämparn, ta bort den, du bör också ha ett blindrör på avgas systemet, skicka bild på hela röret så kan jag nog hjälpa med att lokalisera.
TACK
precis vad jag trodde också.
Senast redigerad av BobCat den 29 juni 2015, 12:56, redigerad totalt 2 gång.
V-ringen stryper utväxlingen i variatorn. Om du sätter på en större v-ring så stryps utväxlingen ännu mer och minskar då toppfarten men axx och styrka ändras inte.
Variatorvikterna kan du byta efter behov.
Lättare vikter får motorn att varva mer, ökar axx men minskar toppfart.
Tyngre vikter får motorn att varva mindre, sänker axx och ökar toppfart.
Ofta sitter det för tunga vikter från fabrik.
Så du kan byta till nått gram lättare än orginal.
HasselTrassel skrev:V-ringen stryper utväxlingen i variatorn. Om du sätter på en större v-ring så stryps utväxlingen ännu mer och minskar då toppfarten men axx och styrka ändras inte.
Var hittar man dessa olika V-ringar till Peugeot Speedfight-2 ?
Och vad sitter Original ?
Vad sitter Original för tyngd på vikterna ?
Och var hittar man BRA vikter med andra tyngder till ovanstående scooter ?
HasselTrassel skrev:V-ringen stryper utväxlingen i variatorn. Om du sätter på en större v-ring så stryps utväxlingen ännu mer och minskar då toppfarten men axx och styrka ändras inte.
Var hittar man dessa olika V-ringar till Peugeot Speedfight-2 ?
Och vad sitter Original ?
Vad sitter Original för tyngd på vikterna ?
Och var hittar man BRA vikter med andra tyngder till ovanstående scooter ?
Det går nog inte att köpa en större v-ring, man måste tillverka med svarv eller hitta något som passar. (Kan ha fel, rätta mig gärna)
Men v-ring är bästa sättet att minska toppfarten. Om du försöker minska toppfarten ner till 50 genom att bara byta vikter så kommer den varva väldigt mycket.
Orginal vikt och mått på variatorvikterna är 16x13 8.5g
Har hört att Dr.pulley vikter ska vara riktigt bra.
HasselTrassel skrev:Se även till att remmen är i bra skick, om den är sliten så slirar den och då kommer inte all effekt till hjulet.
Om du ser styngnen på sidorna av remmen och om remmen har fått "fransar" så är det ett täcken på att remmen är sliten.
1. Vad har en NY rem för bredd till Speedfight-2 ?
2. Vilket rem märke och modell ska man skaffa så att man inte köper nån skit rem med dåligt grepp och dålig livslängd ?
AndenIflaskan skrev:Ändra vikterna i variatorn till 6.5-7.0gram.
Sen tar du bort v.brickan i variatorn och köper ist en stor variator ring och sätter dit.
Detta resulterar i att moppen får ett grymt axx och blir betydligt starkare, MEN bibehåller en lite lägre toppfart, skulle tippa på runt 45~60 Km/h
nånstans där borde du hamna i fart, (beror på hur stor v-ring du köper)
HasselTrassel skrev:V-ringen stryper utväxlingen i variatorn.
Om du sätter på en större v-ring så stryps utväxlingen ännu mer och minskar då toppfarten men acc och styrka ändras inte.
Tyngre vikter får motorn att varva mindre, sänker axx och ökar toppfart.
Ofta sitter det för tunga vikter från fabrik.
Så du kan byta till nått gram lättare än orginal.
HasselTrassel skrev: Det går nog inte att köpa en större v-ring,
man måste tillverka med svarv eller hitta något som passar.
(Kan ha fel, rätta mig gärna)
Men v-ring är bästa sättet att minska toppfarten. Om du försöker minska toppfarten ner till ~50 Km/h genom att bara byta vikter så kommer den varva väldigt mycket.
Vikt och mått på Original variator vikterna är 8.5gram / 16 mm.
Kan någon posta sprängskiss på Speedfight-2 variatorn så att man förstår vad ni pratar om ?
Först och främst, är Speedfighten luftkyld eller vattenkyld? Det är helt olika strypningar på dessa som sitter på olika ställen, och även stor skillnad i hastighet/acceleration på dessa två. Den vattenkylda är betydligt piggare och starkare, och är tyngre drevad just för att den orkar mer exempelvis, och på grund av detta strypt på andra sätt. En annan sak som spelar roll med vilka strypningar som finns är om det är en 30/45 moppe. Vad jag kan se på avgasröret är det en Euro 2 luftkyld, röret går ju däremot att byta.
Många här innan verkar inte ha jättebra koll på just Speedfight, som skiljer sig en del från andra moppar. Ex. Peugeots v-bricka bör inte ersättas med en "vanlig v-ring" eftersom du då ändrar om variatorns position, liknande vid schimsning, alltså den flyttas längre ut i förhållande till bakre variator/kopplingen, och remmen lär antagligen slitas onormalt till följd.
Original variatorvikterna i Speedfight 2 är 16x13 9g, och brukar gå optimalt med ca 7,5g, beror dock på hur motorn mår i övrigt, kopplingens inställning osv vilket gör att du kan behöva gå upp/ner 0,5-1g. Lättare och framförallt RÄTT vikter gör att du får ökad acceleration såväl som toppfart, och motorn ligger på lägre varv i samma hastigheter som innan, och kan med dem rpm som är kvar komma upp i högre hastighet, svårt att förklara men hoppas du förstår hur jag menar, kolla annars upp videos på youtube som förklarar hur en CVT fungerar.
Hade f.ö inte använt DR.pulley vikter då dem arbetar på ett annorlunda sätt än vanliga runda, och är inte riktigt samma g, 6g runda vikter är inte 6g dr.pulley ex. och detta kan göra det lite svårare att ställa in, veta vilka som ska användas.. Då Dr vikterna är dyrare kostar detta antagligen mer än det smakar då man ev. behöver olika att testa med.
Edit: V-brickan på speedfight sitter bakom variatorn, ett lock som sitter fast på baksidan med 3st 7mm skruvar. Först sitter variatorfläkt/främre remskivan, bakom den sitter variatorn, remmen ligger imellan dessa. Variatorn bygger på centrifugalkraft, när motorns varvtal ökar, snurrar variatorn på vevaxeln och variatorvikterna trycks utåt och trycker locket på baksidan bakåt, brickan sitter då där och gör så att locket på baksidan inte kan åka bak fullt, remmen kommer inte till sitt översta läge och mopeden varvar inte ut.
Svårt att förklara men kolla youtube så finns det filmer som förklarar bättre än vad jag gör.
Har säkert glömt en massa då jag är rätt trött, bara att fråga om det är något mer du undrar.