Byta gasvajer

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.
öörnöörn
Elmoped

Byta gasvajer

Inlägg av öörnöörn »

Hej!

Jag har precis köpt en Piaggio Superbravo. När jag köpte den hängde gasvajern löst så jag provkörde den genom att dra i vajern för att gasa. Vajern var för kort för att dra in i handtaget.

Jag har köpt en ny vajer nu och tänkte byta den. Hur gör jag?

Har sökt lite på nätet men blir inge klokare av det.

Någon som kan hjälpa mig?
Beya
Svårstartad skrothög

Inlägg av Beya »

Följ gaswiren ner till förgasaren (slutet). Den går in i ett trottelhus, du kan skruva av locket som wiren går in i och då får du ut throtteln. När du har dragit ur throtteln så tryck du den gråa cylinderformade mot locket, så fjädern trycks ihop, sen borde toppen på gaswiren stick ut i botten på "den gråa cylinderformade" där hakar du ur den och vips, gaswiren är fri från förgasaren. Sen får du lossa den i handtaget också. Men det kan du nog lista ut själv hur man gör! :)
öörnöörn
Elmoped

Inlägg av öörnöörn »

Måste jag lossa på förgasaren eller gör jag det här när allt sitter kvar på mopeden?

Det är trångt som tusan vid förgasaren!!! Den sitter liksom under fotplattan om du vet hur en superbravo ser ut.
öörnöörn
Elmoped

Inlägg av öörnöörn »

Verkar som om jag måste plocka bort hela fotplattan, och hela tanken bara för att komma åt stället där vajern går in i förgasaren. Puh!

Frågan är om det är bättre att lämna in den till någon. Jag är ingen hejare på sånt här...
Beya
Svårstartad skrothög

Inlägg av Beya »

Resonerar man på det viset så kan man ju aldrig!

Ta bort plasten som behövs, du ser snart hur allt händer ihop :)
öörnöörn
Elmoped

Inlägg av öörnöörn »

Så här gjorde jag:

Lossade på locket. Lyfte upp. I locket satt fjädern så när jag lyfta av locket följde fjädern med automatiskt.

Jag Drog i vajern och efter lite pill kom slutet på vajern upp ovanför kanten.

Då trillade vajern ur sitt läge och där stod jag med vajern i handen. Och den lilla "kvadratiska metall brickan" där den suttit fast trillade ner i förgasaren.

Som jag kan se det finns bara den där brickan där i förgasaren. Den är kanske 4 cm lång och 2,5 cm bred med ett litet fäste för vajern på.

Pillade upp den, så att jag hade den i handen och försökte få i den nya vajern. (tanken var att sätta dit vajern, och sen brickan, på med lock)

Problemet var att änden på vajern var för stor. Den tog i när jag försökte få tillbaks brickan i förgasaren. Så jag måste nog köpa en ny vajer som passar fästet bättre.

Har jag gjort bort mig eller har jag gjort rätt???
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

Årets Styrelsemedlem 2013
öörnöörn
Elmoped

Inlägg av öörnöörn »

Jag läste den länken innan jag började men, beskrivningen var så olik min moped att jag inte kunde förstå hur jag skulle göra.
öörnöörn
Elmoped

Inlägg av öörnöörn »

Nu förstår jag!

Det var trotteln som jag pillade ur(brickan). Då är det bara att köpa en ny vajer som passar och sedan sätta ihop det.

Ber om ursäkt för min okunskap när det kommer det mopedmeckande.

Ska jag tänka på något speciellt när jag ska sätta ihop det hela.
Tiggetigge
Elmoped

Inlägg av Tiggetigge »

Bra att du försöker dig på att byta själv, på så sätt lär man sig och meckvana går ju inte att läsa sig till.

Men till frågan, passar inte nippeln(den som är som en knopp på änden) i throtteln, (den del som vajern fästs i i förgasaren) så är det ny vajer som gäller, annars kan man fila ner den befintliga nippeln eller sätta på skruvnippel, kanske är lite för avancerat men skadar ju inte att testa innan du köpt ny.

Något att tänka på är att du smörjer upp den nya vajern innan du monterar den, wd40 eller 5-56 fungerar bra, passa på och smörj throtteln också, tänk också på vilket håll du sätter i throtteln i förgasaren, så spåren stämmer överens och den kan åka ner hela vägen, annars gasar mopeden av sig själv.

Okunskap är inget är be om ursäkt för f.ö, vi har alla här varit helt gröna på mopdeder, man lär sig tids nog. Hoppas jag varit tillräckligt tydlig och om du undrar nåt annat är det bara att skriva ett pm. :)
Det jag inte förstår - förstör jag
öörnöörn
Elmoped

Inlägg av öörnöörn »

Super tack!

Jag övervägde att fila lite på nippeln men jag tror jag köper en helt ny vajer faktiskt. Det var lite ont om utrymme där och så vet jag att jag får en som passar perfekt.

Stort tack för hjälpen!
Beya
Svårstartad skrothög

Inlägg av Beya »

Skulle säga att du ska smörja wiren med motorolja istället, då WD40 / 5-56 inte funkar lika bra som SMÖRJMEDEL. Dock funkar det bra i elektronik osv, men det har ingen bra smörjande effekt.

Många som använder WD40 och 5-56 på kedjan också, big NO NO!
öörnöörn
Elmoped

Inlägg av öörnöörn »

Hmmm....
Jag bytte vajer, satte tillbaks allt som det skulle vara. Jag fick aldrig i vajern i handtaget, för att jag hade en för stor nippel.

Men jag provade att köra mopeden genom att dra i vajern. Det funkade att gasa men mopeden bluddrade som bara den!
Efter att jag stängde av den så startade den inte igen. Har provat några gånger nu men den vill fortfarande inte starta.

Vad är det som gått snett?
Beya
Svårstartad skrothög

Inlägg av Beya »

Har du flyttat på trottelnålen? Den sitter på ett clips i själva trotteln. Det ser ut som en "guldfärgad nål".
öörnöörn
Elmoped

Inlägg av öörnöörn »

Som jag har förstått det så finns det ingen trotternål på superbravon, samma motor som ciao
Skriv svar